Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1180 ggr
giowanna
0

Ny på sidan!

Jag och min familj har bestämt oss för att skaffa två marsvin :-)

Min man är väl inte eld o lågor direkt, men jag o mina två barn är ;-) På tisdag ska vi hämta ett par från Marsvinshjälpen! Vi vet inte riktigt vad det blir för ena ännu, de har ett par de tror mest på, sen måste ju vi känna oss för också, vad vi tycker om de par de har inne.

Nu har jag skaffat bur i alla fall, 120*60*55 cm, kändes gigantisk först, men med hörnhylla, toaletthörn, mjukisbädd och matskål, känns den ganska liten… Men matskålen kommer jag ta ut när de inte ska äta pellets, om de ska äta pellets, det vet jag inte än!!

De där burkarna, eller vad det heter, med siffror på, jag klippte ut en botten så att de kan gå igenom den, men kom sen på att de kanske gillar om det är en vägg bakom om de vill gömma sig? Så jag lät de andra två va kvar.

Här är en bild på buren:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150246743166773&set=a.497274486772.266789.696736772&type=1&theater

Hö ska jag köpa på småbal av en bonde för 25 kr / 10 kg. Tänkte börja med att ha tidningar i botten, ett par lager handdukar på, sen fleecefilt. I toaletten tänkte jag ha Toa-Lätt eller spån, eller nåt. Spån verkar gärna ge sig av till andra delar av huset!!

Kan ni alla som orkar nu ge mig tips och råd!! Om allt egentligen!

Fridaaaa
0

Välkommen hit!:)

Toalett är nog inte säkert att dem använder så mycket, då det inte är så lätt att få marsvin rumsrena eftersom dem har så snabb ämnesomsättning :)

Men stor och bra bur!:)  Kommer nog att gå bra, och bra att ni tar hand om hemlösa marsvin, väldigt bra! :)

Råd man kan ge? Hmm… Dem får inte stå dragigt, ej i direkt solsken.
Och sedan bör man inte ha saltsten då dem kan få njursten/urinsten av det.
Grönsaker ger man var dag för att dem ska få i sig c-vitaminer: t.ex vitkål, broccoli, paprika mm. Gurka & tomat ska man vara försiktig med, risk för munsvamp :)

Annars är det väl inte så mycket mer jag kommer på. Är det något så är det bara att fråga här på sajten :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[donkeyqueen]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 = Ursäkta att jag lägger mig i, men kan dom få munsvamp av gurka?

[inezvea]
0

#2 Ja, det kan dem. Dem ska helst inte äta grönsaker med förmycket vätska för ofta. :)

[donkeyqueen]
0

# 2 Oj! Det visste jag inte Förvånad Tack så mkt

[inezvea]
0

Man lär sig något nytt varje dag :D Är inte heller så hajj på allt ;)

[Maijah]
0

#2,3

Nej, av gurka får de inte munsvamp! Utan av syrliga grönsaker, såsom tomat och paprika. Man skall dock inte ge för mkt gurka ändå, de kan bli lite lösa i magen då.

giowanna
0

Ja, den är ganska rymlig, buren :-) Man får kanske räkna med att de gör sina behov där de sitter för tillfället då? ;-) Jag hade som tanke att om det inte funkar som toa, kan man lägga hö i den? Så de får det samlat, sen räknar jag inte med att det kommer stanna där *hehe*.

Hur mycket och vilka grönsaker är bäst att ge var dag? Det vi alltid har hemma i princip är blomkål, morot, paprika och grönsallad. Och tomat o gruka såklart, men det struntade vi i då!

Tänkte att de kunde smaka en liten fruktbit var på lördagen, så ser barnen att även marsvinen får lördagsgodis :-)

Men pellets behövs inte om jag förstått det rätt?

Hur gör man den första tiden här hemma? Ska de bara vara i buren, och låta dem själv bestämma när de vill komma ut?

imoon
0

#7 Jag tror nog att toan fungerar bättre som höhörn, faktiskt :). Dock FINNS det marsvin som använder toalett, så om du vill kan du ju prova. Man burkar då helt enkelt flytta över alla pluttar man hittar i buren i toaletten så förstår vissa marsvin vad toaletten har för funktion. Men i allmänhet brukar de uträtta sina behov lite var som.

