Ni som bygger egna hus...
Vad använder ni för material?
Vart håller ni till?
Vart får ni materialet ifrån?
Material: OSB eller byggplywood
Håller till: Ute eller i garaget
Köper: Jem&fix, cheapy eller byggmax :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag använder plywood och masonit till husen jag säljer, till mina egna brukar det bli kattsandskartonger XD Har en verkstad i källaren och köper virke på Woody bygghandel och verktyg och prylar där det är billigast pris med bäst kvalité för tillfället
Använder OSB, Plywood eller masonit, håller till i förrådet där jag har min "snickarbod" och materialet får jag överblivet från sambons jobb.
Vad är OSB ? Vad använder ni för verktyg ?
#4 Byggmaterial som är sammanpressat av spilvirke:)
Jag använder: Såg, spik, hammare, färg, tumstock, penna :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag använder tigersåg, skruvmejsel, borrmaskin, måttband, skruv, penna och färg.
Till trähusen har jag sticksåg (som pappa köpte innan jag föddes :-O), gersåg, dremel, tumstock, vinkelhake, flera olika färger, spik, hammare, borr, slipmus, en halv miljon pennor och säkert en massa som jag har glömt (hade jag bara byggt till mina blir vissa grejer överkurs, men jag bygger så många så då är det ett måste)
Till kartonghusen använder jag en sax och ibland lite tejp ^^
Dubbelt…
Jag syr av fleece i TVsoffan på jobbet ;-P
#6 Alexis kan man använda tigersågen till att såga av vanliga plankor…samt göra små fina dörröppningar kanske ?
#7 Lyan Vad använder du dremeln till ?
#10# Absolut, den klarar en tjocklek på 5 cm ungefär så jag sågar brädor med den också. Jag tror tigersågen är mitt bästa köp någonsin när det gäller verktyg, den är så smidig och det går att göra valv och runda fönster och vågformade kanter, den är väldigt rolig att jobba med.
#11 Aaah.. tror jag måste införskaffa mej en sådan. Börjar bli väldigt less på att såga med en sån stor "vanlig" såg…
Hur mycket gav du fär den ? Den går alltså att göra ett rundt hål som ett fönster på en hel skiva?
#10 För finputs av listerna
#11 En tigersåg klarar väl betydligt mer än 5cm? Den vi hade där jag jobbade tog nog minst 10cm, rena monstret jämfört med sticksågen XD
#12 Till sådant arbete är sticksåg bättre, den är lättare att hantera än tigern
Jag köpte min på rea så jag gav 250 men då var den av ett ganska bra märke med. På rusta har de tigersågar för runt det priset normalt som också är bra.
Ja det går jättebra att göra runda hål. Du ritar upp var du ska såga, sen borrar du ett hål i ena kanten så du kan sticka igenom sågbladet och sen sågar du.
#15 250 :-O Shit vad billigt! Du menar inte 2500?
Nej, 250, vi köpte den på byggaffären, men det fanns bara en kvar och den var kraftigt nersatt. Ibland har man tur 
#14 men hur funkar en sticksåg ? Sågar den neråt eller vad? Tigersågen SER man ju bladet på.. googlade på sticksåg men sen inte hur den ska funka…
#16# Åh vad dum jag är, kikade nu och det är ju en sticksåg vi har 
Jaja, väldigt smidig och bra är den iallafall 
#18 Sticksågen har bladet under, den har en plan yta att lägga mot underlaget så det inte blir snett, har man ett tunt blad kan man svänga snävt och lätt. (fast min är betydligt äldre då, den behöver snart gå i pension :-/)
#19 Då blev det lite mer rimligt :-) Ge mig på att såga runda hål med en tiger vet jag inte om jag hade varit så pigg på XD