vill bara ta med den hemm
Är i kalmar vid baronen och väntaar på att bion ska börja, men så gick jag in i djurafären där och där sitter de ett litet marsvin själv i en bur med lite hö och ett salads blad. Inte äns ett hus i buren :-(. Ser ut att av en apalica..
Finns ingen ras som heter apalica :) Alpaca menar du kanske? :)
Hus måste dem ha, eller ja ett gömställe.
Hö är ju bra och sallad är ganska bra.
Men tyvärr är många djuraffärer inte bra.
Men marsvinet kan ju ha fått annan mat innan affären öppnade :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oj blev dubbla inlägg:)
Länsstyrelsen tar emot anmälan om misskötta djur. Enligt lag måste marsvin ha en artfrände i buren, även i affär, samma sak gäller ett gömställe.
Sen kan jag ju säga att jag har gjort liknande, alltså tagit hem djur jag sett sitta i affärer och må mindre bra. Har du möjlighet att ta hem grisen så ser jag personligen ingen anledning att inte göra det. Sålänge djuraffärer säljer levande djur borde även de djuren få en chans att få ett bra hem. Även om affär kanske inte är ens första val på inhandlingsplats.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#3 Vem vet, burkompisen blev just såld? Det är sånt man inte vet.
Men har dem marsvin ensamma ofta, då kan man anmäla men inte av att ha sett det en gång.
#4 Mja, fast nja. Verkar djuret inte lida av att vara ensam är jag beredd att hålla med dig. Verkar det däremot må sämre eller vara stressat så anser jag definitivt att man kan anmäla. Det ÄR djuraffärens skyldighet att inte ha ensamma marsvin, faktiskt. Men jag förstår absolut din poäng, men jag tolkade TS lite som att marsvinet verkade må dåligt men jag kan ju självklart ha tolkat fel (vi hoppas på det :))
#5 Ja mår den dåligt ska man ju helt klart anmäla:)
okej, ja alla tolkar vi saker på olika vis:) Men hoppas den hittar ett hem snart, så den slipper vara själv. Eller då att TS köper den och köper en kompis till den:)
#6 Jag utgår nästan alltid från att de mår dåligt när sådana här ämnen dyker upp, pga mina egna erfarenheter :P
Ja, det hoppas jag med. :)
Fast varför köpa marsvinet? Det gör ju bara att affären köper in ännu fler djur. Man kan inte rädda alla, så är det faktist.
#8 Det har du med rätt i:)
#8 Jag var väl medveten om att en sådan fråga skulle komma, och som jag tidigare skrivit tycker jag att sålänge sådan försäljning sker så förtjänar djuren en chans att komma till ett gott hem. Självfallet ska man inte köpa vartenda djur, det kan man ju inte. Men att köpa ett enda djur en gång skapar knappast någon större efterfrågan - djuret kommer ändå att säljas till någon annan så varför inte till någon med god kunskap om djuret?
Sedan råkar jag vet att en av Sveriges största grossister verkar gå nedåt, flera affärer står utan marsvin just nu. Så en förändring är på G i Sverige, förhoppningsvis en positiv sådan.
Åh önskar att jag hade haft möjligheten att öppna djuraffär, då hade jag gett ut RÄTT fakta osv som tyvärr många djuraffärer inte gör :/
#11 Ja, sådant behövs!
#1# Tyckte det var rätt uppenbart att hon menade Alpaca, onödigt att kommentera stavfel.
#13 Kommenterade inte stavfel, undrade bara om det var det hon menade:)