Släpar ena bakbenet
Upptäckte idag att min gamla hona på 6 år släpar ena bakbenet efter sig när hon går. Hon piper också när man rör vid det. Igår var hon ute och sprang omkring i köket och var hur pigg som helst. Vad kan ha hänt? Kan det vara åldern? Ska självklart ringa till veterinären så fort som möjligt imorgon, de har ju ej öppet idag.
Vet ej vad det kan vara, men en väninnas marsvin i samma ålder hade samma sak. Tyvärr dog hon ett dygn efter så hann aldrig ta reda på vad det var heller :/
Kan vara åldern, eller så har den klämt sig någonstanns, låter i alla fall inte bra!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Puff (som blev över 8) hade samma problem. Jag minns inte riktigt hur länge, eftersom det inte dök upp plötsligt utan kom lite i taget; det kan hända att förloppet helt frisk -> stel i benet -> svårt att gå -> släpar benet tog flera månader eller kanske ett helt år, jag minns inte.
Han var också pigg och sprang glatt omkring med sitt stela ben. Vi märkte att han mådde bäst av att röra på sig så mycket som möjligt, det var som om benet blev stelare och svårare att använda om han bara stod stilla. Puff verkade inte lida speciellt mycket av sitt ben, men till slut var det en av orsakerna till att vi valde att låta honom somna in (tumör, dåligt hull och sen detta problem med benet var delfaktorerna).
Om hon verkar ha mycket ont eller inte vill gå tror jag att det är bäst att åka till veterinären som kan ta sig en titt och sen bedöma situationen. Antagligen är det en ålderskrämpa av något slag.
Tack för svar. Även hon har tumör och dåligt hull så det blir nog tyvärr så att vi får låta henne somna in i morgon. :'(
Hon ligger inbäddad i en filt just nu. Hon kan knappt gå alls och när hon försöker så skriker hon. :(
Äsch då :/ Antagligen helt rätt beslut ni gjort i så fall!
#4#Men förlåt om jag låter hård men jag måste fråga om jag fattat rätt.
Din lilla tjej kan knappt röra benen och skriker av smärta när hon försöker, och ni ringer inte jourveterinär utan väntar tills imorron när vanlig veterinär har öppet?
Vi har inte råd med kostnader för jourveterinär tyvärr. Vi är väldigt fattiga för tillfället pga andra oväntade kostnader. (Vi är inte rika i vanliga fall heller direkt..)
Vi är inte heller rika, långt långt ifrån men det duger inte att ens djur får ligga och skrika av smärta hela kvällen och natten för att man inte har råd. Har man djur så får man helt enkelt ta sig råd när det är så allvarligt, djur kostar, även ett litet marsvin.
Hade det varit mitt marsvin som hade haft ont (inget illa ment till TS beslut!) så hade jag bett en privatperson ta bort marsvinet, t.ex jägare eller liknande. Men det är upp till var och en.
#6 Jourveterinär är svindyrt, dem tar 20kr/minuten att prata i telefon med dem! I alla fall här nere.
#9# Alla vet att jourveterinär är svindyrt, men djuret kan inte rå för när det blir sjukt. Jag vet att detta är ett oerhört känligt ämne och man sk aalltid hålla tyst och bita ihop, men du har ju själv marsvin. Detta är en liten tjej som alltså ska spendera många många timmar till i sådan smärta att hon skriker. Marsvin döljer sin smärta så långt de bara kan så på denna lilla tjej gör det fruktansvärt ont. herregud hon måste ju få någon form av hjälp NU, inte om många många timmar.
#8 Att marsvin kostar har jag tyvärr mycket stor erfarenhet av. Vi har spenderat åtskilliga tusen på veterinärkostnader de 6 år vi har haft marsvin. Hade vi inte gjort det hade hon dött redan för 4 år sedan. Folk tycker vi är galna som lagt så mycket pengar på våra marsvin. Men vi älskar dem ju. :(
#8 Skulle aldrig klara av att anlita en jägare till det. Dessutom känner vi ingen heller.
Jag ska ringa till vet så fort de öppnar i morgon. Det är hemskt att se henne och det känns inte direkt bättre när du (Alexis78) pekar ut mig som elak känslokall. :(
#11# Som jag skrev så är jag medveten om att det inte är populärt eller accepterat men ibland får man faktiskt säga ifrån. Det är totalt ovesentligt hur mycket du lagt ut på dina djur de senaste sex åren, dels har du valt att skaffa dem och dels så lider den lilla tjejen NU. Du klarar inte att anlita en jägare, men du klarar att hon skriker av smärta ända tills imorron då det är billigare för dig att ta bort henne??
Ååååh ibland blir man knäpp!!! Jag ska inte störa dig mer i tråden, jag kan inte göra något för att underlätta för den lilla men jag kommer tänka på henne ända tills imoron.
Hoppas du kan sova gott inatt!
#11 Alla gör det som dem själva tycker jag är bäst.
Jag hade bett någon ta bort eller vänta till dagen efter och ringt veterinär, hade inte heller ringt jourveterinär (det är inte säkert att dem hade haft tid heller).
