Hur många hanar?
Ja som rubriken kanske avslöjar så undrar jag hur många hanar man kan ha i samma bur? Detta rör alltså inte storleken på buren utan hur stor hanflock man kan ha? Eller rättare sagt vad är "oftast optimalt, är det "två annars slåss dom" eller fler om dom är i ungefär samma ålder?
Vad rekommenderar ni? :)
Oftast är det två och inte fler som gäller. MEN det finns flockar med fler djur som fungerat. Men två är att rekommendera, prova kan man ju alltid göra ändå. :)
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Högst 2, ytterst få gånger hanar kan vara mr än 2.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hmmm inte kul att höra, blev en smula skeptisk när jag läste på ett par ställen om max 2 men har ett par uppfödare som sagt att det är inga problem för mig att ha mina 3 hanar (som eg skulle varit 4a) tillsammans. :P
#3 Ibland går det, ibland inte, beror helt på hanarna, men det hör inte till vanligheterna att det går :) Hur gamla är dem?
samtliga är under 4 månader men ej bröder.
Vill inte skriva mer exakt då jag inte vill att det ska gå att räkna ut vilka uppfödare de kan ha kommit ifrån :D
#5 Okej :)
#5, Min erfarenhet är också att hanar i så ung ålder kan hållas i lite större grupper än två och två. Dock kommer de så småningom in i den mer hormonstinna perioden och det är då det kan bli oroligt och bråkigt. Om alla hanarna är i samma ålder, kan det även tänkas att alla kommer in i denna period ungefär samtidigt, vilket kanske kan trappa upp konflikterna ytterligare. Men som tidigare sagts beror väldigt mycket på hur de olika små marsvinspersonligheterna utvecklas :)
Hoppas det går bra i ert fall, för det är verkligen kul när det fungerar med hanflockar! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har haft tre bröder ihop i en liten 120*60 bur. Jag vet att buren var för liten och jag gjorde en massa andra fel också på den tiden när jag litade på vad personalen i djuraffärerna sade, men det är lite OT och jag vet bättre nu. Men vart jag ville komma var att dessa tre underbara grabbar levde tillsammans och var kompisar tills de dog av ålder en efter en. Men som sagt, det är ju inte alltid det funkar så man måste ju vara beredd på att man kanske får dela på dom och då stå där med flera burar och fler marsvin än man tänkt sig från början.
Jag hade inte riskerat att ha fler än två tillsammans om man inte är beredd att skaffa nya hanar till de som ev. inte kommer överens i flocken om de är fler än två. Dock tror jag de kan fungera mycket bra i större grupper, om det är lugna hanar i framförallt olika åldrar - och på mycket stor yta givetvis.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har mycket sällan fler än 2 hanar ihop. Visst jag kan ha 3 hanar ihop, en äldre och 2 bebishanar från samma kull, till som blivit sålda och flyttar (och brukar inte ta sån värst tid), brukar gå bra tills dom blir 4-6 månader, då blir dom som ''värst''
Trist att uppfödarna hellre säljer sina hanar än nekar för både hannen och nya ägarens skull. för då sitter jag med 3 hanar som om ett par månader med största sannolikhet kommer börja bråka. (uppfödarna har fått all nödvänig info om ex vad för hanar, hur många burstorlek och att jag är" nybörjare" på denna typ av burdjur) att det blev 3 (skulle eg varit 4a) är för att jag köpte en ras och nu börjat fundera på om framtiden kanske kommer spenderas på en del utställningar och då köpt in 2 pojkar av en annan ras, som kan ställas ut i framtiden medans den 3 inte får gå annat än i pet. :(
ja finns mer bakom rasbytet så det behöver inte diskuteras.. *ler* för det kräver mer info än vad som är nödvändigt för rubriken :)