Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1104 ggr
wiskas84
0

avla på satin bärare?

nu e det så att jag har 2 st marsvin med satin längre bak i leden. så nu undrar jag hur pass säkert det e att andvända dessa i avel eller om man ska avstå o ha avelsförbud på dom?

tacksam för alla svar

Lixim
0

Jag är i samma sits. Då jag har en skinny hona som har en morfar som är satin, som var dräktig när hon kom till oss. Vi har valt att inte avla mer på den honan just p.g.a satinet, men frågan är. Ska man sälja hennes ungar med avels förbud? eller är det upp till var och en vad dom vill och inte vill avla på?

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Fridaaaa
0

Jag ahde inte avlat på satinbärare, det kan ju trots att komma satinbebis.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Strawberi]
0

Om vi tänker såhär, ska vi sluta avla satinbärare kan vi sluta avla på alla djur, för alla marsvin är inprincip satinbärare..

flocken
0

Jag hade inte avlat när satinen är nära. När det inte längre syns i stamtavlan så ok. Men när det är närmare än så- nej. har själv flera satin bärare här hemma. De är det avels förbud på.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En konstaterad satinbärare hade jag inte avlat på men när satin finns två generationer bak hade jag kunnat avla på dem med (så långt man kan se) satinfri partner om de med satin är riktigt bra.

Har man flera djur i samma ålder att jämföra mellan kan man ibland gissa sig till vilka som är bärare eller inte

Creation
0

Hoppas jag får matten rätt nu, jag gjorde ett träddiagram i huvudet… ;)

Så fort en satin syns i änden av stamtavlan(tredje ledet bak) är det 25% risk att ens djur är satinbärare. När en satin finns i andra ledet bak är det 50% risk att ens djur är satinbärare. När en satin är förälder till djuret är djuret en satinbärare.

När en far- eller morförälder är satinbärare finns det 25% risk att ens djur är det också. När en förälder är satinbärare finns det 50% risk att ens djur är satinbärare.

Sen får man väl avgöra vilka risker man är villig att ta, beroende på situationen. Jag tycker att 25% risk nästan låter illa nog, men för vissa varianter kanske det är nödvändigt att ta den risken för att kunna undvika inavel.

Ett djur som man vet är satinbärare kommer dock aldrig på frågan att avla på, enligt mig… det finns så otroligt många marsvin som inte är garanterade satinbärare, som man skulle kunna välja att avla på istället.

#1 Du får själv avgöra, väga riskerna. Men det är väl skinnys(eller marsvin med skinnyanlag) det rör sig om? Jag tycker att det är hemskt att man avlat in ett satinanlag till en pälslös ras. För vem vet, kanske mamman är satin utan att ni vet om det? Det finns ju inte mycket päls att bedöma det utifrån.

Personligen skulle jag alltså aldrig låta marsvin med satin i stamtavlan(skinny eller inte) blanda sig in i skinnyavel, eller skinnysar med satin i stammen blanda sig in i någon avel över huvud taget, då det är i princip omöjligt att avgöra när det dyker upp en satinskinny.**

#3** Det var väl en verklig överdrift… hade alla varit satinbärare hade det fötts satiner överallt hela tiden, då chansen trots allt skulle bli 25% i varje kull.

Jag tycker inte att man ska ta så lätt på satinet… det är inte så svårt att avstå från kända satinbärare.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

wiskas84
0

det e lakeland o self det hadlar om för min del.

vissa säger att satinbärare inte blir sjuka alls medans vissa säger att dom kan bli det.  kommer nog sätta avelsförbud på dom. känns så där att riskera nått.

Lixim
0

Ja det är en skinny hona vi köpte för avel, hon var parad redan när hon kom till oss. Så fort vi såg stammtavlan bestämde vi oss för att ha henne som kel gris. Men hon har ju somsagt en kull på gång. Att sälja ungarna med avelsförbud var den första tanken som slog mig. Men tankarna går nu i att informera att det finns satin i stamtavlan, info om satin. Men att inte sälja dom med avelsförbud. Då ett sånt kontrakt inte håller juridiskt sätt om jag förstått det rätt.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

flocken
0

#8 Man kan iaf rekomendera att inte avla. Förklara vad sjukdomen innebär. En fruktansvärd sjukdom. När jag såg min tjej sluta gå… fy.. Ungarna efter min hona är end till sällskap. En av dom ska till en vett assistent.

jag skulle tagit en kull på min skinny hona men har nu ingen hane pga satinen. Om ni har en skinny hona till salu har jag en familj som är intressanta. De har köpt ev mig innan. Super trevliga. Bor på Öland. Hör av dig isf.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering