Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: medlemmar
Läst 15923 ggr
tilla84
12

hur gör jag dem tama?

Jag har ett till litet problem…jag har läst att för att göra dem tama ska man bl.a inte ha huset i buren på dagen, utan endast på natten. Sen ska man försöka locka dem med lite godbitar i handen. Finns det nåt annat man kan göra oxå? Mina verkar så rädda…hur lång tid brukar det ta innan dem blir vana vid en? Eller d kanske e individuellt…. Jag vill inte heller ta upp dem i famnen för tidigt, så att dem blir ännu räddare i framtiden.  Några tips någon?

Chippers
0

Man ska aldrig ta bort marsvinens gömställe för att göra dem tama, marsvin är flyktdjur och det ska alltid finnas gömställe i buren. Det är väldigt elakt tycker jag att göra på det viset bara för att få de tama, de brukar självmant våga komma fram och hälsa på en mm om man har tålamod! :-)

monkan
5

Vi har hanterat våra marsvin mycket. Tagit upp de och suttit med de i famnen - inte så lång tid åt gången, men flera gånger om dagen. I början var de rädda, men de lärde sig att det inte var farligt och nu smälter de ut till stora pölar och bara ligger och myser i knät när de blir klappade. Vi har också matat de med t.ex persiljekvistar osv för att lära sig att komma fram och att vi inte är farliga.

Diana61
1

Huset skall finnas i buren så dom kan gömma sig när dom känner fara. Klappa dom och prata lugnt medans dom är i buren. Locka med godis och ha tålamod. Vissa kommer fram fortare än andra och har man flera marsvin i samma bur så hjälper det till. Ser den nya att de andra inte är rädda så lugnar det den nya också. Ta upp dom i famnen korta stunder i början så de vänjer sig med att bli flyttade ut och in ur buren och prata lugnt med dom. Ha gärna något gott åt dom. Du skall se att tillslut så kommer dom fram till kanten och väntar på att få mat eller att bli kliade eller lyfta. Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

FeliciaS
1

Marsvin är bytesdjur och hus i buren ska alltid finnas då de kan bli väldigt stressade annars om de blir skrämda! Tips finns här(klicka vidare till Tamare marsvin)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

GroaLover
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mina marsvin gömmer sig bara i huset så därför har inte jag nåt just nu.

visserligen har dom en stor hög med hö som kanske räknas lite som hus..

försök att locka på dom, när du kommer ger du dom exempelvis gurka eller tomat och säger "bra!" med glad och lite pipig, men inte för hög ton. då får du dom att lita på dig. klappa dom i buren och sen kan du försöka ta upp dom.

du kan också ha dom på golvet och försöka locka på dom.

/GroaLover

FeliciaS
2

#5 Ta aldrig bort huset om du ska göra de tama. Det medför stress som inte är bra (speciellt inte för små djur som marsvin!). De är flyktdjur och när de är rädda gömmer de sig, det hör till deras natur. Så ta aldrig bort huset, vad du än gör. Hö räknas inte som hus utan mat, huset måste ha fast tak.

Mvh Felicia

Denna kommentar har tagits bort.
shintaida
1

Vi har två marsvin - Buseman 1 år och Trasan 10 månader. De är fortfarande "ljudkänsliga" dvs att de springer in i sina hus när man kommer plötsligt, eller om det blir ett plötsligt ljud i köket. Vi tar ALDRIG bort huset för dom! Dom är ALLTID med oss en lång mysestund när vi tittar på TV på kvällen. Även om dom kanske springer iväg innan man tagit upp dom, så uppskattar dom det när dom märker att vi går upp för trappan. Då VET dom att det är dags att långmysa i stickade mössor/fleecefiltar och bli borstade, klappade och få något gott. DÅ märker man att de är tama OCH tillgivna! Buseman lägger sig på sidan och somnar och Trasan ligger ömsom på min axel och nyper mig kärleksfullt i halsen och flåsar mig i örat och ömsom sträcker han ut sig i mysmössan eller fleecefilten. Allt handlar om att ta det i MARSVINETS takt och inte jäkta.

