Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1060 ggr
_Anna93
0

sjuk hona med unge!

Min sheltie hona ärä sjuk:( jag vet inte vad det är :( snälla hjälp mig

symptomen är slö äter inte låter inte bebisen dia och rör sig inte. hon andas harkligt. Hon har bakbenen rätt ut och står inte på sina ben. jag gav henne parika för det älskar hon och hon tog den i munnen men inte mer. jag ger henne extra vatten genom en spruta i munnen men det hjälper inte. snälla svara fort! Bebisen är bara 7 dagar gammal.

varemis
0

Jag är ingenveterinär, men det låter som eklampsi till följd av kalkbrist. Något som är relativt vanligt hos marsvin och andra digivande djur. Mitt råd är att ta henne till en veterinär. Även om prognosen inte är god för ett så sjukt djur, så kan veterinären åtminstone avsluta lidandet. Det är INTE troligt att detta kommer att gå över av sig självt. Om hon inte äter eller dricker blir hon snart uttorkad. Marvsin är också väldigt känsliga för att bli "tomma" i magen, då tarmaktiviteten avstannar. Något som i sig är livsfarligt för ett marsvin.Specialmat som innehåller nödvändiga fibrer och bakterier finns att köpa hos veterinär.

Hur är det med ungen? Håll koll på vikten och se till att stödmata så fort som möjligt! En unge blir snabbt uttorkad och det låter inte som honan har förmågan att ta hand om sin unge. Finns det någon i närheten av dig som fått en marsvinskull nyligen? Marvinshonor brukar inte ha något emot att ta hand om andras ungar.

idipidi
0

Sånt här är ju relativt vanligt, tyvärr… Det finns massa olika saker det kan vara. T.ex. toxicos (ja, de kan få det under första tiden efter att de fått bebisen) eller infektion i livmodern. Är du säker på att hon fick ut alla bebisar vid födseln och inte har någon moderkaka kvar? Har hon ätit fullständigt bra hela tiden efter förlossningen?

Oavsett. Om du inte kan avgöra själv vad som är fel och är kunnig om behandling så behöver hon definitivt snabbt få behandling av kunnig veterinär om hon ska ha en chans. Tyvärr. Det går otroligt fort om de slutat äta och är slöa.

Mymlan
0

Om honan faller bort så kan du ge bebisen Semper 1 som vi ger våra bebisar.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

_Anna93
0

ungen verkar må bra han äter vanlig mat och han får semper 1  välling altså och han äter grönsaker.  jag käner en  som bara bor 1 km här i från som för bara några dagar sen fick 1 kull.  det kom bara två ungar och två moderkakor. det verkar inte vara fler ungar i magen för hon var inte särskilt tjock innan födslen.  hon får mycket kalk och vi stödmatar både henne och ungen. jag e så orolig. här är ingen vetrinär i närheten som har öppet idag så fall måste vi åka långt :(

_Anna93
0

kan jag ge henne druvsocker i vattnet? hon har varit såhärr sen igår och jag trudde inte att hon skulle leva i morse.. :(

varemis
0

Du kan prova att ge henne lite druvsocker och se om en sockerkick får henne att kvickna till, men det kommer inte att ta bort det ursprungliga problemet. Jag hade provat att se om den andra honan kan tänka sig att ta hand om din unge en tid. Då får den rätt mjölk och blir "mammad" på rätt sätt.

Mymlan
0

Du kan ge henne dextropur dvs druvsocker och vatten. Persilja brukar ej marsvin neka till så ge det med innehåller c-vitaminer.

_Anna93
0

okej tack så hemsk mycket kram på er

_Anna93
0

åå nej jag tittiáde på tungan nu ser ut som om hon har fått mun svamp också. hon är gul uta på tungspetsen och ser almänt konstig ut i munnen

Mymlan
0

Ge då inte paprika, tomat, apelsiner, äpplen de är syrliga och kan ge munsvamp.

_Anna93
0

okej kan jag ge henne mosad banan så hon håller igång??

Mymlan
0

Marsvin är väl ej så förtjust i kladdigt men prova.. Hacka ner persilja i det om hon ej tar det självmant.

GroaLover
0

gör det, marsvin smälter maten väldigt fort. det låter som toxicos enligt mig

_Anna93
0

hon ät lite lite banan men vägrade sen.. hon är LITE piggare efter druvsockret. och lät nu ungen dia lite.

Mymlan
0

#14 truga i henne så ofta du kan, testa efter 30 min om hon vill ha mer..

_Anna93
0

okej det är skit bra att ni är här för har ingen annan mer än min moster att vända mig till och hon var inte hemma.  men jag ska försöka hålla igång henne till på måndag då vi åker till vetten om hon inte blir bättre.

GroaLover
0

vad bra att hon åt! Det är ett stort steg. Var bor du? Jag har en påse av Oxbow´s Critical Care som ligger och skräpar.

_Anna93
0

jag bor utanför ystad. e det långt ifrån skarpnäck? men nu är hon sämre igen :(

Mymlan
0

#18 Ystad är nere i Skåne det är långt..

_Anna93
0

hihi ja det är skit långt ner i skåne.

GroaLover
0

hmm…jag kanske kan skicka? men det kommer ändå inte förränn på måndag.

