Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 732 ggr
Marsviin
0

Kommer dem sakna varandra?

Jag undrar om marsvin som vuxit upp i hop saknar varran om de säljs till var sitt ställe, vad tror ni?

FeliciaS
0

Klart att de gör, speciellt i början eller om de får en ny kompis som de inte har träffat förut. Vissa marsvin trivs bara med speciella kompisar…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Thea-Cazzy
0

Vi var och tittade virvelmarsvin. Vi hittade 3 stycken som var sysokn. Vi ska bara ha 2 marsvin, så då hade den sista blivit kvar. Mamma frågade om dom kanske var kvar när vi skulle köpa marsvin, och hon i affären sa att dom kanske var det. jag hade gärna velat ha dom. Men i så fall alla 3.

Jag kan säga, jag hade fått såååå dåligt samvete för att vi lämnade kvar 1, så vi ska se om vi hittar ett syskonpar istället.

FeliciaS
0

#2 Försök köpa från uppfödare, det är mycket bättre :) Finns en tråd om varför… Livet för ett zoomarsvin kan bli betydligt grymmare enligt min mening (inavel, dålig och fel skötsel m.m.).

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

#3 Vi ska köpa av en "uppfödare" ;P. Han föder upp egna marsvin och säljer dom sedan i djuraffären där han jobbar. Han har uppfödningen i djuraffärens källare. Har du hört talas om Exotic zoo i Ängelholm??

FeliciaS
0

#4 Okej… Men om han är uppfödare säljer han väl inte virvlar - det är ju ingen ras. Nej, jag har inte hört talas om Exotic zoo.

Mvh Felicia

Annna
0

Jag vet vad exotic zoo är för affär. Jag bor i Ängelholm så man har ju kolla på vilka djuraffärer det finns runt omkring….
Jag har dock inte varit där inne på jätte länge så jag vet inte hur deras djur hålls.
Men jag rekomenderar dig att köpa ifrån en riktig uppfödare! Som föder upp för sällskap/utställning.
För jag tror verkligen inte ägaren till exotic zoo lägger ner mycket tid på sina ungar jämnfört med vad en riktig uppfödare gör!!

Thea-Cazzy
0

#5 Jo… Han säljer virvlar. Han kom upp med en som bara var ett par veckor gammal en gång. Sååååå söt den var! Glad

FeliciaS
0

#7 Ja, men jag menar att uppfödare brukar föda upp en ras. Virvel är inte en marsvinsras utan en blandning. Rasen som har virvlar heter Abessinier när den är rasren. Jag håller med Annna, köp från en riktig uppfödare! ;) Bara för att han "föder upp" sina egna djur och säljer betyder det inte att han är nån uppfödare.

Mvh Felicia

ciss
0

7# Virvlar är ingen ras. Det är bara en beteckning (XD) för blandraser med någon vrivel. RIKTIGA "virvelmarsvin" heter abessinier.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Thea-Cazzy
0

#6 Nja, kanske inte…… Men han "engelska killen" verkar rätt seriös. Han hade bra kunskaper, och den som har bra kunskaper borde ju veta att marsvin behöver mycket tid.

Men jag vet ju inte säkert ;P. Men det är den mest seriösa djuraffären vi har varit i :P….

ciss
0

10# Antagligen inte speciellt seriös och med bra kunskaper om han säger sig sälja "virvelmarsvin".

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Thea-Cazzy
0

Va? Jag fattade inte svaret ;P

FeliciaS
0

#12 Att han inte är speciellt seriös och har inte särskilt bra kunskaper som han säger att han säger "virvelmarsvin" då det inte är någon ras. Man kan inte ha en uppfödning av virvelmarsvin.. det är ingen ras liksom… Virvelmarsvin = korsningar.

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

#13 Jaha…… Jag vet inte om han  föder upp virvelmarsvin, men han kom upp med en i alla fall. Men i affären fanns bara släthåriga.

Jag kanske skrev lite otydligt innan…..

GroaLover
0

även om det är en virvel kan han ta hand om marsvinen! Även uppfödare kan få "virvlar", alla virvlar sitter inte alltid rätt.

Nu säger inte ja att det är så, men om man fick vara uppfödare utan renrasiga djur, skulle det vara mycket flera

Marsviin
0

Hm… Vad snackar vi om här? Jag kom in nu på marsvin.ifokus och såg att  jag fått 13 nya svar och blev jätteglad för att få mer svar på min fråga och så har ni startat en ny tråd en ny tråd i min trådFundersam

Ztina
0

Jag bor också i Ängelholm.

Jag rekomenderar dig verkligen att INTE köpa djur från Exotic Zoo. Har själv gjort det, tyvär:-(

Mina marsvin jag köpte där blev aldrig tama och de dog väldigt unga båda två (har haft marsvin innan som blev 6 år så jag vet hur de ska skötas).

Det finns två stycken seriösa uppfödare (registrerade i SMF) i Ängelholm.

