Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 498 ggr
[Alexis78]
0

En fråga till om att välja.

Åååh nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag har ju en liten på gång, den blev nyss fem veckor, är av rätt ras och jag kan hämta den imorron. Bra ägare och mycket välskött.

Men så idag fick jag nys om en liten skrutt på 13 veckor, inte den ras jag tänkt mig, mager och tufsig och helt annan färg än jag tänkt mig med. Men hjärtat bara smälte för kraken, den lille vill de bara bli av med (helt andra ägare) så den kan jag hämta precis när som helst.

Det låter väl självklart men det är det inte.

Den jag hade tänkt från början skulle bli mitt första rasmarsvin med stamtavla och allt, äntligen liksom. Sen kommer risken med Ohyra, den första är helt ohyrefri, som sagt väldigt välskött och fin medans den andre inte verkar välskött alls så där är risken stor.

Tredje är åldern, jag har ju en kille på 1,5 och det är väl lättare att sätta ihop ett femveckors marsvin med honom är ett 13 veckors?

Men den lille tufsen fick mig verkligen att smälta och jag kan inte ta båda. Hur hade ni gjort?

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ta bägge och omplacera den "tufsiga" till ett bra hem?

[Alexis78]
0

#1# Jag har inte plats och jag vet med mig från början att jag heller inte kommer klara att skicka honom vidare.

Charlotta-B
0

Har du tid och plats ett tag ta båda och som Lyan säger omplacera tuffsen sen när den är tillräckligt frisk.

Charlotta-B

Mojma
0

Jag hade faktiskt också tagit bägge. Men jag har också sjukt svårt att sälja djur så jag förstår dig med. Men ändå man är en riktig djurvän om man räddar ett marsvin och sen fixar ett bra hem åt det. Man kan alltid märka väl på köparen om den tillåter att man får ha kontakt efter köpet osv. Så man mår nog jättebra ändå ¨på så vis att du faktiskt räddar ett marsvin. Så det hade jag gjort.

[Alexis78]
0

Men om vi nu tar en annan av frågorna. Är 13 veckor för gammalt för att det ska gå ihop med en 1,5 årig hane?

Mojma
0

Det är det ABSOLUT inte. Åldersskillnaden på hanarna är så stor då oavsett vilken av ungarna du än väljer att sätta med din äldre hane. Så vad gäller åldern på ungarna så spelar det garanterat ingen roll.

Däremot som alla vet så är det ju personligheterna också naturligtvis som avgör hur dom kommer gå ihop. Men en bebishane och en äldre är sällan ett problem överlag. Det skiljer såpass i ålder att ungen trots att den växer och blir äldre kommer att rätta sig efter din första hane med största sannolikhet! Så som sagt bara att välja vilken av ungarna du vill ta.

FeliciaS
0

Jag skulle gått på magkänslan och valt den grisen som du helst vill ha. Åldersskillnaden på dem är ju knappt märkbar, båda är små bebisar och för din vuxna hane tror jag knappast att det har någon betydelse.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus