Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: bilderfilmer
Läst 12820 ggr
saramnmn
1

Gigantiskt djur "jättemarsvin" (Capybara)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänk att äga ett såhär stort djur som liknar ett marsvin, vilken kul grej! Tror dock inte att det är så många i Sverige som äger dessa, är det äns lagligt att ha som husdjur här? Det skulle vara häftigt om marsvinen var lika stor som en hund, hehe men många och stora bajspluppar att städa undan..

moondancer
0

Det finns uppfödare i Sverige (föds upp för köttets skull)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

RosaKiwi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

dem e sååå söta ^^ Vi såg sånna på danmarks zoo för några år sen :P kallade dem för Jätte Rocky =) Mitt dåvarande marsvin hette Rocky

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

Cavia
0

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Fridaaaa
0

Man måste ha en massa specialtillstånd osv.
Inget husdjur direkt. Mer ett zoodjur.
Men dem är häftiga!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imoon
0

#4 Varför skulle man behöva specialtillstånd? Har du någon källa för det? Jag har svårt att tro att det krävs specialtillstånd i och med att det är en gnagare. Jag känner även till folk som haft capybaror och jag kan inte tro att de sökt tillstånd. Men du menar kanske för importen? Det är ju helt säkert enklare att få en capybara genom ex. Danmark snarare än Sverige i och med att det är så få som har dem. Men vad vet jag, tillstånd kanske behövs som du säger (känner mig ganska positiv till det förövrigt).

Understrykas bör att capybaror och marsvin inte kan jämföras som husdjur. Capybaror har betydligt mer "humör" och gigantiska tänder, de bits alltså rejält (om de biter). De kan ju absolut bli jättetrevliga djur men kräver gigantiska utrymmen (djurparksregler gäller även för privatpersoner).

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Fridaaaa
0

#5 Ja för detta är ett djurparksdjur = tillstånd mm.
Pratat med en som föder upp såna, då har jag läst en del om dessa djur när jag gick gymnasiet, när vi läste djurparksdjur. Och hon sa att det krävdes en väldigt massa innan hon fick tillstånd (en av få som föder upp såna i Sverige), har tyvärr inte det mailet kvar.
Man måste ha väldigt stora inhängader osv också.
Som du säger, djurparksregler.
Den är inte domestiserad (stavning?) som våra husdjur är.
Hon jag pratade med sa att det är inget att rekommendera att ha som husdjur.

Moa-16
0

#5 Det är klart man måste ha tillstånd, är precis som att  säga att de skulle vara ok att ha en surikat hemma, eller något annat vilt djur. Som tur är krävs det lite mer än att man tycker dom är söta, det är vilda djur, inga husdjur…

Creation
0

Av att tolka denna tråd(där en person arbetade aktivt för att starta kapybarafarm i Sverige) så får man visst ha kapybara som privatperson utan tillstånd. Alltså, det krävs inget tillstånd för att ha själva djuret.

Däremot krävs det tillstånd för att få bygga inhägnaden den måste bo i, samt tillstånd för att få importera arten från andra länder.

#3 Arbetet för att få fram en kapybarafarm är nedlagt, i alla fall var det vad som uttrycktes i tråden(den jag länkat ovan) under november -09. Jag vet inte om projektet påbörjats igen efter det dock.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fridaaaa
0

#8 Jag har pratat med en som har kapybaror i Sverige, hon behövde ha tillstånd, inte för att äga en men allt annat runt omkring.

imoon
0

#7 Varför är det klart?! I så fall borde det krävas tillstånd för ex. pygméigelkottar eftersom inte de heller är domesticerade (men det kanske krävs tillstånd? Har svårt att tro det dock i och med att de säljs på Blocket.). Även jordekorrar och i princip alla reptiler borde innefattas dessutom. Kan lista upp fler djur som är vanliga i Sverige men ändå fortfarande "vilda". Capybaror (och de jag nämnt nyss) förekommer ju i fångenskap runt om i världen och är godkända husdjur för privatpersoner i flera länder.

Surikat, däremot, får privatpersoner inte ha i och med att det är ett rovdjur. Man kan säkert dock söka specialtillstånd, men det vet inte jag något om.

