Marsvinshanar , går dom ihop?
Hej, har fått ta över min kompis två marsvinshanar, dom är syskon tror jag, dom har bott ihop hela livet iallafall. (dom är några månder nu,vet inte exakt) men nu har den ena bitit av den andras päls, den har självklart päls kvar men den var långhårig och nu har den bitit dens päls så den har blivit korthårig. den har inga sår eller bit märken nånstans men det ser jättekonstigt ut, har särat på dom så dom står i två olika burar för att höra med er om jag verkligen borde ha dom tillsammans?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sätt tillbaka dem tsm så fort som möjligt! Ju längre de är isär desto större risk att de inte kan gå tsm igen.
Du har en hane som tuggar den andres päls, inte helt ovanligt med "pälstuggare" inom marsvin. Vissa marsvin gör bara så, kanske är han lite understimulerad? Det har inget att göra med att det bråkar överhuvudtaget.
som Maijah säger; sätt ihop dem igen. Han gillar bara smaken av päls eller nåt ;P du lär märka om de bråkar på allvar. Men har du två burar är det ju jättebra att sätta ihop burarna så de får mera utrymme. Ju mer desto bättre :)
jag la dom i samma bur igen, men nu den som bet av pälsen på den andra högg mot den 2 gånger några sekunder efter att jag bara la ner den i buren, så jag satt o kollade om det bara var en gång eller om dom fortsatte, så ställde dom sig på bakbenen mot varran och typ högg till, även denna som högg mot den andra i början följer efter den överallt och går bakom den och typ försöker klättra över den ser de ut som?! :s
e rädd att dom ska skada varran vad ska ajg göra?
Låta dem vara, ibland kan dem tjabba.
Så länge dem inte skadar varandra är det ingen fara.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Det är helt normalt att marsvin följer efter varandra. (Vet inte hur det är med honor, eftersom att jag aldrig haft några själv, men hanar gör så.) Dem går och trycker längs med den andres rumpa oftast, och försöker klättra upp på varandras ryggar. Dem gör så när dem vill visa vem som bestämmer.
I en flock vill man ha en ledare, och för att bli ledare, måste man visa vem det är som bestämmer så att säga. Vem som är mäktigast. :) Det är fullt normalt, och detta beteende brukar lägga sig efter ett tag. Det kan dröja allt från en vecka till flera månader, ibland lägger det sig inte alls - men jag skulle säga att det slutar väl de allra flesta gånger, så du behöver inte oroa dig!
Så länge du inte ser att någon VERKLIGEN bli skadad, får du lov och ha tålamod, lite is i magen, och försöka behålla lugnet. Det är lite otäckt i början med allt detta bråk i buren, men det är som sagt helt naturligt för marsvinen att bete sig såhär när en ranguppgörelse är på gång. Det är väldigt vanligt att dem får små bit och riv sår i huden under denna tid. Man brukar kunna se små rivmärken i ansiktet också. Men dessa sår är i regel så små att dem läker ihop och inte syns längre efter bara 3-4 dagar.
Som #6 säger så behöver du inte oroa dig så mycket, sålänge det inte börjar spruta blod överallt så är det ingen fara.
Uppdatera oss under dagen hur det har gått och vad som har hänt.