Hona som går över tiden
Har en hona som är på dygn 71,5 idag och det har fortfarande inte kommit några ungar. Hon är helt klart dräktig och hon har öppnat sig 1,5 finger. Hon har legat och haft förvärkar i snart 1 vecka utan att det händer något mer. Jag är rätt säker på att hon bara har 2 ungar i magen om det kan göra att det drar ut på tiden?
Hon har varit dräktig 2 gånger tidigare och jag vet inte vilket dygn hon födde på då.
Skulle vara konstigt om det tog sen andra brunsten med tanke på att hon började öppna sig för 3-4 dagar sedan.
Hon äter med god aptit.
Hur länge kan dom gå över tiden utan att det är någon fara? Är det normalt att dom går över tiden?
Blir galen snart om dom inte kommer ;-) Brukar alltid få ungar på 67-68 annars.
Du kan ta det lungt. Efter 72 då kan du börja oroa dig. Det är nämligen inte så farligt. Hon får nog under dagen..
Desto fler ungar dom får desto kortare tid går dom och så tvärt om, färe ungar längre tid. Som strawberi skriver så kan dom gå upp till 72 dagar.
72 dygn sen parning nu.
Har dom inte kommit under natten så måste hon ha blivit omparad, men inte 14 dagar senare utan hon måste ha brunstat om väldigt snart, om det är möjligt?
#3 - Marsvin är lite lustiga, varför skulle det inte vara möjligt? ;)
Första gången man känner fosterrörelser så vet man att det är ca fyra veckor kvar. Det brukar stämma bra när man räcknar så. Har hon öppnat sig så ska det inte vara någon fara, dom kommer ska du se. Se till så att hon har det lungt och bekvämt bara.
Fortfarande inga bebisar!
Nu känner jag tydligt en unge på höger sida, ca 9cm lång och 4cm bred. Ev. kan det vara en till som ligger gömd för det är bara "svullet" och mjukt på vänster.
74,5 dygn sedan hon parades nu och inget händer.
Hon ligger ofta med nosen fram och kisar och ser allmänt besvärad ut.
Hon äter iaf med god aptit.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller tummarna för att allt ska gå bra! :)
Mycket mystiskt.. Är det Lisa som går så länge?
Håller tummarna här oxå, följer tråden med spänning :)
Ja vi får hoppas det går bra. Som tur är så har hon stor aptit och skriker efter mat så fort hon hör något prassla :)
#8 Ja det är hon. Vet ju inte när hon fick förra gången då jag inte hade något parningsdatum. Kan ju vara så att hon går längre än normalt..
Är du säker på parnings datumet? för om hon har bra aptit och ser pig ut så skulle inte jag vara orolig. Hoppas dom kommer snart =)
#12 Ja, jag såg när hon blev parad. Men troligtvis så tog det sig inte och hon blev parad nästa gång hon brunstade och då bör dom komma runt torsdag nästa vecka.
Men jag har då aldrig haft en hona som haft förvärkar i 2 veckor innan hon ska ha fött.
Herregud, jag hade blivit supernojjig och vakat över buren natt och dag. Fy tusan, hoppas de kommer snart!
Hoppas verkligen att det går bra :)
/ Linnea och grisarna <3
*tass* Skulle vilja följa och se hur det går.
Ska hålla tummarna att allt gåt bra!
Har hon jätte ont när hon får värkar? Kan du förklara lite mer om det? Vissa honor borjar väldigt tidigt och förbereder sig och vid tredje kullen så kan det bli så, det är som med oss människor. första och andra barnet kan gå jätte bra men sen vid tredje så har kroppen lärt sig hur det går till och kan börja förbereda sig tidigare. Så jag tror nog att det är så att först parningen inte lyckades och att det va gången efter som dom parade sig. Marsvin är lite luriga ibland.
Hur har det gått?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Inga bebisar. Så hon tog sig alltså inte på första parningen utan andra och då kommer dom troligtvis under helgen :)
Va kul =) alltid lika spänande och underbart varje gång bebisar kommer =)
*tass* :)
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Jag har en hona som hade förvärkar i nästan 3 veckor. Det kom & gick. Sen poff så kom 3 ungar.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Dom kommer nog under helgen när jag är borta ;-) Fast jag hoppas dom föds innan jag åker inatt eller så får hon knipa tills på söndag eftermiddag! :p
Ja brukar vara så ;) dom passar på när man är borta =P