Titta hit marsvins kunniga!
Hej jag kaaanske ska köpa två marsvin och jag undrar kan man ha två honor eller två hanar tillsammans i samma bur?
Om dom är syskon kan man ha en hona och en hane då? 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man kan aldrig ha en hona och hane tillsammans utan att hanen är kastrerad, utom vid parning såklart. Oavsätt om dom är syskon, vet dom själva inte det.
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Visst kan du ha två honor tillsammans eller två hanar. Men inte hanar och honor i samma bur! Som #1 skriver vet inte marsvin om de är syskon eller inte, utan parar sig ändå.
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Man kan ha två honor i samma bur, även två hanar men det då är bäst att antingen ha en vuxen hane och en bebis hane, eller två hanar som vuxit upp tillsammans, annars kan dom bråka. Honor brukar gå bra att ha tsm oavsett ålder :)
Min vän hade två kanin hanar som hade vuxit upp tillsammans och var bröder dom va i samma bur och det gick inte bra dom fick avlida den ena…
Med två hanar kan dom bråka ganska rejält. Därför är det bäst att köpa två små hanar som är uppvuxna tillsammans. Är dom bröder brukar dom nästan aldrig bråka.
Två honor går nästan alltid ihop :) Oavsett är det väl bäst att köpa två syskon ( av samma kön) för att vara på den säkra sidan
Alltså, visst hanar kan slåss ordentligt, men det är oftast för dom gått med hona eller varit i närheten av en hona nyligen. Annars går hanar jätte bra ihop! :-)
Har själv ett par hanpar som går kanon bra ihop!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Varför avlivade dem den ena? Bättre att omplacerat den :/
2 hanar går bra, om dem har växt ihop tillsammans, eller man sätter ihop 2 bebisar, eller 1 vuxen med en bebis.
Honor brukar i regel kunna sättas ihop oavsett ålder :=)
Jag har bara hanar. 3 st just nu, får hem sällskap till den ena på måndag. Men det går kanon :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Han blev verkligen biten illa (vet inte detaljerna) och led så vetrinären sa att det var bäst att avlida honom
#4 Kaniner och marsvin fungerar väldigt olika. Till att börja med är kaniner inte flockdjur, vilket marsvin är. Marsvin har ett naturligt, starkt behov av sällskap i form av en artfrände.
Det brukar allra oftast fungera utmärkt med två marsvinshanar som vuxit upp ihop eller en äldre hane som fått en ung hane som kompis. Vill man bara ha två marsvin kan jag verkligen rekommendera hanar också, då jag känner att de generellt tenderar att vara lite mer framåt än honor.
Vill man däremot ha en flock om fler än två marsvin bör man nog satsa på att skaffa honor istället.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.