Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1242 ggr
Lejonkungen
0

Hur många och mycket?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur många marsvin har ni? vad blir er månadskostnad för era små kompisar?

fulfisk
0

Åh, gud vilken sötis!

JAdu, jag ska försöka räkna lite :P Jag har två marsvinshonor. Spån får jag gratis i vanliga fall men min far brukar vara seg på att fixa det så jag köper ibland ändå, en påse kostar 15 kronor på djuraffären och räcker till ett byte. Samma med hö men jag tycker de har börjat få så dåligt hö där så min mor brukar köpa det i gbg där hon jobbar och jag vet inet riktigt vad det kostar där. Köpte förr hö av min brors flickvän för 5-10 kronor för en hel såndär, vad heter det? Bal? Iaf hade de tyvärr dåligt med hö i år :/

Grönsaker köper jag lite olika sorter, kollar alltid priserna
och utgår från vad som är billigt i kombination med vad de tycker om. Blir ofta vitkål, persilja, morötter, salladskål, rosésallad, endivesallad och paprika.

Alltså förlåt men jag har svårt att avgöra, det är nog lite olika men inte speciellt dyrt iaf.

GroaLover
0

runt 100 i månaden?

GroaLover
0

6 marsvin

[MatildaW]
0

Hm, jag har två marsvin. Köper spån varannan månad på Lantmännen för 75 kr, hö köper jag lite då och då. Jag räknar den månad som blir dyrast då ;) (då när jag köper spån)..

• Spån - 75 kr.
  • Hö - högst 40 kr  (nytt zoo här hemma med billigt hö :)
  • Pellets - 30 kr.
  • Havre - 30 kr.
  • Grönsaker - 100 kr typ (ibland mer, det är rätt dyrt.)
  • Sammanlagt = 275, ungefär. Så ungefär så blir min månadskostnad den månad jag måste köpa in spån, havre och pellets (dom tre brukar nämligen räcka ca 2 - 3 månader :))
  • Räknar jag inte med dom 3, alltså när jag redan har det hemma blir månadskostnaden bara 140 kr ungefär :)
fulfisk
0

För två marsvin borde man iaf räkna med  200-300 men sen är det klart att det kan bli billigare än så :)

svampi
0

Jag har två marsvin.

• Spån=25kr, räcker till fyra byten.

• Hö=40kr (ängshö), räcker ca en månad.

• Pellets=30kr, räcker ca två månader.

• Kraftblandning=30kr, räcker en månad.

• Grönsakerna köper mina föräldrar så jag vet inte.

Så det blir högst 125 kr i månaden.

GroaLover
0

spån, 100 liter 100kr, räcker ett par månader.

hö, 100 liter,100kr  räcker ca  1 månad, på  sommaren får dom bara på natten

pellets och havre, ca 350kr, vet ej hur mkt som går åt..

hus och saker: 50kr/mån i genomsnitt.

350 kr med 6 marsvin/månad

GroaLover
0

grönsaker vet jag inte….runt 100 i månaden?

ciss
0

Hö: Ca 30-40 kronor, en stor påse ängshö.
Spån: Får gratis av stallet, så det kostar inget.
Pellets: Det räcker någon månad, kostar ca 30.
Övrigt: Godis och leksaker (lite onödigt), ca 60.
Grönsaker: Ungefär 100 kronor, varierar litegrann.

Har två grisar ^^,

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Doozie
0

Jag har i dagens läge 4 st marsvin, och jag skulle vilja påstå att jag lägger cirka 350kr/månad. Jag ger mina marsvin grönt varje dag, och tyvärr så stiger dem i priserna rätt mkt bland annat under vintern. Men det är det värt!

[Liinda]
0

Jag har 4 marsvin. Spånet kostar 80 kr i månaden och hö köper jag stora balar som räcker nästan 2 månader och dom kostar 50 kr. Pelletspåse köper jag varann månad och den kostar 30 kr. Så om man räknar månaden jag måste köpa allt det så blir det 130 kr. Alla grönsaker vi köper har jag ingen anning om vad dom kostar då det inte är jag som betalar det =) Men virka 250 i månaden kanske :)

GroaLover
0

vart köper du höet?

fulfisk
0

Till sommaren blir det billigt: Gräs, gräs, gräs! Maskrosblad också :)

GroaLover
0

jo, precis, men dom ska ha hö också :)

[helenal]
0

jag bhar bara haft mina i fem dagar, men såhär kan nog en månadskostnad se ut;)

Hö-gratis

Burspån-50

pellets-30

Grönsaker-100

totalt-180!