GroaLover
0

av 2 djuraffärer har jag fått rådet att inte ta upp dom den första veckan, men aldrig att jag skulle låta dom vara ifred så länge!

har atgit upp och gosat med dom små sen första dagen, ngn minut eller så.mitt första marsvin tog jag ut på gräset på morgonen andra dagen, har aldrig varit med ett så tamt marsvin.

Thea-Cazzy
1

Det här med att man ska ge godis ur handen………                   Vi hade ett par dvärghamstrar innan, och vi gav dom saker från händerna för att dom skulle förstå att handen var positiv, men sedan när vi skulle klappa dom och stack ner händerna trodde dom bara att det var mat, så dom bet oss istället Ledsen.

Är det samma med marsvin, eller förstår dom att man inte kan äta händer??

[MatildaW]
0

#10. Det är inte samma med marsvin, att bitas är den sista utvägen för ett marsvin, oftast.

Nicey_och_Smulan
1

# 10 Jag kan tycka att eftersom de vet att ofta får de mat  från handen så kan de vara lite små-nafsiga om man sträcker fram handen och den är tom… är det så för er andra oxå? Men de bits inte i alla fall.

Thea-Cazzy
0

Okej Glad

[MatildaW]
3

#12. Mina varken bits eller nafsar :) även om jag ger gosaker ur handen :)

Thea-Cazzy
0

Då får jag hoppas att jag inte får ett "matvrak" haha Glad

[MatildaW]
2

#15. Hahaha Räcka ut tungan man kan ju alltid hoppas, men ett marsvins hjärta går igenom magen Flört

Thea-Cazzy
0

Bra sagt! Räcka ut tungan

[MatildaW]
0

#17. Mna har ju lärt sig en hel del här hemma Skrattande *s*

GroaLover
1

mina grisar har aldrig varit skygga, jag lyssnar inte på att amn "måste" ha hus, när man inte måste det. Nu har vi en höhylla(som dom inte äter underifrån på) som dom ahr som tak och matställe

KvirrZ
0

Min granne har inte hus och deras marsvin är skygga i buren, Det blir så om de inte har någonstans att gömma sig, enligt mig iaf :P Så någon form av gömställe borde de ha.

- Mvh Emma

GroaLover
0

ja, men dom har alltid hö och en höhylla

KvirrZ
0

#21 det är bra :) Menade inte att du inte hade skydd, menade mest allmänt ^^

- Mvh Emma

GroaLover
0

jag har haft 5 marsvin från ca 5 veckor, och 2 marsvin som var vuxna när jag fick dom, inga av dom har varit skygga!

GroaLover
0

om dom var skygga så skulle dom ha hus hela tiden!

jag har haft marsvin sen 2003, så jag kan mycket om marsvin!

KvirrZ
1

Fattar inte varför du blir sådär, har ju inte sagt någotFundersam

- Mvh Emma

GroaLover
0

förlåt, menade inte att låta arg, var ju inte så jag menade, men mina marsvin mår bra och har ett litet hus, men är mest under höhyllan

KvirrZ
0

Ja, men jag skrev inte ens till dig, du bara tog åt dig. Sen skrev jag att jag förstod att dina marsvin hade det bra och du blev ännu surare(som jag tolkade det :P ) Men det är lungt, mina sitter mer under hyllan än i huset de också ^^

- Mvh Emma

FeliciaS
0

Alltså det behöver ju inte vara ett hus de ska gömma sig i! Men något med tre väggar och tak åtminstone, eller en mysrulle :)

#24 Det beror ju inte bara på hur länge man har haft marsvin hur mycket man kan. Om man är vuxen och har haft marsvin drygt ett år kan man nog lika mycket som en 9-10-åring som har haft marsvin i 3-4 år…

Mvh Felicia

GroaLover
0

men jag är inte 9 år! Jag fyller 14, vad menade du med det?

GroaLover
0

Jag har haft 8 marsvin under snart 4 år, tror inte du att jag vet hur marsvin reagerar och är?

[MatildaW]
0

#29 - #30. Det var ju inte så hon menade! Läs igenom det hon skrev en gång till så kommer du nog fram till vad hennes budskap var..

