Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3627 ggr
[LoveBaloo]
0

Skrämma bort katter?

hej, du som är med på sådan däringa martsvinscommunity…kan du ställa en fråga? hur ska man skrämma bort katter från trädgården när man har marsvin ute? Ville köpa kattskrämma med ultraljud, men som tur är så läste jag på lite - marsvin hör ultraljudet så de kommer att dö av skräck. Den skrämman kan jag ha på vintern för ljudt kommer inte in. Men finns det ingen marsvinsägare som har samma problem som vi? Eller är de helt insnöade och har sina djur i de små reseburarna - instängda med papiljotter i håret och vantar på tassarna?

Ja, min mamma skrev detta mejlet till mig idag. Hehe, hon var med på utställning en gång och därav frågan på slutet Tungan ute inget illa menat

Men vad har ni för medel mot grannkatterna?

Rubrik redigerad av moderator för att främja sökfunktionen.

FruJohansson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag lämnar dem inte utan uppsikt eftersom jag inte har tak på utehagen. Fåglar och min egen hund är de största bekymren för mig. Så jag skulle säga "tak". Borde kunna fixas av fiskenät eller nåt om inte annat…

[LoveBaloo]
0

Vi har tak på buren. Men denna katten Frasse som alla utom min mamma är förtjusta i har verkligen ögonen på marsvinen. Han är dessutom stor och jag tror han kan välta omkull buren om han försöker. Min mamma hatar katter och har en väldig uppsikt över buren med vattenslangen till hands…men jag antar att hon har tröttnat på att sitta där om dagarna

FruJohansson
0

välta buren? haha en riktig bjässe alltså. Men i zoohandeln brukar de sälja flaskor med grön gegga i som heter nånting typ "Fy-kristaller" som de säger man ska lägga i rabatten ifall man intevill ha kattbaks där. Kankse kan kolla upp det?

Sandra-B
0

"Men vad har ni för medel mot grannkatterna?"

Hundar! ;-P
Här vågar sig inte in en enda katt på vår baksida tack vare att de lärt sig att det bor hundar här- antar dock att det kan bli lite jobbigt att skaffa hund för att bli av med grannarnas katter :-)

Har ni testat att prata med kattens ägare och sagt ifrån att katten stör er väldigt och att ni är rädda att den ska skada era djur (och/eller eventuellt annan egendom också?)?

Kanske kan ni skaffa ordentligt säkra uteburar som inte går att välta?
Jag hade en sådan förr (byggd med en lagerhylla som stomme), har dock fått göra av med den eftersom den gick sönder (hade dock haft den i typ tio år då så det var rätt okej) och jag har inte tagit mig i kragen att fixa någon ny ordentlig bur till dem tyvärr, så nu är det kompostgaller och/eller burgaller som gäller…

Ättika är något som katter verkligen ska avsky, är kanske svårt att spraya det för att hindra katten att ta sig fram iom att det är ute dock.

Annars kanske den där "ultraljudsskrämman" kan vara en idé, antingen om din mamma står ut med att sitta ute resten av sommaren och börjar använda den sen, eller om marsvinen helt enkelt får nöja sig med att vara inne och få in gräs istället.

Hoppas att det löser sig för er!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Mari
0

Den där kattskrämmaren med ljudet - FUNGERAR INTE!! Slöseri med pengar, min morfar har två (om inte tre?) vid sitt hus och grannkatterna går på hans tomt ändå.. Iallafall jag och mina syskon hör ljudet även när man sitter inomhus, där den där grejjen sitter på ytterväggen, min morfar och min mamma hör det inte men det beror väl på att hörseln avtal när man blir äldre.

