Det där med stor bur...
Mina tjejer håller inte med om att man ska ha så stor bur som möjligt, de vill helst ha det såhär! Buren är en gammal bur vi köpte -95 i samband med vårt första marsvin. Den har aldrig använts som permanent bostad för något marsvin utan står på balkongen och används som hölåda/toalett/skydd. Intill den står ett hus som används på samma sätt, ändå väljer grisarna att tränga ihop sig i denna lilla!
Känns otroligt bra när man ser detta, sådan fantastisk flock!
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Naaaw :D
Finingar! Men så är det ju, en fungerande flock trivs utmärkt med att vara nära varandra. Det viktiga är att de har springyta, men om den ytan bara är tillräckligt stor så är det absolut min erfarenhet att en bra flock kan trivas utmärkt även om de kanske inte får jättestor yta per marsvin. De uppehåller sig gärna nära varandra.
Jag tycker faktiskt att de gällande (och så utskällda) minimireglerna funkar ganska bra när man pratar om stora ytor med många marsvin. Mindre bra när man pratar om få marsvin i samma bur. Alltså, totalytan är mycket viktigare än yta per marsvin. Går det överhuvudtaget att förstå vad jag menar? :)
#2 Jag förstår precis och håller helt med! Min flock är ju ett tydligt bevis på det. De klämmer ihop sig 3-4 st i småhus, ligger på varandra, putsar och tvättar varandra (de kan ligga flera på led och tvätta varandra samtdigit). Mina bor definitivt lagligt (och har många timmar golvtid) men skulle jag yttra hur stor bur mina 7 har skulle jag bli rejält utskälld av somliga på detta forum TROTS att det funkar utmärkt med mina tjejer. I buren har de dessutom nivåskillnader och jag och mamma håller på att uppdatera massvis i burarna just nu.
Sen är det ju också lite så att ytan ska användas. Det spelar ingen roll att man har en jättestor bur om marsvinen inte använder hela ytan.

Förstår och håller med dig till 100%.
Det är en oerhörd skillnad på att sätta två marsvin på en yta av 0,3 kvm eller sätta tio stycken marsvin på en yta av 1,5 kvm och liknande.
Jag tycker verkligen att det går till överdrift det här med burstorlekar många gånger och det är riktigt trist. Bara för att man inte har plats att ha två kvm bur innebär detdefinitivt inte att man är en dålig djurägare. Det är trist att många inte vågar visa bilder på sina burar och/eller berätta vilka mått de har av rädsla för att andra ska ge sig på dem.
Som jag sagt många gånger i olika diskussioner så anser jag att det är en väldig skillnad på få djur på minimiyta eller "många" djur på minimiyta. Få djur på minimiyta har i princip ingen chans att komma från varandra om de skulle önska och de har heller ingen direkt yta att röra sig på, de som går många tillsammans har däremot både chans att komma ifrån varandra om de önskar och även yta att röra sig på (eftersom de "lånar" yta av varandra ju).
Jag tycker att 0,15kvm per djur är helt okej om de går "många" ihop, däremot så borde minsta tillåtna yta totalt verkligen ändras- 0,3kvm är verkigen inte okej anser jag.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Söt bild men jag kan inte tycka att den har med burstorlekar att göra alls om jag ska vara ärlig. Det är ju som att säga att bara för att de gillar sitt hus så behöver de inte ha stor bur 
Mina nya marsvin som ännu är osäkra och rädda gör precis så, de tränger ihop sig på den mest skyddade platsen även om den är en miniliten kartong, men det innebär ju inte att de generellt trivs med att leva enbart i denna kartong. Förstår du hur jag menar? Dina har ju inte bara denna låda att röra sig i, den är alltså inte deras bur.
Sen när marsvinen blir tryggare så älskar de att gå omkring och ha yta att röra sig på, för att inte tala om inredningen i stora burar vs inredningen i de med minimimått.
#5 Jag tycker att jag var ganska tydlig med att det var ett skämt. Jag känner mig nästan förolämpad av vad du skriver.
Mina marsvin rör sig över hela balkongen, men ofta sitter de alla i buren och putsar varandra, äter hö, vilar och gosar. Det beror överhuvudtaget INTE på osäkerhet, tvärtom.
Och återigen, skämt. Uppenbart.
