Trimning inför utställning? Åsikter.
Snart dags för utställning igen. Roligt! Men… Eftersom jag har korthår "ska" det trimmas. Jag tycker inte det känns helt okej… Finns det någon/några som ställer ut otrimmade korthår i rasklass? Hur fungerar det? Vad blir det för kommentarer från domarna? Andra utställare?

Det lär bli poängavdrag eftersom pälsen inte är kort och jämn (blir ofta även inte lika mjuk som hos de som trimmas). Att få en bra placering med ett otrimmat djur skulle jag säga är mer eller mindre omöjligt.
Domaren kommer förmodligen att uppmana dig att trimma till nästa gång, om de andra utställarna säger något är svårt att säga (de borde inte göra det tycker jag, men…).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag gör!
Min historia med trimning är väldigt kort. Jag har provat på att trimma, men har aldrig lyckats bra eftersom mina marsvin tyckte det var obehagligt och/eller smärtsamt. Efter det har jag ställt otrimmat.
När jag har ställt ut otrimmat har jag fått både trevliga och mindre trevliga uppmaningar att trimma marsvinen till nästa gång. Andra utställare har ibland hjälpsamt försökt berätta hur jag bäst håller marsvinet för att den inte ska ta sig loss osv. Jag har vänligt, men bestämt sagt att jag inte tycker om trimning och därför inte kommer att trimma mina marsvin till nästa gång heller.
Resultatmässigt brukar jag landa på 85-87 poäng, vilket inte ger cert. För en engelsk domare blev min otrimmade goldenhona 1:a med cert av 4 st trimmade goldens. Motiveringen var att hon hade djupare och glödigare goldenfärg än de trimmade som hade fått upp den ljusa underfärgen och/eller var flammiga.
Min dröm är att trimning en dag blir förbjudet och att standarden skrivs om, efter ett mer verklighetsvisande mått för hur lång pälsen på ett korthår som längst får vara :)
Jag gör!
Jag har provat trimning inför mina första utställningar för ett par år sedan, men har aldrig gillat det och fick dessutom ändå avdrag för "långa hår". Tog upp det på en utställning och märkte ganska snabbt att det var lite tabu att prata om smärta och stress vid/kring trimning. Sedan dess har jag inte trimmat något marsvin, jag tycker inte att de ska behöva utstå varken smärta, stress eller obehag för att jag vill få en rättvis bedömning på dess utseende, som knappast är det mest avgörande i min avel.
För det känns faktiskt som undantag snarare än vanlighet att marsvin inte bryr sig, eller visar någon form av obehag överhuvudtaget när man trimmar. Men rätta mig gärna om jag har fel.
Jag ställer dock ut ändå - dels vill jag få mitt uppfödarnamn godkänt och dels hoppas jag på att fler faktiskt ska våga tycka att trimning är fel. Eftersom det är så accepterat och väletablerat får man ibland utstå en del gliringar och otrevliga kommentarer, inte minst från utställningsdomarna som man som ny i marsvinsvärlden kanske ser upp till.
Kunde inte bestämma mig hur jag ville uttrycka mig så här får du två svar på samma fråga :P

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för era kommentarer. Kommer troligtvis att ställa åtminstone en otrimmad gris i Brastad iaf. Om allt går som planerat kommer hon hem i helgen, känns inte så schysst att det första man gör är att sätta igång att trimma… Så vi skippar trimmningen för henne så kan vi koncentrera oss på att bara mysa och bli kompisar istället. :) Saphiras, finns det domare som är trevligare/otrevligare än andra när det gäller kommentarer om trimning? Du får gärna skicka ett pm till mig i så fall, då kanske man kan hoppa att ställa ut för de värsta iaf…

Skönt att man inte är ensam! Jag brukar inte ställa ut mina marsvin, dels för att jag inte har tid och dels för att jag inte vill trimma dem. Jag är öppen med detta, men upplever precis som du att många inte vill prata om det. Jag kan förstå varför, ingen vill ju prata om att man utsätter sina djur för ett lidande? Till deras försvar kan jag säga att jag inte tror att marsvinen lider mycket svårt av trimning, utan mitt främsta argument är att jag tycker det är helt onödigt litet lidande. Om man kan se att det finns långa täckjår som bör trimmas bort, då kan man också se att pälsen för övrigt är kort och jämn. Jag har roanade marsvin och på dem kan man få fram en bättre teckning genom trimning, i ett fält med för mycket vitt kan man plocka bort vita strån. Av den anledningen tror jag inte att man kan förbjuda trimning, får då måste man diskvalificera de djur som man tror att någon har manipulerat med teckningen på, även om resten av djuret är otrimmat. Det blir väldigt svårt. Jag önskar bara att otrimmade djur får samma poäng och att man automatiskt slipper få förklarat hur man gör, att normen att de ska vara trimmade ändras. Jag har ambitionen att ställa ut vart och ett av mina djur minst en gång, så att jag får en oberoende bedömning av dem. Att åka på fler utställningar än så är ju onödigt så länge trimningsnormen finns kvar. Man är ju inte med i tävlingen då. Jag har hittils bara ställt ut en gång själv, för en utländsk domare som inte anmärkte på trimningen. Ett annat marsvin blev trimmat och utställt av en annan person och fick då cert. Jag funderar på att ställa ut honom igen utan trimning, så att jag får en jämförelse. Jag har två andra som jag vill få bedömda så snart som möjligt, men jag har inte bestämt om jag ska åka på första bästa utställning eftersom det bara är svenska domare, min gissning är att de får dn mer rättvis bedömning av utländska domare. Just nu har jag två till som jag vill ställa ut

Samma text dök visst upp två ggr på slutet.. Ignorera det. Om man tar bort trimningsnormen kan tecknade djur fortfarande snyggas till genom trimning, vilket gör att mina marsvin kanske ändå får lägre poäng en dem. Det tycker jag kan jämföras med att man har sämre matchande färg på plattan till den färg pälsen har, eller att det andra marsvinet helt enkelt visar upp sig själv bättre (står snyggt). Jag har valt släthåriga marsvin därför jag tycker att deras päls är finast, mjuk och len som katter. Jag tycker att deras päls är fin som den är. Är det någon som vet vilka övriga länder man trimmar marsvin i?