Marsvin i plastbox.
Hej,
Tittar på mitt favoritprogram "unga mödrar" som följer unga mammor och blivande unga mammor i Danmark. En av mammorna skulle mata hundarna och katterna på morgonen och då såg jag en till bur, visserligen fin med grenar och så men vet inte om den var anpassad för själva djuret.. hann inte se om det var en Gerbil eller Degus som satt där men det såg ut som en gerbil…. :( (finns det svarta degusar?) Ännu värre var att uppe på den buren stod det en liiten plastbox (den såg ut att vara lite större än mina råttors toalåda..) och i den satt ett litet marsvin, jag blir så ledsen.. den kunde vända sig precis och någon kompis fanns inte i sikte.. får panik av att inte kunna hjälpa alla stackars djur! Om någon är intresserad av att kolla så kanske avsnittet finns på internet någonstans, går på 5an på vardagar kl 16:00…
var tvungen att skriva av mig lite.. :(
Det finns att se på kanal 5s hemsida, men vilken dag såg du det här programmet? Kom du ihåg vad mamman hette, man kan nämligen se småsnuttar från var och en. Lite mer info så blir det lättare att hitta rätt avsnitt :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Hmmm Det kan ju också ha varit så att marsvinet satt där just för stunden, i tvprogram så visas ju inte allt.
Ja, alltså man ska inte se på program från Danmark om man gillar djurrätt, eller rökfria mammor, eller gravida… Kan bli så arg på dessa småbarn som "inte kan" sluta röka… Välj, bebis, eller röka?!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 såg det idag, men det är repriser TROR JAG…(annars hade dem nog gått senare på kvällen?) hmm.. minns inte, hennes son heter Malik/Malick iaf :)
#4 Håller med dig!!
#1 om du hittar något och tittar på det, skulle du kunna lägga upp länken här då? Så att fler kan se? :)
#3# Men man måste ju inte utgå från att allt är dåligt redan från början, bara för att det finns marsvin på blocket i små burar så måste det ju inte vara så i det här fallet.
När jag var i Danmark för några år sedan hade de knölat in 5 marsvin i en PAX-bur och hanarna satt i de små PAX-lådorna (halva? storleken av de större)
Moa 16; Ja, det är möjligt, men eftersom vi ligger så nära Danmark ( är själv från Skåne), tycker jag det är skrämmande att lagar kan skilja så mycket!
Dessutom vet jag, eftersom jag själv har två barn, att MVC ser till att man inte röker mer om man är gravid. De gör i alla fall väldigt mycket mer än de barnmorskor jag sett på Unga mödrar ;-)
Jag är inte särskilt förtjust i Danmark som land, och det vet jag efter erfarenhet. Har varit där under hela min uppväxt.
#10#Ja absolut, för det är ju inte möjligt att djuret är i den lilla buren tillfälligt just under inspelningen, det måste vara värsta tänkbara scenariot. Varför tro gott om folk när man istället kan utgå från att de är djurplgare redan från början liksom.
#12 Fast jag tror att de flesta människor vill visa en så bra sida som möjligt om man ska vara med i TV och om marsvinet hade suttit där tillfälligt tycker jag att en normalt funtad människa borde nämna det.
Tyvärr är det också lätt att av erfarenhet direkt anta det värsta just för att det brukar oftast stämma (iallafall så fort det är människor inblandade)
#13# Jag tycker det är en tråkig och felaktig inställning. Det är ofta man missuppfattar för att man bara ser en ögonblicksbild och utgår från att alla djur utom ens egna är svårt plågade.
Programmet handlar inte om djuren och har man inget att dölja så tycker man nog inte att det gör något om djuret sitter i "transportburen" en liten stund. Många som ställer ut har ju sina i transportburen flera timmar i sträck när de kör till utställningar och ingen klagar på dem.
Jag håller med ts. Är nog högst troligt att marsvinet bor i den där lådan. Man kan ju inte förutse "nej men den sitter SÄKERT bara där tillfälligt". Man får ju ändå tro mest på vad man ser helt konkret. Marsvin är djur som ofta blir bortglömda, då marsvin är speciella och många tröttnar och tycker att de är tråkiga och rädda. Så har det faktiskt alltid varit med marsvin, också mycket för att det görs så mycket reklam för att marsvin är så passande småbarnsdjur. Små barn tröttnar fortare.
#14 Om den är felaktig beror helt på vem man frågar och vad den personen har för erfarenheter, om man går efter mina erfarenheter är den inte felaktig tyvärr.