Ett tips är att skaffa en säkrare bur, jag har betesburar för kaniner, stadiga, de går inte att välta. Har även egna katter hos mamma och pappa där jag brukar ha marsvinen ute och de bryr sig inte :P

Men att försöka skrämma bort katten med vatten brukar kunna fungera, eller lägg en handduk över en den av buren så att katten inte ser dem och därmed så kanske det inte är så intressant att vara där längre?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Nu har jag inte mycket katter i området så det är inte dom jag är mest orolig för när marsvinen är ute, utan för alla hundar som folk låter springa hur som helst -.- I.o.m. att jag bara har kompostgallerhagar så lämnar jag aldrig marsvinen utan uppsikt när dom är ute.
Vet en del kaninfolk som slängt en hink vatten över grannkatterna som kommit för nära kaninburarna, det har fungerat bra tror jag men förutsätter att man kommer rätt när (eller har tränat in ett bra kast ;)).

Hanna 

[jejjas]
0

När jag har mina ute sitter jag alltid med dom, men kommer den ena granens katt kan jag gå in en liten sväng då han aldrig rör Marsvinen utan snarare "passar " dom,

Ja vet det låter hel knäppt, han lägger sig med ryggen mot buren ;), har sett han ett flertal gånger jaga i väg min andra grannes katt som mer än gärna käkar små marsvin till migdag.

men så länge Härman är där är det lungt.

Men som dom andra säger stabila ute burar är nog att rekomendera, för det finns nog inget som jagar bort katter eller får dom att hålla sig borta

Lyan
0

Vill ni inte ha katter alls på tomten är nog det enda som verkligen funkar antingen hund eller el. Sätt grön eltråd runt trädgården och koppla in ett litet elaggregat med svag ström, räcker med 1-3 smällar så kommer katten aldrig igen. Om man sprutar vatten eller skrämmer bort dem lär de sig att det händer bara när någon är där, för att få bort dem helt måste man stoppa dem varje gång.

Fast prata med kattens ägare först så ni vet var h*n står. Har ni inget emot  att katten kommer in på tomten utan det bara är för marsvinen går det kanske att ordna så katten är ute på nätterna istället för dagarna

juliino
0

Vi har fullt med katter här hemma och mitt vapen är min lilla vovve Kito! (: För någon vecka sedan kom grannen fram till burarna med deras ena katt och Kito blev rasande att katten kom så nära sina små grisar och jagade genast bort missen! Glad

Jag trodde själv inte han var så fäst vi dem men tydligen är han det. :3

[LoveBaloo]
0

Även om jag så gärna vill ha hund, kommer det nog aldrig ske i det där hemmet. Och jag tvivlar på att grannen kommer ha sin katt inne bara för att vi inte gillar att ha den i trädgården.

Men en kaninbur ska jag faktiskt fundera över. Den där eltråden du snackar om Lyan verkar vara något i mammas smak!Tungan ute

Man kan inte använda ultraljudsskrämman, för marsvinen hör den och de kan dö av skräck, har mamma läst på.

Ganska kul ändå, hur mamma och pappa blivit marsvinsbeskyddare. De suckade åt mig och min syster när vi övertalade dem att låta oss köpa två, och gillar att gnälla om att de är hemma, nu när jag inte kan ha dem.

Men när en katt kommer in i trädgården och vill äta våra djur blir de riktigt förbannadeSkrattande

Moa-16
0

Katter brukar inte vara speciellt intresserade av marsvin är min erfarenhet, mina katter är t.o.m rädda för dom… Mina marsvin är iofs lite mer skrämmande än andra så ja, om man vill ta det säkra före det osäkra gäller det väl att ha en säker bur, så inte katter kan ta sig in eller marsvinen ta sig ur. För att dom går bredvid buren, gör väl inget?

[LoveBaloo]
1

#11 Han sitter liksom och spanar på dem…det känns opålitligt. Den katten gick in i vårt hus en sommar också när det regnade och buren inomhus är alltid öppen och står på golvet. Den katten gör vad den vill och det provocerar oss väldigt när han sitter och lurar en bit från buren.

