Ingen päls på magen längre
Min marsvinshona har plötsligt tappat / skavt bort nästan all päls på magen och ner mot bakbenen. Hon är snart sex år. Finns det någon anledning att tro att det inte är åldersrelaterat? Ska jag behandla för att pälsen ska komma tillbaka? Hur ska hon bo nu? Får hon skav på något sätt nu när hon hastigt blivit så gott som skinny på magen?
Det har hänt en gång tidigare (för ungefär två år sedan) att hon tappade pälsen på ryggen. Då trodde vi att det var en hormonförändring eller en allergisk reaktion mot paprika. Nu har hon börjat äta kligröt ca var tredje dag, det är den enda förändring som skett. Hon får fortfarande inte äta paprika.
Hon är pigg och äter bra.
Envishet och drömmar

de är antagligen bara hormonförändringar hon är ju endå 6 år..
har själv en hona på 5 år som tappar pälsen på magen lite då och då men den kommer alltid tillbaka av sig själv igen..

Mitt förra marsvin Soft började fälla hår på magen när han blev äldre .
Det kan väl vara någon Ohyra?
Annars så får de ju tunnare/mindra päls med åldern.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Oj, jag tycker det ser ut som om hon har tappat mycket päls. Är nog inte bara ålderdomstecken..
Mvh Felicia

Vet inte vad det kan vara , mitt förra marsvin Soft tappade hår på magen och nedre delen av ryggen . Men om hon fortfarande äter som vanligt och mår bra tror jag inte att det är nån fara .
#10 Vad var det då?
Mvh Felicia

Putt
Envishet och drömmar

#11 , Soft började bli mer tunnhårig när han blev gammal så det var ju av åldern .

Emi är inte tunnhårig utan kal. Fast det ser ut som att det kommer nya hårstrån på magen nu.
Envishet och drömmar

Har det kanske med ålderna att göra eller nåt? Är inte så insatt på sånt…
Jag vet faktiskt inte, men skulle kunna ana att det är Ohyra. Men jag har inte så mycket kunskap om just detta, svårt att avgöra om man inte är "på plats" ;)
Mvh Felicia
Men kliar hon sig då?
Tunnare päls eller pälsavfall i perioder är vanligt på gamla marsvin. Mycket av det hänger troligen ihop med hormonnivåer som kan vara svajiga när de blir gamla.

Nu har det gått lite drygt en månad. Pälsen växte ut med en rasande fart efter att jag skrev det förra inlägget. Nu har hon dock tappat den igen. Vad håller mitt marsvin på med? Är det inbte lite sent påtänkt att mutera till skinny när man är sex år gammal?
Nu har hon tappat päls på bakkroppen och på magen.
Envishet och drömmar

Oj, tror att det är dags att gå till vetten nu :/
Helena
Sex år gammal är det där inget ovanligt. Hormonförändringar som ofta beror på cystor och olika typer av fettknölar o.s.v. är vanligt.
Oj då :/ Sune blir sju år i höst och han är visserligen lite tunnhårigare men inte kal. Men jag tror nog att Idipidi har koll på det här och tror som hon att det är ofarligt och åldersrelaterat.
Hanna
Det är iof lite skillnad på honor och hanar. Hanar han också bli skruttiga såklart, men de brukar inte få de här hormonrelaterade håravfallen.

Och inte livmodertumörer (som min andra hona) heller, antar jag. :) Hade en hane som var 7,5 när han lämnade in. Han var aldrig kal som min nuvarande hona, vad jag minns i vart fall. Däremot hade han peruanlång päls på rumpan (själv var han en stolt blandras mellan virvel och slät) som han tappade någonstans i medelåldern och som aldrig blev lång igen.
Envishet och drömmar
Skönt att allt är som det ska då :) Hon var ju riktigt kal ett tag.
#24 Vet du om det sker någon hormonförändring med tanke på åldern, på kastrerade hanar?
Mvh Felicia
#24 - Okej, jo skruttig är han absolut ^^ Men inte kal.
Hanna

Tror det kan bero på cystor på äggstockarn.
Äggstockscystor ger håravfall, men inte på andra ställen än magen, det har inte jag sett iaf.
Helena
#29 Jodå, det kan vara på ryggen och sidorna också. Det har jag haft gamlingar som haft. Men ofta är håravfallet hyfsat symmetriska. Alltså inte bara på högersidan t.ex.
Hmm, okej, förlåt för fel info då^^
Helena

