Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 4190 ggr
[Maijah]
0

Nya burmått? - Jordbruksverket

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag såg detta på hamster i fokus idag:

http://hamster.ifokus.se/discussions/4e267243d4ebea20940009a1-nya-burmatt-fran-jordbruksverket-pa-gang#discussions-1. Kom först ut på burfåglar i fokus och sedan mus i fokus..

Burmåtten är ju jättestora vs de nuvarande minsta måtten! Det verkar som att måtten tas direkt från reglerna för djurparksdjur… För marsvin skulle följande gälla:

"0,5 m²/djur, dock minst 3 m². Höjd: 1 m. Minsta skyddade sida 2 m."

Först trodde jag bara det var ett konstigt skämt men ju mer jag läser desto mer känns det verkligt… Förvånad Visserligen så tycker jag att det på ett sätt skulle vara heelt fantastiskt, men också på ett sätt väldigt skrämmande. Vad skulle hända med alla djur som ägarna inte kan ha kvar pga platsbristen?

Jag är ganska chockad om jag ska vara ärlig. Vad tror ni om detta? Tydligen ska; "Gnagarnas regler ska revideras i vinter och det ska väl i alla fall hos burfåglarna bli en övergångsperiod på 2 år, så man hinner ändra sina burar."

Abico
0

Vad innebär "minsta skyddande sida"?

Men hur kan det här vara möjligt? Jättebra att det minimimått idag försvinner för de är rent löjliga. Men det här skulle innebära att jag i min 166x56cm bur inte ens får ha två marsvin, för buren är 0.9 m²…
Jag skulle behöva sälja marsvin eller flytta till större boende för att få plats med pälsklingarna :/

Hanna 

HannaVastervik
0

Men inte är det samma regler för husdjur och djurparksdjur?

[Maijah]
0

#1 Det undrar jag med. Kanske menar de en heltäckt vägg eller liknande?

#2 Enligt vad jag läst iaf så ska de nya måtten grunda sig på djurparksdjurens mått, L108 (djurparkernas föreskrifter).

Dethär känns helt galet Rynkar på näsan Jag vet inte om det blir såhär eller ej, men nått skämt verkar det iaf inte vara.

Denna kommentar har tagits bort.
Creation
0

Oj, läste lite snabbt…

Men det här är ju fullkomligt orealistiskt. Extremt många skulle ju behöva göra sig av med sina djur då, vilket gör betydligt mer skada än nytta. Det finns väl inte en chans att det här kommer att börja gälla oss?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fridaaaa
0

Tvivlar starkt att detta skulle kunna börja gälla hos privatpersoner, ingen människa hade kunnat ha speciellt många marsvinet. 1 marsvin kan ju inte kräva lika mycket om 1 kanin på 3 kg.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Strawberi]
0

Men va? Såfall kan jag inte ha kvar mina marsvin.. Då måste nästan alla uppfödare sluta, sådana här regler får dom faktiskt inte ändra. Finns det ingen info på jordbruksverkets sida så ska du inte lita på det där.

[Maijah]
0

Alltså, ska bara säga att jag inte vet mer än vad ni gör om detta. Ni får helt enkelt läsa runt i trådarna gällande ämnet! Jag tror inte att det i slutändan kommer bli sånna extrema mått som gäller, däremot tror jag att det finns en chans att de faktiskt ändrar en hel del och gör de lagliga måtten större. Sen kanske det inte händer nånting alls istället, vad vet jag?

Egentligen hoppas jag att allt är ett stort missförstånd… Men jag tycker inte det lutar åt det.

Följande citerar jag från tråden på burfåglar i fokus och ska vara ett mejl från en som jobbar med detta inom JBV;

"Hej

Du har ställt en rad frågor till Jordbruksverket angående burmått för olika sällskapsdjur. Just för tillfället är det enbart föreskrifterna som gäller fåglar som vi arbetar aktivt med. Föreskrifterna för gnagare och reptiler arbetar vi inte aktivt med för tillfället, däremot ses föreskrifterna över kontinuerligt och det kan bli aktuellt med förändringar i föreskrifterna för andra djurgrupper senare

Vänliga hälsningar Magnus

Magnus Karlsson

Jordbruksverket

Avdelningen för djurskydd och hälsa

Enheten för sällskapsdjur"

Som jag tolkar är det alltså inget som är bestämt överhuvudtaget utan det kan bli aktuellt med förändringar av de andra djurgruppernas lagar senare.

