Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 828 ggr
diva
0

Könsbestämma unge

Jag har haft så många kullar och har aldrig haft problem att könsbestämma ungar, men en i den kull som föddes förra veckan har jag väldiga problem att könsbestämma. Ibland tror jag det är en kille och ibland en tjej. Då dom är 1 vecka gammal går det att trycka ut penisen om det nu är en kille eller måste dom bli lite äldre. Den här tjejen/killen var minst i kullen, men går nu upp i vikt, men är fortfarande minst. Har ingen kamera just nu så jag kan inte ta kort på könet heller.

Royalz
0

Känner igen mig :p Har i princip aldrig haft problem med att se könen direkt när dom är nyfödda och inte heller se kön tidigt på 4-5 dagar gamla hamsterungar, har aldrig haft fel.

Men nu den senaste kullen så är det seriöst omöjligt :p

Linnet
0

Ibland är det nån unge som man är lite osäker på, fast det ger sig efter nån vecka brukar det bli lättare att se.

Royalz
0

#1 Direkt efter jag skrev det gick jag och kollade och då såg jag könen.

[Berglundshusdjur]
0

Hade också problem med en unge (Vitamin) som ena dagen var en absolut hona och snästa en absolut hane… rådfrågade härinne och flera av "experterna" sa att det absolut var en hona men så fick jag ut snoppen och ja han var ju faktistk en han.

Tungan ute

diva
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 hur gammal var han då. Min är ju 1 vecka idag, borde man inte kunna klämma fram snoppen då om det nu är en hanne?

[Berglundshusdjur]
0

Diva: om du sätter ett finger ovanför könet och trycker lite samtidigt so du drar fingret uppåt så ser du nog om det är en hane, könet blir som ett streck isf om det behåller formen så är det nog en hona. :-) Skicka en bild sen så kan jag kika också.

diva
0

#6 Jag har så värdelös kamera och det är inte lätt att ta kort med en hand som är lindad. Men jag är ganska säker på att det är en hona nu. Hon känns likadan som dom andra tjejerna. Kan inte känna någon penis på henne hur mycket jag än klämmer och drar hehe

diva
0

Jag ska vänta tills nästa kull kommer och att det kanske är någon hanne som föds så jag har något att jämföra med för att vara helt säker.

Fridaaaa
0

Så var det i en av kullarna mamma fick, i den jag ska ha en, trodde den jag skulle ha var tjej först, mamma trodde pojke, var osäkra båda två, men när han var 1 vecka gammal såg man klart och tydligt att det var en gosse :)
Så vissa få marsvin kan vara kluriga!:)

Men man behöver inte klämma för att se vilket kön det är, hona är ett Y och hane är ett i :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

diva
0

#9 jo jag vet hur både hanne och hona ser ut, men ibland kommer det en rackare som man inte är säker på. Det är faktiskt första gången jag är osäker. Den här lilla är minst i kullen också. mycke mindre än dom andra. Hon ökar i vikt och äter som hon ska, men hennes syskon är så mycket större. Tror det är svårare att se könen då dom är så små. Tänker som sagt vänta tills min andra hona föder och hon kanske får en kille så jag har något att jämföra med.

Fridaaaa
0

#10 Ja det var första gången jag med var osäker på den :)
Han är också en av dem minsta i kullen (dem är 6 st) :) Men han öker i vikt men väger med mindre än sina syskon :) Så ja det kan ha med att dem är så små med :)
Ja kan du göra! :) Låter som en bra idé :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.