#9 Så du behöver man alltså inte ha tillstånd för djuret? Som jag tänkte då. Inhägnaden är väl för att det krävs viltstängsel kan jag tro.

Fridaaaa
0

#10 Jo dem som vi har som säljs som tamdjur är domesticerade.
Nej det är annat också. Så det är inte "bara att köpa".

imoon
0

#11 Nej det är självklart inte bara att köpa, men det har ingen heller påstått. Jag har svårt att förstå vad du menar med "Jo dem som vi har som säljs som tamdjur är domesticerade.". Menar du då de djur jag menar inte är domesticerade? För det är de inte (ev. med undantag för pygméigelkotten). En domesticerad art är en art som genom mänsklig påverkan (avel) blivit så olik sin vilda släkting att den är en underart, kan man säga.

Fridaaaa
0

#12 Nej dem är inte det. Och jag anser inte att dem är lämpliga husdjur heller, men det är min personliga åsikt:)

imoon
0

#13 Okej då förstår jag dig nog bättre, och vi är överens ;)

Fridaaaa
0

#14 Vad bra Glad

Moa-16
0

#10 Inte har jag sett någon ha ett "stort marsvin" som husdjur i sverige, det är ju stora djur också, inte som en igelkotte. Övertygad om att det krävs rätt mycket för att man ska få ha en som privatperson… Förstår inte riktigt meningen heller, bättre att man skaffar en hund/häst/katt som tamdjur, inte tar vilda och gör dom till husjdur…

Fridaaaa
0

#16 Men det är så vi har gjort med marsvinen, först var dem föda till människor, sedan blev dem tamdjur, men förstår vad du menar :)

Moa-16
0

#17 Ja, och alla andra husdjur men jag tycker inte att det är okej att ta in vilda djur för våra husdjur har varit vilda, en gång i tiden. Inte sagt att du tycker det, men många använder det som motargument, förstår jag inte alls.

imoon
0

Nu har jag varit i kontakt med Magnus Karlsson på Jordbruksverket (Avdelningen för djurskydd och hälsa, Enheten för sällskapsdjur). Han svarade att inga tillstånd behövs för att hålla capybaror utom möjligen hägntillstånd från Länsstyrelsen.

[isdrakee]
0

#19 Vad bra att du klargjorde detta. :)

Vore kul att se någon i Sverige ha Capybara. Såg dem i Danmark för ett tag sedan, häftiga djur.

Fridaaaa
0

#19 Mycket märkligt, efterom denna som ville föda upp som jag pratade med behövde det, märkligt att dem säger olika.

imoon
0

#21 Det kan skilja sig åt beroende på Länsstyrelse! Inte omöjligt. Eller så kanske det gått något/några år sedan du talade med den du talade med? :)

Fridaaaa
0

#22 2 år sedan är det jag pratade med henne ungefär.
Tycker inte att det ska skilja, inte riktigt rätt men jaja

[isdrakee]
0

#19 Kan det möjligtvis vara så att hon skulle föda upp dem som mat eller visa upp dem för allmänheten? Då kan jag tänka mig att man behöver tillstånd. Bara för att ha höns kan man behöva skaffa tillstånd.

Creation
0

#23 Då låter det ju som att det var "kapybarauppfödaren" från länken i #8+#3 du pratade med? När hon tänkte starta kapybarafarm fanns det nämligen ingen annan privatperson i Sverige som hade det.

Det som framgår i den tråden är ju bara hägntillstånd och importtillstånd som är utöver det vanliga, men för någon som är van vid att skaffa höns och andra vanligare djur kanske det kan kännas krångligt nog. Särskilt eftersom hon var den första som försökt sig på detta i Sverige och måste ta reda på precis allt som gäller på egen hand.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fridaaaa
0

#24 Nej var inte till mat.
Man behöver inte tillstånd att skaffa höns, möjligen i tätbebyggt område men ej annars (har höns själv).

#25 Kommer inte in på hemsidan, men ja inte möjligt att det var det.

[isdrakee]
0

#26 Det är framförallt tätbebygt område jag tänker på. Så det där med höns beror på vart och hur man bor.

Fridaaaa
0

#27 Precis Glad