Nytt litet marsvin. Lite hjälp tack :)
Jag har igår hämtat en liten virvelpojke som nu helt orginellt blev Fluffy. Däremot så är han ensam nu och folk säger både det ena och det andra och lagen säger minst 2 st. Någon som har erfarenhet av en liten på 5 veckor om man ska ta in en kompis direkt eller låta honom anpassa sig till nya hemmet och oss först? :)
Hälsningar Linn Flyffy & Fuzzy
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kompis direkt tycker jag :)
Jag skulle skaffa en kompis direkt då han kanske inte har det så roligt utan :) Men kanske ett lite äldre marsvin som kan vara en bra förebild för den lilla :)
Hans bröder finns ju kvar i djuraffären, funderade på att hämta en av dom idag i så fall. Och hoppas att dom inte glömt varandra på en natt :)
absolut! Gör det! Det är ju perfekt.
Eftersom det är en bebis så går det lika bra med en vuxen som en unge som sällskap :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 vad bra :) Gör det :)
Tack för hjälpen, inte lätt att veta allt i början, blir en tripp till djuraffären efter jobbet. En annan fråga när jag ändå är på gång, är det någon fara för deras mage att vara i utebur när dom är så små? Om gräset blir för "mastigt".
#7 Man ska vänja dem långsamt vid gräs, så börja första dagarna/veckan att ge dem lite gräs/maskorsblad i buren, så att dem vänjer sig lite i taget. Marsvin i djuraffärer har i regel inte ätit gräs någon gång (säger inte allla men de flesta)
kan du lägga in en bild på honom, jag är så nyfiken!
Om du vore en blomma, och jag vore en ko,
så skulle äta upp dig för du är så go´
#7 Eftersom du är så pass "ny" med marsvin skulle jag hoppa över att köpa från en djuraffär eftersom risken är stor att du får ett marsvin som kan vara hona och då blir det bebisar (vilket man helst ska undvika på djuraffärsmarsvin eftersom du inte vet stammen bakom och eventuellta sjukdommar osv och även att åldern på marsvinet kan vara ett mysterium osv). En uppfödare är 10 ggr bättre för din del :-)
//Emma
#10# Fast är det inte att skrämmas lite, riktigt så stor risk är det inte att få ett dräktigt marsvin.
#11 Jo tyvärr är det ganska stor risk. Eller att du får hem fel kön på marsvinet :/
#12# Det finns risk med uppfödare också, jag har handlat ett flertal djur från djuraffär och de har varit både tama, friska och sociala med rätt ålder och kön, jag har även fått hem djur från uppfödare, som varit sjuka, så det är bara tur och otur.
Tycker det är en jättebra ide att ts tar hem ett litet syskon till marsvinet.
#13 Mycket mindre risk från en uppfödare, och givetvis väljer man en uppfödare som man vet är bra.
Hur kan du veta rätt ålder? Många djur som kommer till djuraffärer är för unga och väger definitivt inte över 300 gram när dem kommer dit. Ytterst få djuraffärer som tar in vid rätt ålder.
Jag hade undvikit djuraffär främst av den anledning att djuren i de flesta fall är från djurgrossister, en djurhandel som inte är särskilt etisk. Djuren ses som produkter mer än levande varelser.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
#15 å andra sidan har dem fortfarande rätt till ett fint liv som dem kan få hos ts. Dem kan ju inte hjälpa om dem är grossistmarsvin. har själv 3 av 4 marsvin från djuraffär :)
#16 Dock så främjar man ju och stöder grossistuppfödningen om man köper djur från djuraffär, eller hur? :-)
//Emma
Vi har en mycket bra djuraffär här med stor koll som bryr sig mycket om djuren. Dom är uppväxta med syskon, hanar för sig och honor för sig. Och har olika åldrar i olika burar. Hämtade hans bror igår och dom pratar med varandra och myser. Verkar gå br. Har även plockat maskrosor och gett dom lita andra tilltugg. Blyga fortfarande men keliga.
#18 Det finns nog även en kuliss på även den djuraffären men kul att de går så bra ihop och att de trivs! :-)
//Emma
Det gör det säkert men de kan det göra hos uppfödare med. Så man ska inte dra alla över en kant utan se för sig själv och därefter avgöra tror jag är det bästa. Skulle aldrig acceptera att djuren misskötts i en affär. Men detta ska nog fungera bra :)
#20# Precis, fördommar är aldrig bra. Likaväl som man kan bestämma att alla djuraffärer är dåliga och att det måste vara en kuliss om man inte hittar några synbara fel så kan man bestämma att alla uppfödare struntar i djuren och bara vill vinna fina priser på utställningar. Båda delarna är lika fel och lika meningslöst, varför enbart leta fel liksom.
Jättekul att de verkar trivas ts, tycker du gjorde helt rätt.
#18 Härligt att dom gillar varandra : )
Brukar det vara lättare att föra ihop kullbröder än två pojkar från olika kullar?
#22 Nej har ingen betydelse
Speciellt inte när dem är små.
#23 Okej, tack för svaret. Var bara nyfiken : )
#klart att man gör det, menade bara att det inte behöver vara skillnad på marsvinen för det. :)