Anna Ragnvid som föder upp släthåriga golden i olika varianter och Sandra Bohman som föder upp teddy i olika färger.

Du kan ju titta på deras hemsidor, jag vet att de ska ha kullar nu till sommaren.

http://hem.passagen.se/sweet_dreams/
(Sandras teddy)

http://hem.passagen.se/starlightsmarsvin
(Annas golden)

Jag vill själv köpa från dem nästa gång jag ska ha marsvin (har inte riktigt tid nu, men kanske till hösten/vintern).

FeliciaS
0

#15 Klart att han kan ta hand om marsvin fast det är virvlar :) Men man parar ju oftast inte virvlar/korsningar med varann (helst vill man ju få fram renrasiga ungar med bra egenskaper) och gör man det så har man kanske inte så mycket marsvinserfarenhet. Det var så jag tror att det skulle menas. Om virvlarna inte sitter rätt på en Abessinier heter de även Abessinier eftersom att den är renrasig, virvlarna måste inte sitta rätt :) Det är ju korsningar som har virvlar som kallas just virvlar - eller hur? ;)

Mvh Felicia

GroaLover
0

Du ska ju köpa en virvel, Disa

FeliciaS
0

#19 Ja, jag vet ;) Hon är ju Sheltie/Coronet/Virvel. Nått fel? Jag har inte sagt att jag har något emot virvlar - mina första 2 underbara marsvin var det :)

Mvh Felicia

GroaLover
0

mina med

Marsviin
0

HALLÅ!! sluta ta över min tråd och håll er till ämnet i stället. Hur kul skulle ni tycka att det var om jag gick in i era trådar och började diskutera massa virvelmarsvin och uppfödare.

Min fråga var: Om två marsvinssyskon tex. har levt tillsammans sen de var små och kanske så länge som fyra månader, om de saknar varandra eller mår dåligt av att få åka till varsitt hem.

GroaLover
0

ja, kanske, om dom är riktigt täta

KvirrZ
0

Tror de flesta håller med om svaren du fått, om dina marsvinssyskon är bästa vänner(?) så kommer de självklart sakna varandra. Kanske mår de lika bra sen när de får annat sällskap eller så gör de kanske inte det utan saknar syskonet och blir deppig.

- Mvh Emma

GroaLover
0

varför kan du inte sälja dom till samma hem?

Marsviin
0

Jaha jag kanske inte kan sälja de till samma hem efterssom jag har svårt att hitta någon som vill köpa båda. Och nu har jag hittat en person som vill köpa en i allafall , men hon kanske tar båda.

GroaLover
0

men hon har  redan marsvin?

Marsviin
0

Ja

tecken
0

okej, vad bra :)

Thea-Cazzy
0

#17 Oj! Är det så illa? Men jag vet inte var vi köper marsvinen säkert än, det är liksom 4 veckor kvar…..

FeliciaS
0

#30 Jag tycker att du ska ringa/mejla de där uppfödarna :)

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

#31 Ja, det kaske jag kan göra =)

Ztina
0

#30, Ja det är så illa, köpte dem när de var ca 7 veckor (sa de i affären iaf, de var "bebisar") den ena (Svea) dog efter 9 månader hemma och den andra (Julia) efter 11 månader.

Jag lånade ett marsvin av en kompis som har några stycken så mitt gick inte själv de sista månaderna.
Julia & Kickan trivdes jättebra ihop från dag 1.

Jag träffade dessa uppfödare (Anna o Sandra) på bär och grönt i höganäs i januari där de stod och visade sina marsvin, jättefinna marsvin har de och de verkar jätteseriösa!!!!!!!!

Jag tog deras kontaktkort och jag hoppas att de ska ha ungar när jag har tid att ha igen, fast annars väntar jag nog för jag vill ha från dem.

Thea-Cazzy
0

#33 Oj!! Jag trodde inte att det kunne bli så när man köper dom av djuraffärer…..

Ztina
0

Nä, det trodde inte jag hellerLedsen

Säger bara ALLDRIG MER!!

Jag tror (nu i efterhand) att mina älsklingar var kraftigt inavlade, men jag är inte säker.

Sandra-B
0

Vad kul att bli rekomenderad i ett forumGlad

Det stämmer att jag har några kullar planerade i år.

Ska sätta en av mina honor med hane på lördag (21/4) så här blir förhoppningsvis bebisar i månadsskiftet juni/juli. Mamman är min egenuppfödda Sweet Dream's Lady of the Snow "Melora" & Pappan är SCH Polka Pig's Honey Curly Candy Bear "Nalle".
Kommer även eventuellt att sätta ihop en hona till om några veckor. Det blir isf Sweet Dream's My Little Flowerprincess "Agnez" pappa har jag inte bestämt än, eventuellt Sweet Dream's Sir Bliss "Vidar".

Bilder på honorna samt Vidar finns på min hemsida.

Är någon intresserad av bebisar får ni gärna höra av er!

Hälsningar Sandra

Ni får gärna höra av er om ni är

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!