Fast jag känner ändå att även om det inte handlar om djuren vill man väl ändå visa sig från sin bästa sida och ett ensamt marsvin i en plastbytta är inget vidare att visa utåt.
#16# Jag är helt tvärtom, eftersom jag vet att mina marsvin har det jättebra så bryr jag mig inte det minsta om ifall någon råkar se ett av dem när det är i en låda eller transportburen en stund. Jag behöver inte visa upp en perfekt bild utåt hela tiden eftersom jag själv vet att de har det helt perfekt. Så tror jag att det är för många faktiskt, det är min erfarenhet.
#17 Och du hade inte sagt ett ord om att de inte bodde så alltid trots att marsvinen var med i en del av programmet?
Men varför skulle de satt in marsvinet i en liten bur bara för att vara med i tv? Jag skulle bara låta mina vara i sin vanliga bur? :P
#12 Om man går hem till någon och ser marsvin i en väldigt liten bur, då utgår man förmodligen från att ägaren har marsvinen i den lilla buren dygnet runt, & inte tänker "nej, men h*n satt säkert in marsvinen i buren för att jag skulle komma" Förstår inte riktigt varför man skulle utgå från det, är ju faktiskt inte det minsta troligt…
#19 - Jag tror inte att någon har sagt att hon bara satte in marsvinet i den lilla lådan inför tvinspelningen. Jag tror man syftar på att marsvinet bor i den lilla lådan, inte tvärt om att hon satte in den där inför inspelningen…
#21 Alexis78 skrev det innan
#22# Gjorde jag?
#18# Nej, varför skulle jag göra det? Jag hade helt enkelt tänkt att om någon har så tråkigt liv och är så deprimerad att de utgår från att marsvinet bor så jämt, ja då får de väl anmäla eller något, jag visar stolt upp hur mina marsvin har det om någon kommer speciellt för att granska dem.
#23 Ja, det är ju det du skriver hela tiden.
#24 Alltså, menar du på allvar att man ska utgå ifrån att djuren bara satt där medans dom spelade in? Är inte det väldigt naivt? Om man väljer att blunda för det man ser med egna ögon så är det för mig ganska illa. Betyder inte att man har ett tråkigt liv eller är deprimerad, det betyder att man ser & bryr sig.
#25# Visa gärna vart jag skrivit att de satte marsvinet i lådan INFÖR tv-spelningen.
Det man ser är en ögonblicksbild av ett marsvin i en låda under ett program om unga mammor. Hur man sedan väljer att spekulera kring det är olika, jag kallar din inställning tragisk och tråkig, du kallar min naiv och i slutändan är det saksamma eftersom inget av det når varken marsvin eller ägare utan bara slösar tid.
#25 håller med dig till 100%
#10# Ja absolut, för det är ju inte möjligt att djuret är i den lilla buren tillfälligt just under inspelningen, det måste vara värsta tänkbara scenariot. Varför tro gott om folk när man istället kan utgå från att de är djurplgare redan från början liksom.
Står väl här mer eller mindre att du menar det?
#28# Nej det gör det inte, det är precis som med marsvinet en tolkningsfråga baserad på hur man väljer att se saker, svart eller vitt.
Läs igen och stryk gärna under vart det står att de satte marsvinet i lådan inför tv-spelningen.
#26 Läs #12, men det är ju även det du skriver hela tiden, som jag tolkar det, vad är det annars du menar?
Tragiskt? Att utgå ifrån att marsvinen & även dom andra djuren inte hade en speciella burar under inspelningen? Det är enligt mig helt självklart, inget jag spekulerar i, jag tar för givet att dom inte sätter djuren i mindre burar under inspelningen!
Nån som har lyckats hitta avsnittet och kan länka till det?
Ja absolut, för det är ju inte möjligt att djuret är i den lilla buren tillfälligt just under inspelningen
Jag tolkar dethär som att du säger att hon har satt det i lådan inför tv-inspelningen iaf på ett ironiskt sätt.
Jag tycker ni är tråkiga och negativa som antar det värsta och inte kan se utanför boxen…

Men ni förstår ju inte? Varför skulle hon sätta marsvinet i lådan medans dom spelade in ?? eftersom ni håller fast vid det vill jag gärna veta! snälla förklara, skulle du sätta in ditt marsvin i en liten lådaom du spelade in ett program?
och Säg inte " men det kanske bara va då blablabla" som ni säger hela tiden!
jag undrar med varför dom skulle sätta den där i … kan inte hitta någon annledning..