GroaLover
1

barn lär sig snabbare än vuxna. En 8-9- åring ska inte kunna saker om marsvin, föräldrarna ska kunna det mesta

[MatildaW]
0

#32. Hur kan du resonera så? Även om det är föräldrarna som har ansvaret så ska även barnet vara vetande och ha kunskap om djuret.

Thea-Cazzy
0

#32 Jag är 10 (snart 11) och min syster 13. Och jag vet mer om marsvin än mina föräldrar, men dom litar på mig och min syrra. Dom vet att vi kan sköta marsvin om vi bara vill. Och det tror jag att vi kan.

Men jag håller med om att om man är kanske 7-8 år och ska få marsvin bör ju föräldrarna kunna sköta och hjälpa till med marsvinen. Det ska i allafall min mamma göra.

ciss
0

Groa Lover: Stackars dina marsvin som inte har något hus. Usch, vad taskigt! Skulle aldrig ta bort huset hos mina.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

GroaLover
0

dom HAR hus!+ en stor hög med hö i buren. Tog bort huset hos min hane tillfälligt, när han bara sitter där inne hela tiden.

GroaLover
0

Min mamma vet typ ingenting om marsvin, jag vet allt om mina marsvin.

FeliciaS
0

I min familj har jag ansvaret för mina marsvin till 100% (jag är 15 år) men när jag var 8 år och skaffade marsvin hjälpte mamma till. Det är jag som har lärt och velat lära mig om dem.

Mvh Felicia

GroaLover
0

Har skött om mina marsvin själv sen jag fick dom, dvs. sen jag var 10

Lejonkungen
0

Det är ju typ bråk på varenda tråd nu för tiden, varför ska det vara så svårt att hålla en lugn och städad konversation där man kan disskutera det man undrar över och vill ha hjälp med. det här blir ju bara tröttsamt …Fundersam

[MatildaW]
1

#40. För att vara ärlig. Jag tror inte det kommer finnas så många lugna tråder, för alla tycker så olika verkar det som Glad men vem vet, det kanske blir bättre snart? Flört Jags ka hålla utkik i trådarna så det inte blir för mycket :)

[MatildaW]
0

Hihi, jag delar med mig av mina kunskaper om marsvin till min mamma, så att om jag åker bort någon stans, så ska hon kunna ta hand om dom nån dag :) Och hon har blivit riktigt duktig *fniss*

GroaLover
0

min mamma är inte så intresserad av sånt, jag kan allt om mina grisar :)

[MatildaW]
0

#43. Jag med :) hihi..

Diana61
1

Mina första marsvin fick jag 1973/74 men när de dog så hade jag ett uppehåll med dom då massa andra intressen kom istället, men 1990 så var det dags igen och jag har haft marsvin ända sedan dess och jag kan säga att marsvinen skall ha ett krypin av något slag för att känna sig trygga. Men det händer att vissa marsvin är räddare än andra (som även vi människor) och då får man tvinga dom lite att vänja sig med sin omgivning och då kan man ta bort huset några dagar så att dom faktiskt kan se att man inte är så läskig som dom först tyckte ochfortsätta med att prata lugnt med dom och gå sakta fram till dom som tidigare. Efter några dagar så kan man ge tillbaka huset och prova igen om det hjälpt. Oftast så tar det bara några dagar efter detta försök innan dom kommer fram självmant.

Så vi är alla olika och så även djuren och ingen av oss gillar gap och skrik och smällande i dörrar så tänk på det när ni försöker tämja era djur.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Caroob
0

Hur lång tid tog det för era (om ni skaffade ungar) innan de kom fram självmant? Jag har haft mina i 11 dagar nu, Pollux kom fram till mig redan efter några dar men Castor är fortfarande så rädd att han gömmer sig när jag är i närheten, blir lite modigare varje dag dock :)

Annna
1

Vill bara sticka in med att i L80 under rubriken Inredning (s.20) står det:

12 § Marsvin ska ha sådan inredning att de kan söka skydd.

Man måste inte ha hus till sina marsvin, men de måste ha något de kan söka skydd i!
Jag rekomenderar en planka som sitter fast genom gallert. Har själv det till mina, och det fungerar utmärk=)

Källa
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf