Allt om satinsjukan
**Jag ber om ursäkt för ännu ett inlägg långt som en roman haha
**
Jag försöker samla all information jag kan om satinsjukan. Vill ni vara så vänliga och hjälpa mig med detta? - jag vet att det finns kunskaper om sjukdomen i det här forumet! :)
För att göra tråden så lättöverskådlig och lättsammanfattlig som möjligt ber jag alla svarare att sätta motsvarande bokstav framför varje svar ni ger mig.
Svarar ni till påstående/fråga [a], skriver ni alltså [a] innan ert svar. Tack!
Vad jag kör med er!
…Nej men jag vill att det ska bli så enkelt att sammanfatta som möjligt. Hoppas att ni förstår!
Jag börjar med att inledningsvis nämna det jag känner till om sjukdomen. Skulle vara jättebra om ni kunde besvara mina frågor, och även om ni själv kunde addera det som NI vet om satinsjukan, som inte redan är nämnt. Gulle er! Tack!
[a] Vad som sker inuti kroppen när man bär på sjukdomen: Skelettet kalkas ur och luckras upp, produktionen av nytt blod minskar, marsvinet får ett försämrat immunförsvar, patologiska frakturer (ben i kroppen bryts utan att det skett en olycka), och där är ingen nyproduktion av ben öht. vid frakturer. Händer något mer?
[b] Kontroll av sjukdomen: Genom röntgen eller blodprov kan man kontrollera hur långt gången sjukdomen är.
[c] Metod röntgen: Marsvinet måste sövas för att röntgas. (Risken att marsvinet inte vaknar upp pga. av narkosen finns.) På röntgenbilderna kan man kan se om skelettet har kalkats ur och luckrats upp. Hur pålitlig är denna metod? - Kan man lita på att det som tyds genom röntgenbilderna stämmer?
[d] Metod blodprov: Veterinären sticker (i regel?) marsvinet med en nål i halsen för att det är lättast att sticka där, eller klipper i pulpan för att starta en lättare blödning. I blodet studeras kalk- och ALP-värden. (ALP = alkaliskt fosfatas) En förhöjd halt av ALP tyder på skelettsjukdom. Där finns en skala för hur långt gången sjukdomen är. Hur pålitlig är denna värdeskala?, Har någon uppgifter om skalans värden?
[e] Symptom: Skuttande gång likt en kanin, stelhet, sämre rörlighet, svullna leder, problem att tugga mat **Har vi fler symptom?
**Marsvinet kan ha allt från ett till alla symptom som sjukt.
[f] Att stretcha benen på marsvinet är ett bra sätt att se om marsvinet börjar bli stelt Video på hur man kan stretcha har… Lyan? Har du lust att länka? - Om ni andra har/känner till andra videos, länka gärna också!
[g] Dräktiga och digivande satinmarsvin är extra drabbade av kalkbrist och omsättningsstörningar. Svaga ungar kan vara ett tecken på detta.
[h] Ett marsvin som endast är satinbärare (dvs. som bara bär på genen) har lika liten chans att drabbas av satinsjukan, som ett marsvin som inte bär på genen.
[i] Det krävs att båda föräldrar bär på satingenen (alternativt är satiner), för att ungarna skall bli satiner.
[j] Marsvinet visar inte tydliga symptom förrän sjukdomen är långt gången.
[k] Satinsjukan bör inte längre kallas för OD (osteodystrofi), då det enligt studier gjort det tydligt att det inte är det rätta namnet för sjukdomen.
[l] Jag har hört olika, från olika håll - så jag frågar: **Hur länge lever marsvinet i regel efter att sjukdomen brutit ut? Finns där något svar på detta?
**
[m] Kan man säga på ett ungefär - **vid vilken ålder bryter satinsjukan i regel ut?
**
[n] Hur ofta bör man testa sina satinmarsvin via blodprov/röntgen?
Ett litet länktips bara: http://www.luneas.se/SatinDisease_svensk.pdf
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det mesta av det jag kan är genom din länk, Mimmis material och erfarenhet.
[a] Det bildas även nytt poröst ben runt och i lederna och skelettet är inte vitt utan grått
[b] Min erfarenhet är att om inte marsvinet redan är rejält sjuk syns inget på proverna, tror det samma gäller röntgen
[c] Nu har jag aldrig röntgat mina men vad jag förstått syns det tydligt eftersom det är så pass allvarliga förändringar, välj dock en vet. som är duktig och har vana på just röntgenplåtar, inte alla är det tyvärr
[d] Blodprov i halsvenen är väldigt svårt på ett vaket djur så min vet. tar endast från pulpan. Min erfarenhet av provsvaren är att det inte syns något på proverna när första symtomen kommer, man kan se en tendens till höjning men inget av mina djur har haft extrema värden. Hugo blev inte testad då jag upptäckte honom på fredagkvällen och inte ville låta honom gå ändå tills veckan efter.