Jag har aldrig tidigare hört, eller märkt, att marsvin skulle få munsvamp av gurka. Mina får gurka nästan dagligen under sommaren för att säkra att de får i sig vätska. Ingen av mina har eller har haft munsvamp, men det säger ju inte att de inte kan få det av gurka. Men jag tycker inte du behöver undvika det, perfekt som godis då det ofta är poppis! Jag ger även tomat ibland, som godis då. Bara inte för ofta.

Vi plockar mycket utifrån oftast maskrosblad, groblad, gräs och klöver. Samt björkkvistar (med löv) eller kvistar från fruktträd. När de får grönsaker får de
Alltid
morot
Alltid något av dessa (ofta flera av dem): vitkål, salladskål, blomkål, paprika, grönkål, broccoli, persilja
Ibland: gurka, tomat, apelsin, äpple, kålrot (toppenbra! mina är dock inte jätteförtjusta), palsternacka, rotselleri osv.

Många menar att även paprika kan ge munsvamp, jag har som sagt inte märkt det. Tidigare för många år sen när jag och mamma var helt nya på marsvin gav vi tomat dagligen, ingen fick det då heller. Men grisarna kan självklart vara olika känsliga och det är såklart bäst att vara försiktig! Jag vill bara undvika att man skrämmer människor med munsvamp och Nossvamp, varför jag berättar detta.

Tycker att det är en rolig och fin idé att marsvinen ska få "lördagsgodis"! Det kommer både marsvin och barn att gilla :)

Ang. pellets är det väldigt tvistat. Många ger inget alls, vissa ger lite, vissa ger något motsvarande (ofta något sädesslag eller gröt = kli och vatten, man kan även blanda i ex. havregryn eller andra sädesslag och byta vattnet mot osötad nyponsoppa eller så om man vill). Jag ger mina marsvin Rabbit Royale, mina grisar håller hullet och vikten bättre med pellets (trots att de får ca 1kg grönsaker om dagen, 7 vuxna damer i flocken). Science selective tycker jag också är ett superbra foder. Oxbow är också ett mycket rekommenderat foder. Det viktiga med pelletsen är att det har ett högt fiberinnehåll samt ett lågt kalciuminnehåll. Många menar att man ska ge pellets som är EN bit (science selective/oxbow ex.), alltså inga blandningar, rabbit royale som jag ger är en blanding av pellets, örter, torkade växter osv vilket jag tycker fungerar jättebra!

De första dagarna skulle jag hålla dem i buren så att de får lugna sig. Om de däremot är coollugna och sociala kan ni pröva att öppna buren och se om de vill ut. Tror det är bäst att ni ser till individerna och litar till er instinkt. Vill de inte gå ut så gör de ju inte det och då är det inte mer med det, pröva nästa dag. De kommer inte bli stressade av att ha buren öppen sålänge de har det lugnt och inte alla i familjen sitter precis utanför - då kan det ju bli lite läskigt om man är en liten gris.

Lycka till med djuren! Fler frågor? Bara att fråga! Vi alla här på forumet hjälper gärna till. :)

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[Maijah]
0

Marsvin brukar alltid lämna lite pluppar efter sig var de än är i princip, och att få dem rumsrena kan vara väldigt knepigt. Däremot vet jag marsvin som varit det. Av alla jag haft så har ingen varit villig att göra sina behov i en hörna, eller bara i buren när de hade öppen del till rasthagen Flört

Visst kan du lägga hö i toan, men tänk på att de även bör ha lite utspridda högar med hö här och där i buren, så de kan gå runt och plocka lite ist för att bara sitta på samma ställe. Det är stimulerande, och en stor del av deras vakna tid ägnar de ju just åt att äta. Du kommer upptäcka att marsvin är riktiga små matvrak! Glad

Väldigt bra marsvinsmat är rotfrukter. De mättar, är fulla av fibrer och massor av nyttiga ämnen. (Se dock upp med att ge för mkt morötter, de är inte lika nyttiga som övriga rotfrukter och innehåller mkt socker). Kål är också jättebra marsvinsmat! Ge bara inte för mkt när de inte är vana - de blir dåliga i magen då.

Det finns en väldigt bra artikel om grönsaker härinne, hänvisar till den: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716767b9cb46223907898c-handla-ratt-till-marsvinen#articles-1 Samt denna om grönfoder utifrån: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d714cc8b9cb4622440603e7-gronfoder-utifran#articles-1 

På sommaren kan man med fördel ersätta en väldigt stor del -eller helt om man vill-, av marsvinens grönsaker med grönt utifrån. Både billigt, näringsrikt och väldigt uppskattat av marsvinen. Dock har ju inte alla tillgång till detta, jag vet ju inte om du TS bor mitt i stan.