GroaLover
0

vad har du för hö?

[helenal]
0

får från davids farmors gård.

[helenal]
0

min kille alltså=)

GroaLover
0

aha, vilken lyx!

[helenal]
0

ja de e bra! kan ta massa höbalar:)

GroaLover
0

köpte rätt billigt hö idag : )

Thea-Cazzy
0

Vi kommer verkligen få billigt (gratis) hö och havre av vår granne ;)

GroaLover
0

varför det?

Thea-Cazzy
0

För att han är bonde (och min mammas bror ;P)

GroaLover
0

aha, okej. Lyx!

[MatildaW]
0

Jag kommer om några veckor också kunna få gratis hö :) (eller ja, rättare sagt nästa vecka ^^,)

FeliciaS
0

#26 Så bra :) Varför/Hur då?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[MatildaW]
0

#27. Då kommer hon, som äger stallet där jag rider, hem, då kommer jag kunna rida igen (hästarna har haft vakt medans så jag har inte kunnat åka dit osv) och då får jag ta hem gratis hö eftersom jag hjälper till med hästarna :)

FeliciaS
0

#28 Aha :) Har de inte grovt hö till hästarna där…? Såna strån som inte innehåller så mkt? De har det på ridskolan - inget för marsvinen, annars hade jag kunnat få köpa billigt där.

Mvh Felicia

_Anna93
0

vet inte mamma betalar XD

FeliciaS
0

Mina föräldrar betalar oxå för marsvinen :) Just nu har jag 2 st marsvin men 2 till kommer snart - en nu på lördag och en nästa :)

Mvh Felicia

olandsfamiljen
0

Det verkar som det är olika priser på hö o stor spridning på storlek. Vi köper i djuraffär eller på granngården, båda tar 35:- för 20 l, rätt dyrt för det går åt mer än en påse i veckan ju!

Var köper man större förpackningar hö/höbalar till marsvin?

[MatildaW]
0

#29. Det är olika, men det hö hon använt hitills har varit jätte bra :) Jag får betala mina marsvin själv, mamma hjälper lite då och då med grönsaker, eller om mina pengar inte räcker till :)

FeliciaS
0

#33 Okej, så bra :) Jag ska kanske börja köpa hösilage (torrt) från stallet där Adelinne står du vet… :) Just nu har jag en jättesäck - verkligen mycket - med hö (65kr!) som måste ta slut först.

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#34. Hihi, ja, Adelinne :D jopp, jag ska vällans till stallet snart nån dag jag med och skaffa lite :) för nu är hon hemma :)

FeliciaS
0

#35 Aah.. Så bra :)

Mvh Felicia

GroaLover
0

jag får 100l för 100 (ca) kronor i djuraffären, det är fint också. Men jag har hittat en hästaffär som har mer hö men billigare litervis

[Theriss]
0

Vet inte hur mycket mina elva marsvin kostar i månaden, men det är ett par hundralappar.

Lejonkungen
0

det känns som ni alla är väldigt ekonomiskt lagda, alltså duktiga på att hålla koll och sköta era utgifter. mina slantar bara rinner iväg när jag ska köpa grejerna till marsvinenRäcka ut tungan

GroaLover
0

jag köper inte så mycket extra till marsvinen, hö, spån och grönsaker är inte så dyrt.

Självklart köper jag leksaker och koppel, men det är en engångsgrej.

Abico
0

Sune är ganska billig att hålla men jag vet inte exakt vad han kan gå på i månaden, mamma och pappa betalar.

Kram hanna

Hanna 

[Liinda]
0

#39: Det är inte förns nu jag har hittat allt billigt. Ibörjan så betalade jag 119 kr för en hö som räckte ca 2 veckor och spån som räckte ca 2 veckor för 70. Så förut kostade det väldigt mycket för min mamma:P