Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterundersökningquiz
Läst 591 ggr
ettlitetalias
0

Framtidens marsvin? (konstprojekt)

Hej!

Jag håller för tillfället på med ett konstprojekt om sönderavlingen på våra husdjur och skulle behöva lite hjälp!

Det är ju känt att vissa färger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv är orsaken bakom en del hälsoproblem hos våra husdjur, och att "utvecklingen" fortsätter att gå "framåt".

- Vilka skulle du säga är de 3 mest "hälsovådliga" färger/teckningar/pälslängder/huvudformer/kroppstyper osv just nu? Varför?
- Hur kommer framtidens sönderavlade undar se ut tror du? Vilka hälsoproblem tror du att de kommer dras med?

Länka gärna om du har relevanta sidor med information/bilder Glad

Tack på förhand!

imoon
1

1. Satin - självklart, det säger egentligen sig självt varför jag väljer att nämna satin. Tyvärr har de ju den genetiska sjukdom vilken urkalkar deras skelett och ger dem fruktansvärt lidande.

Dalmatinerteckningen - många med mig misstänker höftproblem. Har hört sådana misstankar från både domare och dalmatinerägare. Att de är mindre aktiva, hoppar inte osv. Tror tyvärr starkt på att de ofta har skadade höfter (men jag hoppas att jag har fel, och att det utreds…)

Platt nos - fler och fler marsvin avlas för att ha platt nos. Det syns tydligt hos somliga raser snarare än hos andra. Känner till marsvin med mycket platt nos var ögonen rinner (precis som på hundar och katter med samma platta nos).

2. Jag tror att om man inte är försiktig med aveln kommer utställningsmarsvin snart att vara marsvin med mycket platt nos, stora hängande öron (behöver ju dock inte bli ett problem, men kan bli) och höftproblem. Med höftproblem menar jag att de i framtiden kommer ha betydligt lägre höfter än framben, alltså se ut så som de gör när man ställer dem på plattan. Återigen hoppas jag att jag har fel och att alla uppfödare är försiktiga med aveln.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus