Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 578 ggr
[Alexis78]
0

Nu har han kommit men...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår hämtade vi lille Trassel som sedan blev omdöpt till Gustav, fem veckor och jättesöt. Han ser ut som ett får i pälsen och mitt på huvudet har han en crest, precis som sin pappa.

Han fick sitta i karantän ett dygn så att jag kunde kolla att han inte kliade sig eller så, det gör han inte så för en stund sedan fick han flytta ihop med min hane som är 1,5 år.

De verkar gilla varandra men det känns som min vuxna hane blir väldigt trött, han går ju runt efter den lille men får lägga sig emellanåt men då kommer han inte riktigt till ro och så börjar han vandra runt igen fast det inte verkar som han orkar egentligen.

Hur länge brukar de kolla över varandra innan de vänjer sig och kan vara avslappnade ihop?

[Alexis78]
0

En till.

Fridaaaa
0

Det är jätteolika hur lång tid det tar innan dem kan slappna av tillsammans, vissa gör det samma dag, vissa tar det längre tid :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sötmenTuff
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 vad fin han är :-) Jag har också en 1,5 årig hane som fick en 5 veckors kompis i onsdags kväll… I dag börjar han lugna ner sig… har också gått runt och "brummat" och "spänt" sig hela tiden, han såg helt slut ut…

[Alexis78]
0

#3# Precis så gör min kille med. Men då tog det alltså två dagar ungefär för din att vänja sig. Hur stor bur har du till dina? Var du också orolig att din hane inte skulle orka. Jag funderade på om jag skulle sära på dom en stund så stora killen fick sova ostört en stund men det kanske gör det värre istället om de liksom måste börja om från början nästa gång de sätts ihop.

Fridaaaa
0

#4 Ja det blir värre om man särar på dem :) Bättre att låta dem vara.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sötmenTuff
0

#4 Håller med #5. Det bästa är att låta dom vara… Men du kan bjud på massor av hö, smarriga grönsaker och flera roliga gömslen. Då blir det en naturlig och rolig stimulans för båda.

Jag har lagt in ett rör att busa med. Massor av hö att krypa genom och göma sig i. Sen måste man stänga av kännslorna lite… Rangordningen är naturlig och dom grejar det Glad

Så här såg det ut vid frukosten i morse :-)

sötmenTuff
0

Tips på stimulering… Här har jag lagt gräs på röret.

Lycka till nu Glad