Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 785 ggr
[donkeyqueen]
0

Vikter på era marsvin?

Hejo! Cool 

Mina två marsvins hanar väger båda kring 1 kg. Cola är 7 månader och Bacardi är 10 månader. Någon som vet om detta är normala vikter med tanke på deras ålder?  Jag tänkte även att alla som vill får skriva hur mycket era marsvin väger samt hur gamla dom är. Så att jag får lite koll på ungefär vad era "mars-grisar" väger om man jänför med mina? Glad Tacksam för svar! Flört Mvh Linnea. Den som sa att lycka inte kan köpas med pengar glömde visst marsvinen! Skrattande

Fridaaaa
0

Blixten, skinnyhane 2 år = 890 gram (svår att hålla bra vikt)
Lotus, Self buffhane 8 månader = 858 gram
Morris, Pethane minst 4-5 år = 1079 gram
Totti, virvelpet hane 1 år = 1005 gram

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tjejensomlovemarsvin]
0

Hemma här körs nu vikt ökning på hög nivå, dom får nu kli gröt varge dag då jag fick såda ångest när jag vägde dom hade nämligen gått ner

:(

Herr larsson född 21 ocktober 2010 väger 875g

Emil född 21 ocktober2010 väger 950g

Fridaaaa
0

#2 Emil tror inte jag väger förlite, då jag har ett marsvin som är född 28 nov 2010 och han väger 858 gram och han är definitivt inte underviktig:)

[tjejensomlovemarsvin]
0

#3 Neee för lite väger han inte man när jag köte honom från eragons i april vägde han 1100gram och har alltså gått ner!!! så jag vill att han ska till backs till ca 1kg igen!:)

Fridaaaa
0

#4 Jo men var han inte tjock då? :) Man ska inte ge för fet man hela tiden, inte bra invändigt på dem, bättre att dem går upp lite i taget. Och är dem inte magra spelar inte vikten någon roll :)

[tjejensomlovemarsvin]
0

#5    Jag kommer inte ihåg om han var tjock då!?

Jag lyssnar på vad du säger, detta e andra dagen dom får gröt. Dom e ute på golvet  i ca 1h varge dag, så dom springer ycket ocksa men jag kanske bara ska ge dom gröt varannan dag eelr nåt??

Sen så måste ju dom få lite gröt ibland för Larsson är för mager även att han e under viktig så lite gröt kommer dom få iallafall et tag nu.

[tjejensomlovemarsvin]
0

#även att han inte är under viktig# mena jag

Misarn
0

Samson är 8månader och han väger ungefär 900 gram och jag tror faktiskt att Zooie ligger där omkring också 8-900gram Glad

Fridaaaa
0

#6 Vet inte riktigt hur "fet" kligröt är, tror inte det är farligt direkt var dag :)
Men minst 1 timme/dag är bra motion :)
Finns dem här inne som är bättre på sånt :)

HannaVastervik
0

Anakin, Skinnyhane 13 månader 995 gram

Oj, skinnyhane 13 månader 878 gram

Lilja, skinnyhona, 11 månader 625 gram

Molly, skinnyhona, 27 månader 855 gram

Hallån, pet, 5 månader 576 gram

imoon
0

Moa f. 070429 (Lunkarya/rex) - ~1.2kg
Jackie O f. 080207 (Abessinier) - ~ 1.1kg
Lillith f. 080223 (Peruanmix) - ~1.1kg
Märta f. 080427 (Rex) - ~1.1kg
Elina f. 081003 (Strävkorsning) Har symptom av äggstockscystor, bl.a. viktförlust så hon är något mager i jämförelse med när hon var frisk (lider ej, behandlas) - ~900g
Donita f. 081215 (Abessinier) -  ~1.1kg
Polly f. 090714 (Sheltiemix) - ~1kg
Lovis f. 110511 (Teddy/rex) - ~400g
Trulsa f. 110118 (Långhårig abymix) - ~390g

Min större våg (som används till de vuxna) är litegranna opålitlig/svårtydd. Om någon har tips på vart man kan få tag på en bra digital hushållsvåg får ni gärna kontakta mig! Alla jag hittar är så himla små…

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

mjuhm
0

Rufus (tessy/rex, buff/white/chocolate), född 2009-15-08, 820g
Simba (alpaca/merino samt bärare av rex black/white/golden), född 2010-07-07, 800g

Försöker få dem båda upp till ca 900g då Simba kan ta sig igenom ett 5 cm stort hål. Och hans känns väldigt mycket tunnare än vad Rufus gör.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Creation
0

Nu har jag vägt alla grisarna förutom bebisarna(före matdags)! :-)

Pärlan(4,5 år): 1018g 
Domino(16 mån): 1047g
Nellie(15,5 mån): 815g
Rabarber(14,5 mån): 1006g
Brumma(12 mån): 905g

#0 Vad som är passande vikt för ett marsvin varierar. Det är inte i vikten som hälsan sitter. Det finns marsvin som är för smala när de väger 1200g och marsvin som är för tjocka när de väger 900g. Det beror på storlek och muskulatur o.s.v. Plus att olika marsvin växer olika fort.

Mitt råd är att du går efter hur de känns till kroppen istället för efter vikten. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.