Buff, cream, golden
Blir lite halvknäpp på dessa tre färger…
Cream vet jag (Oftast) för den är väldigt ljus. Men kan inte skilja på buff och golden… Vad är det för skillnad?? Vilken är ljusast/mörkast?
Och cream, finns det någon annan färg som liknar cream som man kan bli lurad på?
Hur gör ni när ni färgbestämmer en skinny? Tittar man på huden eller efter gener?? Många frågor :)
Golden är mörkare än buff.
Men golden kan se ut som buff på långhåriga marsvin, för färgen "färgas ut" ju länge päls dem får 
Cream är ljusast :) På gränsen till vit nästan kan man säga? Eller något sånt hehe
På skinny tror jag man kollar på färgen på den pälsen dem har, och ev fläckar då :)
Min Lotus är Buff
Hade han haft röda ögon hade han varit saffron :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ah.. just det saffron oxå :) Så det enda som skiljer buff och saffron åt är de röda ögonen?
Jag har en cream hemma med rubinfärgade ögon.. har cream alltid de eller kan de vara vanligt svarta?
Vad menar du med "färgas ut..?"
#2 Precis :)
Cream vet jag inte det med ögonen:)
Ja när dem får länge päls blir pälsen ljusare, dem är inte lika lätta att färgavla på :)
Vet inte om någon annan här inne kan förklara det bättre:)
Oook, då hänger jag med.. Men hue vet man vad det är för färg på de då? Kollar man de när de är ungar.
Creme har rubinögon
(med röda ögon = lemon)
Golden kan ha mörka ögon (mörka eller mörkt rubinfärgade) och är då De (dark eyed) Golden, eller röda ögon och är då Pe (Pink eyed) Golden.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#4 Topparnas färg avslöjar den "äkta färgen". Ett svart marsvin kan se grått ut men har svarta toppar, samt svar päls var pälsen är kort (ex. ansikte). Men ja, ett klippt djur kan ju vara krångligt ibland, speciellt om man inte är van att färgbestämma. Är man osäker kan man ju fråga en uppfödare eller annan kunnig, det har jag fått göra med flera av mina grisar.
Ok.. Jag har en golden/white hemma med mörka ögon. Blir han De golden/white då eller är det bara om marsvinet är enfärgat i golden som man sätter "De" före?
#6 Aaah.. de förklarar ju en hel del. Såg häromdagen här inne på mif tror jag ett marsvin där de stod att hon var svart, men i mina ögon var hon nästan grå.
#7 Jag skulle säga att du kan välja själv om du vill benämna som De Golden eller bara Golden när det är en kombo. Ställer du i ras kan det dock vara viktigare att nämna att det är en De. Jag brukar anmäla min Golden aby som kort och gott Golden trots att hon är De, hon ställs dock endast i pet.

Ska det vara helt korrekt ska det vara DE Golden/White eftersom endast Golden/White kan principiellt innebära att djuret är PE istället (dock brukar det antas att djuret är just DE om inte ögonfärgen nämns).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Fast buff och saffron är inte alls samma färg egentligen, läs färgbeskrivningen på SMF:s hemsida :) Däremot har man i Sverige parat buff och saffron så att de flesta buff och saffrons i Sverige i princip bara skiljs åt på ögonfärgen.
Hanna
#11 jag har redan läst på deras hemsida men blir inte klokare av det :P
#11 Okej för dem som har förklarat det för mig har sagt så, plus att dem saffron jag har träffat har sett likadana ut som min Lotus som är Buff förutom ögonen :)

Tar man det i hund termer:
Cream = Golden Retriever (så som de "vita" utställningshundarna ser ut)
Buff = Faraohund
Golden = Irländsk Setter (röd)
Sen finns ju Red också men det är ju en mörkare, intensivare variant på Golden
Ja det där är verkligen svårt! En annan som är svår tycker jag är chocolate. Om man tittar på marsvinsföreningens sida så ser jag ingen skillnad på black och chocolate. Men min ena hona har bruna fält som jag tycker borde vara chocolate… Äsch jag vet inte…
#15 Se färgen på öron och tassar så är det skillnad mellan black och chocolate!
#16 jaha. Men om man har en som är mera som mjölkchoklad…?
#17 Svårt att avgöra! Kan vara en ljus choklad eller något annat…
#19 I mina ögon har du gjort rätt bedömning :)

Jag tycker också att White/ Golden/ Chocolate ser ut att stämma.
Golden är sällan riktigt så intensiva som en irländsk setter ens om de är färgavlade (skulle vilja säga att det är mer red som går åt det hållet).
Djur som inte är färgavlade (i princip alt bortsett från rassläthår) skiljer sig ofta rätt mycket från standarden, som alltså är en beskrivning hur färgen ska se ut var att vara korrekt, men självklart så kan de vara både för ljusa och för mörka, ha en dragning åt ena eller andra håller gällande nyanser (golden kan exempelvis dra mer åt det bruna eller röda hållet) etc.
Du kan titta in på Annas (SMF 206 Starlight's) sida så får du se bilder på lite olika golden som alla är färgavlade. Hon har inte så många marsvin för tilfället (fyra stycken, eller tre egentligen), men kolla in hennes Champion-sida så finns där en del bilder :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#14 Faraohundar har inte "buffärg"
Inte dem jag har sett på utställningar. (lite OT)

#14 Mörka goldens är väl bättre då :p Golden as in retriever x)
#23 Ja det låter bättre ;)