Inte roligt att behöva ta bort ett marsvin:(
#10 Nej man kan inte hjälpa att ett djur blir sjukt! Det är därför jag kom med förslag med jägare t.ex :)
#12 Hon skriker inte hela tiden, bara när hon försöker gå och sätter benet fel. Jag ska se till så att hon inte behöver ta ett steg tills i morgon. Ska lägga in henne på en filt i buren med mat runt omkring.
Dessutom är det inte jag, utan min mor som har hand om ekonomin (Jag har en inkomst på 0kr i månaden för tillfället..) och jag vet att det är väldigt kärvt just nu.
Både jag och mamma älskar våra marsvin och har gjort mycket mer för dem än vad många andra skulle göra. Men vi har helt enkelt inte råd med jourveterinär nu. Ska som sagt ringa det första jag gör imorgon.
Så snälla sluta racka ner på mig.
#14 Det är ingen som racka ner på dig, det är bara det att ingen vill att marsvinet ska ha ont mer än nödvändigt :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men snälla nån, marsvinet har ont i benet. Djur får det titt som tätt, bara att de vrickat sig eller brutit en tå eller nåt. Hon klarar sig till imorgon! Tänk om jag skulle ställa mig och banka ihjäl min hund för att han har ont i tassen just nu och skriker så fort jag rör den. (bistick misstänker jag) Man kan inte begära att hon ska göra det. Verkligen inte!
Jag tycker inte att det är acceptabelt att gå på sådär, så lägg av!
Håller helt med #17! Kunde inte ha skrivit det bättre själv!
Jag tycker det var väldigt hårt att påstå att man ska slå ihjäl ett marsvin bara så där utan att ens veta riktigt vad det är…
TS: Hur gick det hos veterinären idag?:)
#17 Det är skillnad om dem har stukat det eller inte. Går det inte att göra någonting åt är det ju skillnad. Vem vet om den har ont hela tiden eller inte? Ett marsvin döljer det väldigt bra.
Och ingen går på, vi skriver bara hur vi hade gjort.
Tycker nog att det ser ut som en del går på och väldigt onödigt är det. Håller med #17 och #18.
Rådet att slå ihjäl henne eller ha en jägare skjuta henne är dumt och är det så ni skulle ha gjort så är det bara tragiskt.
Hon behöver så klart bli undersökt av en veterinär och sedan behandlad eller avlivad där. Hon är ju gammal och ett gammalt djur är känslig i sina leder, hon kan ha sträckt sig när hon var ute på golvet eller kanske något har gått ur led.
Hoppas det gick bra hos vet idag TS, men med hennes andra problem så kanske hon fick somna? 6 år är i alla fall ingen dålig ålder :)
#20 Om en jägare kan sin sak, så ser jag inte varför det skulle vara tragiskt att låta avsluta ett lidande på det sättet. :) Jag vill inte blossa upp någon diskussion, jag bara frågar varför din inställningar är att det skulle vara just "tragiskt". Jag kan själv erkänna att jag hellre hade velat att mitt marsvin fick somna in hos veterinär, men är det så att det inte finns något annat alternativ pga att man måste avliva såpass akut, så ser jag inte att det är fel att kontakta en jägare.
#0 Jag hoppas att ditt marsvin får en lugn insomning hos veterinären. Jag beklagar, det gör jag. Det är så extremt ledsamt när sina älsklingar skadar sig, blir sjuka, och måste få somna in. Men vad jag också tänker är - du borde skaffa dig en försäkring på dina andra djur du har, för som djurägare ska man i alla lägen kunna få fram pengar när den man ansvarar för (sitt djur) blir sjukt. Jag hatar att lägga fram sånt här i ledsamma stunder, men någon måste säga det till dig. Jag tillhör t.ex. kategorin "fattiga djurägare", så jag vet vad jag talar om. Det är jättetight med pengarna ibland, och just därför har jag mina djur försäkrade. Hade jag inte haft råd att försäkra dem heller, ja då hade jag inte tagit mig ann djuren från första början heller.
Hon fick följa med hem igen. Oroligt men sant. Jag var helt inställd på att hon skulle somna in idag. Det var inget brutet och inget ur led, troligtvis bara en vrickning som blir bättre med hjälp av vila och sprutor som hon ska få två gånger till. Han tog sig även en titt på hudtumören hon har i sidan, men det såg också bra ut. Den har inte vuxit och hon har inte ont av den.
Jag är väldigt glad att jag får ha min lilla älskling kvar ett tag till. 

Som jag trodde. Så glad jag blir, också över folk som inser sina misstag och ursäktar sig :-D
#23 Vad är det för sprutor? Bara nyfiken
Kvider hon inte av smärta idag alls? Bara förvånad..
Åh vad bra att du fick med henne hem igen:) Har följt tråden noga för jag ville se hur det gick med den lilla grisen. Först trodde jag faktiskt att det inte skulle gå, men verkligen glad för din skull:D
#20 Hade något av mina marsvin lidit och ingen veterinär hade kunnat avliva samma dag, så JA, jag hade bett en jägare eller liknande ta bort marsvinet om den hade lidit! Och NEJ det är inte tragiskt!