[e] Andra symtom är att de ligger och vilar mycket på sidan, dreggling, spänd gång med hög rygg eller extremt bredbent "som en padda"
[f] Länkar i ett annat inlägg
[g] Jag har aldrig märkt av detta, pigga honor med problemfria förlossningar, mycket mjölk och stora ungar (utom en kull men de var 6st), men har hört om ökad risk för kramper pga kalkbrist (kommer inte ihåg vad det heter just nu)
[h] Precis
[i] Precis
[j] Stämmer det också, dock kan det gå extremt fort, från frisk till jättesjuk på 1-2veckor
[k] Stämmer. Hos människor finns något som heter Pagets som påminner en del om satinsjukan
[l] Jag har aldrig haft ett marsvin som dött av sjukdomen men jag kan tänka mig att det tar väldigt lång tid, tills de har så ohyggligt ont att de svälter ihjäl/toxar
[m] Det är väldigt individuellt när den bryter ut, jag fick hem en 6månaders hane som såg ut som en vanskapt basset hound i frambenen, detta var min första erfarenhet av satinsjukan och jag har aldrig sett någon som varit så illa däran efter det. Det finns även ett fåtal djur som dör av ålderdom innan det bryter ut men min erfarenhet verkar det vanligaste vara mellan 2-3år.
[n] Jag testar inte mina längre men iallafall var 6:e månad tycker jag
Det verkar också finnas en segdragen variant som kommer i skov. Den är mycket lurigare och eftersom de mår bra mellan skoven tycker jag det känns svårt att veta när man ska sätta stopp. Är det någon härinne som varit med om detta? Jag har haft en och har pratat med en som också har varit med om det. Jag misstänker även att Nellie kan ha den, mina andra satiner, utom Magic och Baby, har jag i princip direkt vetat att Nu är de sjuka, men Nellie känns ibland dålig och ibland bra…
Det är inte alltid man ser direkt att de är satin om man inte är van, strävhåren är extremt luriga men även släthår kan vara svåra eftersom glansen skiljer mellan individer
Här har jag bilder på satiner tagna i olika åldrar, kameror och ljus.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Filmerna
Hugo Jag hade haft dålig koll på Hugo ett par veckor, han var inte den som hängde över burkanten så jag missade när han började få ont pga att jag hade så mycket att tänka på mer ett annat väldigt sjukt marsvin
Fífill Fiffe visade ingenting bara några dagar innan videon och denna kvällen hittade jag honom ihopkrupen i ett hörn och han hade tappad märkbart i vikt på så kort tid. Han visar inte mycket som Hugo och var helle rinte lika illa däran men man kan se att han är stel och ihopkrupen när han går. Titta på hans ansikte när han stretchas, han skrek men eftersom han hade hes röst hörs inget (det var inte mer än någon cm mellan min hand och golvet, det är vinkeln som gör att det ser högt ut)
Supreme Suppe kom hem från sin fodervärd och såg ut såhär. Fodervärden hade vägt honom en vecka tidigare sa hon och från den vikten hade han tappat nästan 150g. Jag vet inte om han var dålig innan han flyttade hem igen. Tyvärr är kvaliten på filmen usel så man ser inte så bra hur han går men han varvar kaninskutt och "paddgång"
Stretching Ping visar hur jag stretchar och pressar ihop lederna i bakbenen. Denna tekniken är inte 100% eftersom vissa marsvin skriker i högan sky utan att ha ont men överlag tycker jag den ger ett bra underlag för att jämföra samma marsvins reaktioner från vecka till vecka. Vet man hur marsvinet reagerar i normala fall märker man om det blir någon förändring.
Stretching Rufsi visar hur avslappnad hon är trots att jag drar och sliter i henne (fast även här luras filmen då det ser ut som jag håller på att slita av henne benen :-O) Jämför hennes stretching med Fiffes
Nellie Nellie är jättesvår! Vissa dagar är hon som här, andra dagar bryr hon sig inte ett dugg. Jag vet ärligt talat inte om hon har ont eller fjantar men hon är pigg och rörlig i buren och äter som en häst. Jag är beredd på att jag inte kommer få ha henne kvar året ut men ovissheten är värre än om sjukdomen skulle bryta ut imorgon
Ska läsa igenom allt mer noggrant imorgon - du är en ängel som besvarade alla frågor! Är tokig i en av frågorna - vet du det där om värdena vid blodprov, vilka värden som är bra respektive dåliga? :) eller vet du nån som gör det?
Har läst igenom allt nu så noggrant som jag bara kan.
Tack för att du alltid ställer upp och hjälper till Emmy :)