Frukt kan man ge några ggr i veckan, men se upp med de syrliga! Pellets är oftast inte så bra faktiskt, bättre att satsa på ett naturligare kraftfoder. Tycker jag och många andra. Såsom Kornkross, helhavre eller likn. Hänvisar till denna artikel för vidare info: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder#articles-1 Annars är ett bra pelletsmärke Oxbows. Tyvärr är det svårt att få tag på och relativt dyrt. Iaf om man har många marsvin.

Tycker du ska låta dem vara de ifred det första dygnet, fyll bara på med mat och vatten och prata lugnt med dem när du är vid buren. Är de dessutom vuxna och då antagligen också redan tama kan ni nog redan ta upp dem nästa dag för att gosa och släppa ut dem på golvet om de verkar redo Glad Det gäller bara att ha tålamod i början, ge dem massor av kärlek och tid, och så småningom kommer ni ha de trevligaste och mysigaste familjemedlemmarna ni hade kunnat hitta!

giowanna
0

Hej igen!

Nu har jag test-bäddat, eller vad man kallar det, i buren!

Börjar med ett lager tidningar, sen har jag ett lager pre-folds i bomull (tygblöjor) Se länken:

http://www.ecobabe.com.au/p/101991/bambino-mio-prefold-cloth-nappies.html

Sen en handduk, och sen dubbelt fleccelager. Vad tror ni om det? Måste man ha två olika bottenmaterial, alltså måste man ha spån eller nåt annat på en del i buren?

Mvh My

FeliciaS
0

Välkommen hit! Vad roligt att ni ska skaffa marsvin :) Vi har flertalet Artiklar här på sidan, jag tipsar dig om att läsa dem för att få svar på många av dina frågor samt idéer om mat m.m. Du når dem genom att klicka på "Artiklar" i menyn näst längst upp på sidan.

#10 Jag tror tyvärr att det kommer lukta väldigt illa om du bara har tyg i buren. Jag har testat åtskilliga material sedan mina första marsvin för 11,5 år sedan och sitter fast med spån som jag även gjorde då. Tyg suger upp kisset och men det torkar inte utan sitter fast i materialet och luktar väldigt illa. Det kan även börja mögla om det är lager över. I ditt fall tror jag även att tidningarna kan börja mögla. Jag hade använt enbart tidningar och spån över eller enbart handdukar och fleece. Det sistnämnda har i mina fall även lett till massa hår som är jättejobbigt att få bort (i alla fall om man har korthår som fäller massa, eller CH-teddy).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

giowanna
0

Ahaaa, är det så det ligger till… Då provar jag att ta bort tidningarna till en början. Går det inte att ha tex papperspellets under fleecen? Tänker att man kan lägga typ myggnät under fleecen men ovanpå pelletsen? Så det inte fastnar i tyget liksom?

Det är ju bara att gå o skaffa spån om det inte funkar, har lagt ut 40 kr på 4 fleecefiltar, det kan användas till annat!

giowanna
0

Och hur funkar vetbed med halkskydd på, kan man göra rullar av det till grisarna utan att det är farligt? Det var det enda de hade på granngården… Vilka mått behövs, framförallt diametern, för att de ska få plats och inte fastna?

giowanna
0

Strunt i det sista inlägget :-) Sydde ett par stycken mysrullar av vetbed med halskydd på. De kommer inte påverkas av det! Men mysiga blev dem. Kanske lite rymliga, men de är nog inte för små i alla fall ;-)

Och en mycket omtvistad fråga, hur funkar hösilage till marsvin? Jag kan ta i hö med handskar, annars får jag utslag och klåda. Så jag kan ju ha hö, men alltid ha handskar på, men hösilage hade underlättat om det gick!

För er som inte vet: Hö är torrast, hösilage är mellanfuktigt, ensilage är ganska fuktigt. Till häst verkar det inte spela någon roll…

FeliciaS
0

#12 Jovisst, men varför inte bara papperspellets (är det Toa-Lätt du menar?)? ;)

#14 Om du använder sökfuktionen hittar du många trådar om hösilage. Jag skulle inte ge dem det, utan det är hö de ska ha.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

giowanna
0

Ja, de hade ett annat märke på papperspellets på granngården här i Sala. Men det ska va samma sak. Majsan tror jag de hette, 100% cellulosa.