Till TS: Vilket tur att han är på bättringsvägen. Hoppas han lever länge till :=)
#26# Misstag?? Ursäkta sig?? Det är en ren tolkningsfråga och ibiss behöver inte ursäkta sig det minsta. När ts beskrev situationen igår så lät det som om marsvinet var allvarligt skadat och det skrek av smärta när det rörde benet, det kunde inte gå alls, det hade en tumör och var avmagrat. Enligt mig är det mycket värre att som du föreslog, bara anta att det är något mindre som lätt kan vänta tills morgondagen, det är något man bör be om ursäkt för om någon ska göra det.
Naturligtvis är alla lättade att det var något som inte var livshotande för den lilla, men det förändrar inte hur läget var igår. Alllt vi kunde göra var att läsa precis det ts skrev och där stod det om en liten tjej som hade så ont att hon skrek av smärta så fort hon rörde benet. Jag hävdar fortfarande att hon borde ha tagits om hand direkt och inte legat hela natten med ben som inte gick att röra på och det står jag för!
#30 Du pratar om tolkningsfrågor hela tiden. Du tolkade det som att marsvinet led och att det var bättre att ta bort det själv, men jag och några andra tolkade det som att marsvinet hade ont, men inte låg och skrek hela tiden. Allt beror på hur man tolkar det.
Det var i går och i dag mår hon bra så vad är det att tjaffsa om? Om det var någon som ville be om ursäkt för något denna skrev, i en tråd som hade en väldigt tråkig stämning, så låt den göra det, vare sig det är rätt eller fel…
#31# Jag hade inte tagit upp det alls om det inte varit för Fru Us "Folk som inser sina misstag och ursäktar sig". Någon måtta får det faktiskt vara, ibiss har inte gjort något misstag alls och ingen behöver sätta sig över någon annan på det viset.
Återigen en tolkningsfråga……. Jag har inte tolkat varken ibiss eller Fru Johanssons inlägg som otrevliga.
Vad jag menar är att man behöver inte leta fel…
Skönt att hon är bättre! Tyvärr har jag inte sett tråden förrän nu, men vilken tur att du tog henne till veterinären och inte valde att avliva henne utan att de kollat på henne. När de visar tecken på smärta i ett ben är det ganska vanligt att något har kommit i kläm eller att de stukat sig och då kan det läka bra. Man vet ju själv hur ont det gör när en nerv kommer i kläm eller foten har vrickats, men hur snabbt det kan bli bra igen :)
Hoppas allt löser sig så ni slipper fler veterinärbesök, det låter som att ni haft väldigt otur.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nu handlade det ju om hur ni skulle ha gjort i ts ställe. Att avliva ett djur som visar de symptomen är väldigt förhastat. Det handlar inte om hur djuret avlivas, inte heller om jägaren är skicklig ( det får vi hoppas )
Tragiskt är det för det djur som det berör om det avlivas i onödan. Uppenbarligen hade det varit så i detta fallet.
Att ge ett sådant råd är också oansvarigt. Tänk om ts tagit ert råd och slagit ihjäl eller skjutit sitt djur?
Ett sjukt eller skadat djur har rätt att bli bedömd av veterinär och ts gjorde helt rätt.
Man bedömer givetvis från fall till fall när det gäller sina egna djur, men man kan och bör inte bedöma och ge det rådet över internet.
Hon blev tyvärr inte bättre trots kortisonsprutor. Hon tappade livsgnistan pga detta och idag slutade hon äta helt. Därför fick hon somna in idag, min lilla älskling. :'( Har gråtit hela dagen lång. Hon har det bättre nu iaf.
R.I.P
Kakan 2005-2011.
Vila i frid kakan
Beklagar sandi, kramar till dej
#36 Vad sorgligt, jag beklagar verkligen. Hon fick i alla fall ett långt liv.
Sov sött Kakan.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nu har jag en ensam liten tjej kvar. :( Hon verkar inte ha märkt av det så mycket ännu dock.
Jag beklagar =(
Tråkigt att du blev överhoppad i diskussionen. Jag tycker att du gjorde rätt. De som är viktigast är att du fanns där för henne och tog henne till läkaren. Finns ju faktist dom som skiter i det helt och låter marsvinet lida länge. Så du är ingen känslokall person.
Eftersom jag har marsvins hem och pensionat så har jag varit med om och hört mycket. Tänker inte nämna alla hemska situationer här.
Som plåster på såren tycker jag att du ska köpa en kompis till den ensamma tjejen du har kvar.
#36 R.i.p<3
Oh va tråkigt… Vila i frid Kakan!
:( R.I.P kakan :(
Nej vad syn…:( Vila i frid Kakan!
Beklagar verkligen sorgen och allt. Måste bara fråga. Kortisonsprutor… Hur många/starka och hur gjorde veterinären när marsvinet slutade få kortisonet? Det måste nämligen trappas ner försiktigt och under lång tid… Annars kan djuret få problem. Så har det varit när mina hundar fått kortison. Mycket mycket viktigt med nertrappningen.
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Så sorgligt 
Sov sött Kakan!