Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 707 ggr
Lyan
0

Typiskt marsvinsdrag?

Jag blir så irriterad på mina honor ibland! Jag har väldigt svårt för ljud, speciellt gnälliga ljud (jag vet att marsvin låter! Jag har inget emot "vanligt" marsvinsprat)

Men mina ska tvunget sitta på varandra! De har 7kvm att röra sig på med X antal hus, ändå ska de sitta på varandra i samma hörna eller hus! Konstant ynkande, pylande och gnällande för att de andra sitter på dem samtidigt som de kryper ännu längre in under högen av andra marsvin…

Hur sjutton går det ihop? Jag kan ju tycka att om man inte vill att de andra ska sitta på en så kan man väl gå och lägga sig i något av de lediga husen istället :-S

Man skulle varit djurpratare! Hade varit intressant att höra deras anledning till detta :-P

[Alexis78]
0

Det är inte alla marsvin som är sånna, utav mina sex så är det två som är på det viset. Först trodde jag de andra var dumma mot dem, men de liksom bara gnäller för gnällandets skull ibland Skrattande

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Haha, ja jag har också funderat på om det är bara för att gnälla och tycka lite synd om sig en stund :-P

Annars är Yohnny en riktig gaphals! Jag slår vad om att han helt enkelt njutar av att höra sin egen röst XD (och att han borde vara halvdöv vid det här laget så som han låter)

[charm76]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, jag har också konstaterat detta fenomen… Jag har en som inte är särskilt social med andra marsvin, snarare en liten häxa… men är det nåt som är läskigt så far hon i boet, skrämmer slag på de andra som också far åt samma håll… sen ligger de i en hög en kort stund, tills häxan kommer på att hon inte alls uppskattar sällskapet. Å det blir en jäkla gnällande! För hon har ju hamnat underst… :)

Det är väldigt roligt att upptäcka dessa små egenheter hos marsvinen tycker jag. Ibland märker man deras särdrag i riktigt tidig ålder. Har en 6 veckors pojk här som ylar med öppen mun så öronen fladdrar… Han var inte gammal när han började med detta, knappt en vecka! Brorsan ser lika lidande ut varje gång han sätter igång…

Sen detta med att folk som inte håller på med marsvin nästa idiotförklarar en när de hör vad man har för hobby. Det har hänt flera ggr att kompisar, som tyckt man är knäpp som håller på med marsvin, kommit hem hit, fått umgås lite med dkuren, kanske varit med vid matning och rätt snabbt får man kommentaren "Men herregud vad personliga de är"! :D

flocken
0

Har oxå honor som beter sig sådär. MIn Skinny hona är en pip lisa. Räcker att någon råkar nudda henne så skriker hon som hela världen är på väg att raseras.  Så hellst om hon ligger i "Iglon" ska 4 st till (minst) trycka sig in där & ligga på henne. Hon skriker så  jag vet inte vad. Går dit & lyfter på Iglon & de andra blänger på mig. Eller om hon ligger i mysrullen så kommer en av de största damerna & ställer sig på mysryllen & hoppar. Men detta förekommer mäst när de är ute i rasthagen.

Inne är det "bara" hoppa på den i rullen

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

FruJohansson
0

Min jättedräktiga hona Lisabet är en pipis. Hon piper när man sträcker sig in för att klappa henne i buren, som för att påminna om att hon är ömtålig. Hon springer inte iväg, utan njuter tydligt av att bli kliad och klappad (helst mothårs!), men piper till just innan man når henne.