#4 Väldigt bra skrivet :)
Mina bor som sagt lagligt och trivs uppenbarligen väl med varandra, men jag skulle inte berätta måtten på vår flockbur. Jag tror inte ens att jag skulle bli påhoppad, jag vet. Har nämligen sett diskussioner om liknande burar och "hur många" man "ska" ha i den osv… Och ja, det är fruktansvärt tragiskt att det är så…
Jag tycker såhär ang dem lagliga måtten: Är t.ex lagen att 4 marsvin får vara i en viss stor bur, så halverar jag det, så att max 2 marsvin får vara där, blir mer och bättre storlek tycker jag.
Mina gillar med att vara i samma hus men vill ändå ha mycket springyta då vissa av mina gärna gör glädjeskutt mm :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
För att klargöra: Mina marsvin bor
- lagligt
- stor bur
- mycket springyta
- flera olika viloplatser
- flera timmars golvtid
- enligt många "trångt", men icke, det gör de inte och det är fakta
Men ändå skulle FLERA klaga om ni visste måtten. Mina marsvin är inte det minsta osäkra, tvärtom.
#9 Jag har själv en bur som är ca 100cm lång, men mina kommer ut mycket och rör på sig. Har man inte tiden till det bör man ha stor bur eftersom marsvin behöver röra på sig :) Har man bara tiden till det är det ju absolut ingen fara :D
#10 Det är så jag tänker också! Tror många glömmer att det verkligen inte är buren egentligen som spelar störst roll, utan helheten.
#11 Och nu när jag har köpt en hage är det ännu lättare för dem och roligare
#12 Ja, det är så himla synd att Lidl inte säljer dem i "Nord" (innebär detta att jag som stockholmare numera är norrlänning? ;)). Den var ju perfekt!
Jag har inte haft någon flock, bara par. När jag läser detta så inser jag att de nog inte passat så bra ihop med varann. De har aldrig gillat att vara nära varandra, utan kom de för nära så brukade de bråka (inte allvarligt, bara lite smågnabb). Det har alltid varit en tydligt dominant och en undergiven.
#13 Synd det! Blev jätteglad när den fanns här nere. Hade köpt fler om jag hade haft pengar:)
Haha, gud vad sött! :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Jag tycker också att vid större flockar funkar minimimåtten per marsvin mycket bättre. Men med större flockar menar jag kanske en aning större flockar än ni talar om…?
Jag har en bur som precis är laglig för sju marsvin och jag skulle kunna sträcka mig till att ha fyra eller möjligen allra max fem fullvuxna honor däri. Men aldrig fler än så. Det skulle kännas för trångt för mig. Jag håller fortfarande fast vid "ju större, ju bättre" och föredrar att ge mina marsvin det bättre, om man säger så. Det är det minsta de förtjänar.
Sen kan man ju komma och klaga på mig för att mina tre honor + kullen som bor i den tidigare nämnda buren nu knappt får någon golvtid för närvarande, och den kritiken är jag i så fall villig att ta. Folk har olika åsikter och prioriterar olika saker. Jag prioriterar burens storlek, och tycker att jag har goda anledningar till att göra så. Andra prioriterar golvtid.
Hoppas att jag inte trampat på någons tår nu…
Kan tillägga att jag aldrig skriver att man "ska" ha si och så många marsvin i en bur. Jag skriver vad jag tycker och man behöver inte hålla med, även fast jag kanske hoppas att man kommer att göra det.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#14 Jag har haft precis samma problem, men så dog en av dem och nu är allt frid och fröjd. Och hon som dog var verkligen min lilla pärla, jättetråkigt att det blev så.
Satt här och klurade på formuleringar osv på vad jag skulle skriva, men #17 hann före. Suveränt skrivet!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#17 Jag menar absolut inte att man "måste" ha golvtid åt sina grisar! Förstår om jag uppfattades som så, men det menar jag inte! Jag menar snarare att om marsvinen aldrig/sällan har golvtid så ska de (enligt mig) ha ordentligt med utrymme i buren, om de däremot har flera timmars golvyta och fungerar bra ihop (ex. gärna håller ihop, är nära varandra) så behöver de inte lika stor yta (sålänge det är laglig yta och möjlighet att röra sig ordentligt och komma undan). :)
#13 - Jag ansåg tills för inte så länge sedan att Stockholm och upp var Norrland ;) Sedan var det någon som envisades med att visa mig en rejäl Sverigekarta och vände upp och ner på hela min världsbild -.-'
Hanna
#21 Haha! Jo men jag är gärna norrlänning, älskar Norrland ^^