Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1550 ggr
[Shazie]
0

Rossel, hosta och rinniga ögon

Ior och Albin är mina marsvin på ca ett halvår, köpta i en djuraffär. Ior är helt frisk, men Albin har "hängiga" ögon, det rinner ur ögonen, han hostar, rosslar ibland när han andas. Han har haft symptomen sedan han kom till mig för någon månad sedan, och jag vet inte vad det är. Han är frisk i övrigt, äter, dricker och sköter sina behov normalt. Jag har läst att vissa marsvin kan vara allergiska mot hö, men jag tror inte att det beror på det. Albin är dessutom uppfödarmarsvin, men såldes i en djuraffär för att han inte hade rätt päls. Någon som har en aning om vad det kan vara och vad jag bör göra?

Rubriken är redigerad av administratör för att det ska bli lättare att hitta bland trådarna.

Lamina
0

Ta honom till veterinär? Det är vad man brukar göra när djuren är sjuka…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Alexis78]
0

#1# Kan bara instämma.

Ring en veterinär med en gång, det låter definitivt som en infektion och förhoppningsvis går det att bota. Dock finns ju alltid risken att det kan vara något som smittar det andra marsvinet så som sagt, ring med en gång.

Inlägget redigerat av moderator eftersom det borttagna inte på något sätt hörde till diskussionen.

NinaS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Även jag rekommenderar ett veterinärbesök. Lycka till!

Inlägget redigerat av moderator eftersom det borttagna var svar till ett av moderator tidigare borttaget inlägg.

Denna kommentar har tagits bort.
[Shazie]
0

#1 Jag tycker inte att du behöver låta uppkäftig, med tanke på att jag ringt veterinär och de bara svarade med att de inte tyckte jag behöver åka in. Ringde idag igen och de bara svarade att det var en akutlinje och att hon inte rekommenderade att komma in med ett inte akut sjukt marsvin på en helg för att det kostar så mycket att lägga in pengar på "bara" ett marsvin.

#2 Ska ta honom till veterinären på Måndag, men nu undrar jag vad det kan vara som han drabbats av och om ni tror att det är ofarligt?

Inlägget redigerat av moderator eftersom det borttagna var svar till ett av moderator tidigare borttaget inlägg.

NinaS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7 Har han haft samma symtom hela tiden och inte blivit sämre, så är det troligtvis inte akut. Men helt ofarligt skulle jag inte tro att det är, utan förr eller senare lär det påverka honom. Förhoppningsvis hittar veterinären vad det beror på och kan hjälpa honom att må bättre. :)

Lamina
0

#7 Du väljer att tolka det som att jag är uppkäftig för att jag säger vad jag tycker utan att linda in det i rosor och choklad.

Jag väljer att tolka det som att du inte har varit i kontakt med veterinär eftersom du skriver att han har varit så i en månad (varför väljer man att vänta i en månad när djuret är sjukt innan man tar tag i det?) men inte nämner något om att du har varit i kontakt med veterinär.

Det är tolkningsfrågor, hur man själv tolkar något någon har skrivit. Men visst ber jag om ursäkt om du tog illa vid dig, det var ju inte riktigt meningen. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Shazie]
0

#9 Du behövde väl iallafall inte skriva som om jag vore mindre intelligent än du? "Ta honom till veterinär? Det är vad man brukar göra när djuren är sjuka…". Jag har valt att avvakta, med tanke på att veterinären kostar pengar, som jag egentligen inte har men skulle fixa fram lätt om det behövdes, men han lider ju tydligen inte med tanke på att han är pigg och glad.

