Pinne i rumpan..
Skrev i skötselforumet men hittade det här också, snälla någon..
Tog upp min plutt i kväll och ser att det sticker ut en tunn bit pinne ur rumpan på min plutt, börjar såklart dra ut den och ut kommer ca 3 cm mkt smal pinne typ tandpetare som lukta apa.. Vad kan ha hänt, är så rädd att han har en infektion eller ont. Han äter och beter sig normalt. Kan han ha satt sig på en pinne eller ätit en hel som kommit ut? Hoppas någon kan svara känner mig lite orolig för pöutten
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är du säker på att det var i rumpan och inte i pungen som den satt? (OM det är en hane då vill säga)
Det finns ju ofta lite grövre strån i höt, alt lite längre delar som slunkit genom spånhyvlen.. Att pinnen luktade apa är inte så konstigt, marsvinpojkar har mkt doftkörtlar i rumpan som inte direkt luktar sommaräng… "Pinnen" har förmodligen kilat sig in emellan hudveck på väg in i rumpan, o doften du kände behöver inte vara av ondo. Troligen är det så att han tryckt ner rumpan i spånte/höt o dragit den lite längs botten när han doftmarkerat sitt revir (man vet ju aldrig vem som planerar att inkräkta!
) o då han han lyckats trycka in "pinnen" själv. Så länge han äter, dricker o verkar normal behöver du inte oroa dig, det är jättebra att du är så uppmärksam! Blir han däremot slö o inte vill äta/dricka ska du ta honom till veterinär för då kan han fått en liten inflammation t ex. Men jag tror inte du behöver oroa dig, jag har en kille här som gärna gör som jag bekrivit ovan o där får jag plockar burinnehåll ur rumpan titt som tätt!
Hoppas mitt svar stillade din oro lite i alla fall! Lycka till! :)
Är det en kanin eller ett marsvin du pratar om? :)
Kram Emelie och djuren!<3
Tack snälla för svar, och ja han har troligtvis satt sig på pinnen stackarn men sålänge han mår bra är det nog lugnt. Glad att jag upptäckte den., ska ha lite xtra koll på honom.
Har märkt på min pojk här hemma att han är totalt opåverkad av att han har prylar i rumpan då o då! Han har ju så mkt annat att tänka på så… :)
Är en marsvinskille:-) ganska obehagligt att dra ut måste ju gjort ont.
Det var ju tur att du hittade den ialla fall. Håll kollen på honom nu när du vet att han gör så. Men du verkar ju ha stenkoll redan, i o för sig!