Ska lägga upp en ny bild så snart kamerabatterierna är färdigladdade. Nu ser hon verklgen helt sjuk ut. Har tappat all päls i en (symmetrisk) U-form på ryggen. Min lilla skinny…
Envishet och drömmar
Min hane har precis samma symtom fast han tappade bara pälsen vid frambenen och en liten bit ner på magen..
Sen är han tunnhårigare på sidan av magen där han kliar sig lite mer än vanligt. Men där är håren av inte tappade :S
Det på magen har börjat växa ut så han är bara tunnhårig där nu.
Har han bredvid min hona i en annan bur och de brukar hälsa på varandra på golvet och hon har ännu inte fått nå liknande fast de har träffats i 1 månad.
Så jag tror inte att det smittar..
Så det kan vara hormonerna som spökar? Tabasco är ju iofs 5 år om jag minns rätt nu och börjar se lite skruttigare ut nu pga pälsen på magen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Emi är nu totalt flint på baken.
# 33. Ingen av mina andra fäller som hon, så jag tror att det är hormoner. Jag är förvånad över hur snabbt pälsen växer ut igen! I förrgår var hon kal på magen, nu ser hon nästan ut som vanligt där.
Tillslut vill jag säga till er alla att anledningen till att jag fortsätter på tråden är inte är att jag inte tror er eller att få något annat svar utan mest att bolla med marsvinskunniga och även visa hur det kan se ut.
Envishet och drömmar

#34 - #35 - Fy då :/ Även om det är helt ofarligt eller så med hormoner så ser hon ju inte skojig ut alltså :(
Hanna
Oj, vad konstigt :o
Var aldrig med om det med min sjuåriga flicka :S
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

# 36. Det konstiga är att hon inte verkar bry sig. Hon är som hon brukar, möjligen lite sur för att jag tar upp henne i ett och visar hennes rumpa för alla som kommer förbi. ;)
# 37. Många honor får ju problem med cystor på äggstockarna (vilket ju verkar vara vad Emi har) men alla får ju inte det. Din hona var nog lyckligtvis inte drabbad.
Envishet och drömmar
Hmm, kan du inte ge henne en spruta då?
Helena

Jag? Med vad?
Envishet och drömmar
Det finns hormonsprutor hos vetten
Helena

# 41. Men hur vet jag om hon tappar pälsen på grund av för lite eller för mycket hormoner? Jag antar att det du pratar om är att tillsätta mer hormoner? Kan du inte skriva med fler ord, du är så fåordig! ;)
Jag får ju fundera på det, men så här spontant tänker jag nej. Hon verkar ju inte förstå att hon är naken och inte själv tycka att det är konstigt eller lida. Pälsen växer ju snart tillbaka. Dessutom känner jag inte till någon veterinär i närheten som jag litar tillräckligt mycket på för att den ska få avgöra om det är dags att spruta konstgjorda hormoner i mitt marsvin eller inte.
Mitt marsvin är sex år och har aldrig vart sjuk, hon har bara vart hos veterinären en gång i hela sitt långa liv och det var som sällskapsdam för att min andra hona med cystor i magen inte skulle behöva åka själv. Någon gång måste ju vara den första som Emi är sjuk, det förstår ju jag också. Dock uppfattar jag det här som att det är mitt problem - det är jag som lider - inte Emi. Är jag ute och cyklar?
Vad har ni andra för åsikt? Idipidi?
Envishet och drömmar
Förlåt ;P
Äggstockscystor har med hormoner att göra. Det är vanligare på grossistuppfödda djur enligt mina iakttagelser.
När dom får såna sprutor går cystorna tillbaka, det fungerar olika bra på olika marsvin.
Helena

Du menar att cystorna på äggstockarna skulle göra att hon tappar pälsen, och om man behandlade med hormoner så att de gick tillbaka skulle hon inte tappa päls? Vet du varför hon tappar päls av cystorna, om hon nu har några? Vart har dina marsvin fått den här behandlingen?
Jag kan inte känna några cystor alls (utom "ärtan" i # 20, vad det nu är). Min andra hona har rejäla cystor som veterinären har undersökt men h*n nämnde inga sprutor utan sa bara att det inte var något att göra åt. Eller ja, först predikade den om hur gulligt marsvinet var i typ en kvart vilket kanske fick mig att tappa tilltron till dess omdöme lite. (Det är en helt vanlig self black). I vart fall, hennes cystor är enorma och hon tappar ingen päls (eller ja, inte mer än normalt). Dock är jag inte säker på att cystorna började på livmodern eller äggstockarna, det går liksom inte att avgöra eftersom de är så stora.
Jag vet inte om Emi är grossistuppfödd eller inte. Jag fick henne av en tjej som köpt henne på en zooaffär och jag vet att den affären har flera olika privata leverantörer, men det kan självklart vara grossist också.
Envishet och drömmar
Precis, det är hormonrubbningen som cystorna gör som gör att hon tappar päls. Mina har fått på Roslagstull i Stockholm.
Det går att göra något åt, om marsvinet lider av det, vissa klarar sig bra med stora cystor.
Helena

Jag bor i Malmö så Roslagstull är tyvärr inte möjligt.
Envishet och drömmar
Aj då, finns det ingen bra vet där nere?
Helena
Hallå! lämplig tråd! Min hona som snart blir 5-5½ år har blivit kal på magen, frambenen och under hakan. hon går tillsammans med 3 andra marsvin och dom visar inga liknande tecken… Jag har behandlat mot olika slags Ohyra, eftersom de var de första jag tänkte då de ser nästan identiskt ut. Är de också hormonförändringar eller något åldertecken? hon har blivit slöare. men hon äter och dricker som hon ska fortfarande. och fortfarande den som är glumpskast. ;)
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3