Fridaaaa
0

Våra grannkatter vågar sig inte in på våran tomt tak vare min hankatt haha men jag gör inget, då mina marsvin är vana vid katt, så dem är inte rädda för katter :) Men jag har alltid uppsikt, antingen är jag ute eller genom fönstret

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moa-16
0

#12 Men om han inte kan ta sig in i buren, skulle jag bara ignorera. Marsvinen bryr sig ju inte om att katten sitter en bit bort & tittar :)

Creation
0

#12 Känner igen mig! Det bor otroligt många katter i mitt område(och cirka fyra kommer hit regelbundet). Flera gånger genom åren har olika katter bara klampat rakt in genom den öppna verandadörren. När de är runt huset samtidigt som marsvinen är på gräsmattan ska de förstås spana och spana och spana…

Jag är egentligen inte orolig för att marsvinen ska bli angripna(men jag vill ju inte att de ska bli skrämda). Buren känns säker, så jag tror inte att det finns någon risk för att de ska bli skadade. Det skulle åtminstone krävas en del arbete för att en katt ska komma åt dem, och på den tiden hinner vi förstås upptäcka det.

Min nuvarande utebur består av en enkel 120x60 burs gallerdel med en/två tegelstenar uppepå. Det låter kanske lite för enkelt för att katterna inte ska kunna komma åt marsvinen, men den konstruktionen har räckt i fyra år nu. Tyngden gör ju att buren inte går att flytta och huset(marsvinens tillflyktsort) gör det svårt för katten att komma åt dem genom gallret. Den enda möjligheten för katten vore att gräva och det kräver tid och framför allt motivation.

På dessa fyra år har jag dock bara vid ett tillfälle upptäckt en katt med att våga sig hela vägen fram till buren(där stod den bara och glodde). Men jag kanske bara har haft tur. Katterna i mitt område verkar mer nyfikna och vaksamma än jaktlystna.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[LoveBaloo]
0

#14 Vi ar ju oroliga att han kan ta sig in, eller valta den om han vill

#15 Ja, jag tror nog att var losning far bli att skaffa oss en tyngre bur, var ar nog for latt.

Fridaaaa
0

Finns speciellt medel man kan strö runt tomtgränsen, som sägs hålla bort katter, vet dock ej vad det heter.

Men Utehage med nät runt om håller katter borta:)

Har alltid haft kanin/marsvin samtidigt som jag har haft katt.

Moa-16
0

#16 Om buren är så ostabil så en katt kan välta den, skulle jag satsa på en ny… Vet faktiskt inte om man kan hålla katter helt borta? Då får man nog skaffa ett staket runt huset isf :)

Fridaaaa
0

#18 Katter hoppar lätt över staket, då får det vara ett väldigt högt staket annars.

Moa-16
0

#19 Jo, då får det ju vara ett högt staket, vilket man kanske inte vill ha men det finns väl inte så mycket mer att göra. Själv tycker jag bara det är trevligt när det kommer någon djur & hälsar på =p

[LoveBaloo]
0

For min del ar det inte bara katten jag stor mig pa, bara alla rattigheter en katt far for att den ar katt. Som att ga in i var tradgard och kunna ata vara marsvin. Och pratar vi med grannarna om det ar det inte som att de kommer gora mycket at det.

Men om det hade varit en hund eller en minigris hade det varit en helt annan sak.

Detta ar egentligen en annan diskussion i sig. Men det har med katter stor mig verkligen som in i!

Fridaaaa
0

Jag är sån att jag är emot innekatter, anser att en katt ska få vara katt.
Hade jag haft möjlighet hade jag haft bokehylleburar, stora, men går ej när jag har katt och hund.
Men katt ska få vara fri, bara vara katt. Inte i tätbebyggt område kanske men utanför stan tycker jag att katter ska få vara fria.

[LoveBaloo]
0

#22 Tycker inte heller att katter ska vara inne, men de ska inte vara i vår trädgård hellerTungan ute

FruJohansson
0

Håller med om det där med katter, det är ett dilemma. Å ena sidan tycker jag att har man hus så kan man inte hålla katten instängd, bara av den enkla anledningen att man vill kunna ha verandadörren öppen varma dagar, tex. Å andra sidan blir jag också irriterad över intrånget. Min pappa är jätteallergisk, och skulle en katt komma in hemma hos honom skulle han bli sjuk. Det räcker att katten legat i en dyna på verandan så kan han inte vara där.