Fridaaaa
0

Tyvärr är det så att många veterinärer lågprioriterar marsvin och andra smådjur! Tyvärr, för dem har inte kunskap osv. Jag hade ringt till många olika veterinärer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lamina
0

Jag bad ju om ursäkt för att du tog illa vid dig. Vad mer vill du att jag ska göra? Säga att jag tyckt du har gjort rätt som väntat en hel månad innan du ens ringde veterinären och frågade vad det kunde vara för problem? Det tycker jag inte… Bara för att han ser pigg och glad ut betyder det inte att han mår bra. Bytesdjur, som ju marsvin är, är extremt duktiga på att dölja att dom är sjuka och kan spela otroligt pigga och friska. Går man på det och tror att det inte är något allvarligt så kan det sluta riktigt illa, dom kan snabbt bli dåliga. Jag säger det av egen erfarenhet. Min råtta var också "pigg och glad", hon rosslade bara lite, nös lite ibland. En vecka senare var hon stendöd. När jag väl insett att hon faktiskt var sjukare än hon såg ut var det försent…

Jag kan medge att jag skrev det på ett dåligt sätt. Men jag tycker faktiskt att det är en självklarhet att man tar djuret till veterinär om det är sjukt och man inte vet vad som är fel.

//Lamina

[Alexis78]
0

#10# Fast det äv äl just det som inte är okej, att avvakta för att man inte har pengar. Det borde räcka med att han är sjuk för att du ska fixa pengar och ta honom till en veterinär, han ska inte behöva vara halvdöd för att du ska åka in.

[Shazie]
0

#13 Jag ber om ursäkt för att jag varit en så dålig djurägare att jag inte besökt veterinären, men jag har ringt två gånger och fått order att avvakta. Och jag förstår inte heller vad din råtta har med ämnet att göra?

[Shazie]
0

#16 Du har missförstått mig, jag uppfattade inte mitt marsvin som sjukt innan. Jag trodde han hade dragit på sig en vanlig förkylning, sedan trodde jag att han hade blivit bättre innan jag upptäckte att han hade kvar det, sedan gick det några dagar och nu skriver jag det här för att jag vill få HJÄLP och inte bli totalt kritiserad som djurägare.

Lamina
0

Jag lägger ner dethär. Jag kan ju ändå inte skriva utan att låta mycket otrevligare än vad jag vill… Måste vara något i luften idag. Obestämd Förlåt att jag sagt vad jag tycker utan att linda in det så fint som jag normalt brukar göra för att ingen ska bli upprörd, det var helt fel av mig…

Och råttan är ett exempel, eftersom du inte är mindre intelligent än mig så trodde jag att du skulle förstå det. Oskyldig

Tack och hej för mig, lycka till med din Albin.

//Lamina

imoon
0

Har du någon möjlighet att visa en bild på ögonen? Jättebra att du ringt vet! Men jag tycker du ska ställa krav på veterinären, säger de att du ska avvakta trots att han haft symptomen såpass länge tycker jag att du kan kräva en undersökning. Jag tycker det är oroväckande att han rosslar. Hade han endast haft rinniga ögon hade jag förstått varför de tyckte att du skulle avvakta, men rosslandet. Marsvin är dessutom duktiga på att gömma sjukdom. Jag rekommenderar alltså veterinär.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[Shazie]
0

#23 Jag kan tyvärr inte få in bilder på datorn, men det är såkallade "Fatty eye"

imoon
0

Okej, det var det jag funderade på om det var. Men jag har aldrig sett fatty på så unga djur så jag skulle vara misstänksam. Som sagt skulle jag kräva av vet. att han undersöktes.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[Shazie]
0

På Måndag ska jag ta honom till vet.

Sandra-B
0

Det här är inte en tråd där  "uppfödardjur" vs "grossistdjur" ska diskuteras- är ni intresserade av att diskutera det så är det fritt att starta en ny tråd om det.

Den här tråden handlar om ett marsvin vid namn Albin som inte mår riktigt bra och där hans ägare vill ha lite hjälp om vad det kan bero på- var snälla att håll er till det.

Det finns dessutom ingen som helst anledning att vara spydig eller otrevlig- det är inte okej här på sajten.

Tråden är redigerad, **en del inlägg har blivit borttagna och andra redigerade eftersom innehållet var OT.
**

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!