_Anna93
0

ne det gör ju inte det och hon verkar ännu sämre och dör troligen innom kort. :(

GroaLover
0

köp morotspure och tvångsmata.Ge mkt C-vitamin också : )

GroaLover
0

men har du en tid på måndag? eller kan du ringa? jag kan försöka skicka..?

_Anna93
0

ingen tid :( men antagligen för vi åka till  vetten vi har en vett som är drop in. ja skicka du om du vill :) det vore jätte snällt men vad kostar det då?

GroaLover
0

Jag skriver på "mejlen"

_Anna93
0

japps jag såg det :P

GroaLover
0

vad bra :)

[helenal]
0

men de finns väll akuta fall hos dig som man kan åka in me sitt djur?

_Anna93
0

nej inte så pass nära för vi bor långt ut på landet

GroaLover
0

hur går det med matningen?

[helenal]
0

men kör me bilen då! hon måste ju få vård nu! eller ring och rådfråga veterinären på telefonen… något måsteman ju göra.

_Anna93
0

hon äter lite bättre faktiskt och känns inte så akut längre

dreamiz
0

Hoppas det går bra med dina marsvin!

GroaLover
0

vad bra :)

_Anna93
0

jag satt med henne i knät nu den sista timmen och ungen brevid sedan blödde det ur slidan och hon tog sitt sitta andetag vi hade ne vetrenär här och tyvärr klarade sig inte honan ¨så nu måste vi ta ungen till en foster mamma.

Abico
0

Åh fy, jag känner igen det så väl. Min älskade Molly lämnade världen på exakt samma sätt, fast där gick det väldigt fort. Hon lämnade tre ungar efter, dock var dom lite äldre än din. Jag höll dom i en förvaringsbox från Ikea vid sängen på natten och på dagen bar jag med mig dom, matade dom med rivna grönsaker och lite sånt. I buren hade dom även en varmvattenflaska inlagd i en fotbolls strumpa för att få lite värme. Alla tre överlevde men så var dom också tre dagar äldre än din. Ucha vad hemskt, börjar nästan gråta här nu när jag tänker tillbaka på lilla Molly.

Hoppas det går bra med den lille. sörjer med dig.

Kram Hanna och Sune

Hanna 

_Anna93
0

jag satte in ungen hos min teddy hona som har några ungar på snart 2 månader och min moster sa att teddysar tog i mot andra ungar bättre

GroaLover
0

nej! vad hemskt! du som kämpade så :/

har just förlorat 2 marsvin, så jag vet hur det känns :/

All lycka till dig

[helenal]
0

men va jobbigt att förlora sin bästa vän så:( va de molly me den FINA pälsen?

Abico
0

#40 - pratar du med mig ? Har aldrig lagt ut bilder på Molly här och spc. fin päls hade hon inte, men super go var hon och en riktigt tuff start på livet fick hon i en hemskt djuraffär.

#38 - hoppas det löser sig. När hur långt efter ungarnas födsel slutar honan producera mjölk?

Kram Hanna

Hanna 

shintaida
0

Jag gråter med Dig!

*Kram*

// Shintaida

_Anna93
0

den har slutat pruduceras men denna hona har lätt för att få mjölk och tar gärna hand om andras ungar.

GroaLover
0

vilken tur :)

_Anna93
0

ja det är tur att jag har lilla sindi. :) men jag eså himla ledsen lolipop var bar 14 månader gamal :(

dreamiz
0

Verkligen jättetråkigt. Hoppas det går bra med den lilla ungen!

[helenal]
0

menade Anna__93. hur många marsvin har du? ngn till salu=)

FeliciaS
0

Hur är det med ungen?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[helenal]
0

hon va ju jätte fin!!! hemskt att hon dog så!!är de vanligt.Marsinshoner dör när de ska föda?

GroaLover
0

nja, sådär, men det är en stor risk

[helenal]
0

usch va hemskt:( va de hennes första kull?

idipidi
0

#49 Tyvärr är det ganska vanligt, speciellt om man jämför med andra smådjur.

katiz
0

JAG SÄGER BARA SÅ HÄR, GÅ TILL VETrineäreeen nu!!!!!!!!!!!!

_Anna93
0

47# jag har 15 marsvin 4 st hanar tillsalu

_Anna93
0

48# han verkar må bra han är inte uttorkad men eftersom att vi inte är säka på om han får mjölk av sindi (troligtvis får han det) så ger vi honnom välling semper 1.

53# vetrenären var ju här när honan dog. vad ska jag hos vetten och göra nu?

_Anna93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ungen 9 dagar gammal

GroaLover
0

vad söt!  Vad ska han heta?

_Anna93
0

"Stormvikaren´s" Eragon

det är efter en saga.

GroaLover
0

vad fint :)

[helenal]
0

sydn att mamman gick bort, hon va SÅ vacker. men hoppas hon inte led iaf:/ har du en uppfödning hemma eller? femton stycken ojojoj! hur många bor de i samma bur?

_Anna93
0

alla bor på mitt lilla rum XD

[helenal]
0

visa bild:D

_Anna93
0

jag har ingen bild nu men jag ska ta sedan

:)