Hur mycket vatten om dagen?
Hejhej! Vet inte om inlägget ligger i fel grupp.. menmen.
Nu de senaste dygnen har jag haft lite extra koll på mitt marsvin så han äter och dricker bra eftersom hans pappa (och även rumskamrat) gick bort i fredags.
Jag kollade nyss vattenflaskan och på lite mindre än ett dygn har han nästan druckigt upp allt! (320ml). Tycker det känns väldigt mycket för ett ända marsvin? Hade nyss ute han i en halvtimme, kanske en timme och under tiden kissade han tre gånger..
Så ja - är det bra att han dricker så mycket? Eller är det för lite/för mycket?
Tack på förhand!
/Jennifer
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det kan ju inte vara skadligt att dricka för mycket, överskottet gör man ju av med ändå…
Men en liten fundering: är du säker att han druckit upp allt så det inte bara läckt ut…? :)
Jo ut kommer det ju faktiskt :)
Vet att det droppar då och då, men inte så mycket att skulle droppa ut mer än vad han dricker..
Tror oxå kanske att det läkt ut en del. Mina dricker ungefär en liten flaske per dag (60 ml) ibland lite mer ibland lite mindre.
Men marsvin dricker olika mycket beroende på vad de äter oxå..
Understimulerade/uttråkade marsvin kan också dricka mer(just för att de inte har något annat att göra). Det är inte ovanligt att ensammarsvin dricker mer än de hade gjort om de bott i grupp.
Det kanske är en blandning av nämnda förslag? Hur mycket brukade marsvinen dricka förut, innan den ena gick bort?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Innan kunde en flaska räcka mellan 1 till en och en halv dag kanske. Inte riktigt säker.
Det skulle nog kunna vara det du nämner, även om jag har honom ute mer nu när han är ensam. Fast om ett par veckor flyttar det hit en kompis till honom så han ska ju inte vara ensam så länge till :)
Sorry att jag snor tråden lite…:)
Men hur mycket bör dom dricka per dag? Mina dricker alrig så mycket så att jag behöver fylla på, snarare tvärtom, det syns inte att dom druckit… är detta normalt…?
beror nog på hur mycket blöta grönsaker de får :)
TS: Det FINNS sjukdomar som gör att man dricker mer, men jag vet inte om det är samma med marsvin. Kisseriet, däremot, är det nog ingen fara med. TYcker att de kissar mest hela tiden.
#7, Jo dom kan ju få diabetes har jag för mig? och då dricker dom mer. Men tror nog att det är lite som #4 nämde :)
De kan oxå va en indikation på urinsten / urinvägsinfektion. Kan.
ja som fruJohansson sa om marsvinen får mycket salad, gurka mm. Så dricker de ju kanske lite mindre…..
får han pellets?
#7, 10 Ok:) Dom har fått blötare grönsaker förut men nu får dom inte så mycket sånt… Fast jag hoppas att dom dricker när dom är törstiga…:)