Däremot är jag INTE emot innekatter, om man t..ex bor i lägenhet. Tvärtom har vissa experter menat att katter egentligen inte mår bra av att vara ute, utan bara är det för att den "måste" försvara sitt revir, så bor man i ett kattätt område tycker jag att det är bättre att ha dem inne.

Dessutom utsätter man katten för stora risker som man aldrig skulle utsätta nåt annat djur för. Som trafiken och andra katter.

Dilemma utan svar…

men som sagt, kolla upp det här medlet. kanske kan funka.

http://www.webshop.maxipet.se/index.php?act=viewProd&productId=806

FruJohansson
0

Jag sökte lite på Google, och föutom Fykristaller så fanns förslaget att hälla ut sitt eget urin i trädgården för att revirmarkera…. så du får väl helt enkelt be din pappa att regelbundet revirpinka…. *fniss*

Fridaaaa
0

#24 beror lite på vart man bor med. Min hankatt, vantrivs att vara inne dygnet runt, han vill ut! Medans min honkatt mer än gärna hade kunnat vara inne.
Som jag som bor på landet, har mina som inne/utekatter, dem får gå ut & in som dem vill, tycker dem är mycket gladare då, men sedan är det individuellt på katten med hur dem trivs inne eller ute. Så den forskningen tror jag icke på, min hankatt är ett bevis på att det inte stämmer:)

FruJohansson
0

#26 jamen på landet har han kanske ingen att bråka med reviret om? Sen var det ju inte fråga om de VILLE gå ut, för det är klart de vill, de känner ju att de måste skydda sitt revir. På landet är det ju idealiskt att ha katt :-)

miacaliza
0

Vi bor i hus och jag har tre innekatter. Skulle aldrig i livet släppa ut dom och utsätta dom för bilarna och de tunga lastbilar som åker förbi nere på riksvägen. Sedan är dom visserligen raskatter och vana i flera generationer att vara inne. Vi har två stora klätterställningar inne + att vi nätat in våran stora veranda och fixat lite trädgrenar och hyllor åt dom att klättra på där. Dom trivs alldeles utmärkt med att vara innekatter.Men sedan tror jag det kan vara svårare att hålla huskatter inne, ibland kan det ju gå om dom är vana från att dom är små men ofta så vill dom ut.

Jag är väldigt kluven när det gäller utekatter. Jag älskar katter men hatar när dom pissar & skiter i mina rabatter och innan vi nätade in verandan låg de på våra dynor så min man kunde inte sitta där eftersom han är allergisk mot alla katter utom sibirisk. Tycker kanske att ägaren ska ta lite mer på allvar att alla kanske inte vill ha någon annans katt på gården, tycker de flesta ägare bara rycker på axlarna åt problemet, men det är ju svårt när det är en utekatt som går fritt och jag tycker inte heller att man kan stänga in en präglad utekatt. Så som sagt kluven blir man, ett problem utan vettig lösning.

Detta är ju helt OT så något som har med ämnet att göra: Blir nog svårt att bli av med katten, så se till att buren är säker istället så att marsvinen är trygga där. Marsvinen vänjer sig vid katten tillslut. Så kan ni ju ändå försöka skrämma bort katten när ni ser den…vem vet den kanske lär sig till slut :))

[LoveBaloo]
0

#24 Tack för länken!

#28 Jag opponerade ett projektarbete som handlade om katter en gång. Hon hade fått fram att i ett tätbebyggt område ska utekatter hållas i koppel. Tyckte det var intressant, för jag har dock ALDRIG sett någon som bor i ett tätbebygt område hålla sin katt i koppel

Vi bor i ett väldigt tätbebyggt område, vi har en trädgård, men det är inte mycket mellan tomtgränserna, och många har katter. Undrar vad de skulle säga om jag kom viftande med den informationenTungan ute

Nej, katt är ett krångligt djur att diskutera i sådana här situationer och inte mindre kattägarna.