Lyan
0

Måtten i #0 är ju helt orealistiska även om det hade varit kanon för djuren. Dock kan jag tycka att man bör minst dubbla storleken så minsta tillåtna bur är 120*60 istället för 75*40

[Alexis78]
0

#7# Varför får dom inte ändra reglerna?

Fridaaaa
0

#9 Ja håller med dig där, att minst 120 burar. Det rekommenderar jag till folk som frågat mig ang marsvinsburar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Creation
0

#8 Ja, det låter ju mer logiskt om tanken är att det kanske ska bli ändring, och inte att det kanske ska bli ändring till djurparksmått. Jag hade inte haft något emot om minsta lagliga mått för två blev åtminstone 0,5kvm istället. Det känns mer realistiskt.

[Maijah]
0

#12 Ellerhur!

Det här med djurparksmått tror jag kommer av att det verkar vara så att djurparksmåtten-L108 ev kommer att användas till de nya lagarna för burfåglar, alltså väldigt stora burar för privatpersoner. Det gynnar ju självklart fåglarna men däremot skulle det ju vara omöjligt för många att hysa burar på 4-30 kvm (beroende på fågelns vikt/storlek) och 2-3 m i höjd. 

Därav har det spekulerats i att det också kan bli lika stora mått som gäller för hållande av andra sällskapsdjur framöver. Möjligheten finns väl, men jag tvivlar på att de faktiskt inför sådana extrema storlekar. Som ni säger, en 120x60 cm eller 100x50 skulle vara bra som minimumått för två marsvin!

[090403]
0

I vilket fall som helst kommer väl inte jordbruksverket göra några drastiska ändringar de närmsta åren, det skulle ju ta 2 år vad gäller måtten för burfåglar, och sedan efter det skulle de ev. se över måtten för gnagare då t.ex

Men jag håller helt med om att en ändring till minsta burmått 120x60 vore bra!

Lyan
0

#7 Visst får de ändra lagarna, annars hade vi inte alls haft de lagarna som vi har. Det blir förbättringar hela tiden

Lixim
0

absolut att minimi måtten ska bli större! men kanske inte så stora?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

FruJohansson
0

Men vem har suttit och knåpat ihop det där jättedokumentet? Och om det inte är "officiellt" vem har då läckt ut det?

Creation
0

Det känns så otroligt att jbv ens överväger en så pass drastisk förändring. Det skulle innebära att de nya minimiytorna skulle bli 10 till 16 gånger större för flera djurarter. Vad hände med gradvis förändring?

#17 Menar du L108(detta)? Det är ju ett dokument med föreskrifter som redan gäller för djurparker, sedan flera år tillbaka. Nu talas det alltså om att tillämpa samma mått för husdjursägare.

FruJohansson
0

#18 I dokumentet som länkas till står det bl.a. så här :

Och sen står det om det där med 0.5 m2 och allt. Kontigt med minst en meter högt också, marsvin klättrar ju inte särkillt mycket…

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och

allmänna råd (DFS 2004:16) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning

m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby.

Sandra-B
0

Jag har mailat till jordbruksverket angående detta och här kommer en sammanfattning av vad jag fick till svar.

I dagsläget är det endast gällande burfåglar som L80 håller på att ses över, inget aktivt arbete pågår gällande övriga djur som innefattas av L80.

I nuläget är inte planen att införa djurparksföreskrifternas utrymmeskrav för burfåglar i privat ägo.

I referensgruppen som arbetar tillsammans med jordbruksverket för att uppdatera reglerna ingår Zoohandlarnas riksförbund, Riksförbundet Svensk Fågelhobby, Djurskyddet Sverige samt Djurens rätt. Vilka som kommer att ingå i referensgruppen den dag det är dags att se över smådjursbiten av L80 återstår att se, det är dock troligt att en motsvarande grupp kan komma att utses då.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[isdrakee]
0

#20 Tack för att du delar med dig om vad jordbruksverket ger för svar.