Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 905 ggr
kantarellstuvning
0

Gå upp i vikt

Hej!

Vill ha konkreta och ordentliga tips på hur jag kan få min marsvinspojke på 4,5år att gå upp i vikt.

Hö, grönsaker, korn/havre/vete och oxbowpellets ingår i dagliga kosten. Även olika sorters kligröt. På sommaren allt grönt ätbart utifrån.

Hans rumskompis har raka motsatsen till problem. Han är fet, de har en stor bur och äter inget som han egentligen skulle kunna gå upp utav, (skulle vara en matsked pellets om dagen) men han har kraftig benstomme och är pigg och glad.

Funderar på att stödfodra med Critical Care? Ge honom en matsked av det var dag och även köpa oxbowhö. Får dela av buren under fodring och låta honom sitta ifred från sin kompis!

Jag vet att man blir knotigare när man blir gammal, men man kan ju göra allt i sin makt för att hålla uppe hullet ändå :)

Tacksam för tips!

imoon
0

Hur mycket väger han? Och hur mycket har han vägt i yngre ålder? Jag tycker inte han borde vara för smal med en sådan kost (låter toppen!).

Vet faktiskt inte riktigt vad för tips jag ska ger mer då jag redan tycker det ser bra ut! Men ja, det skadar ju inte att ge Critical Care om du känner att han behöver det!

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

FeliciaS
0

Jag skulle gärna se en bild på honom och få veta hans vikt :) Precis som #1 låter hans kost väldigt sund och bra, en kost han inte borde ha svårt att hålla vikten på. Det kanske är så att han håller på att bli sjuk (tandproblem)? Rotfrukter tycker jag är väldigt bra mat som de håller vikten på. Även havre är riktigt bra. Det finns något som heter havremust som man kan blanda med havredryck och ge, det blir en tjock enerig- och fettrik gröt. Testa det :)

Critical Care är ingen mat att stödfodra med, utan det innehåller massor av fibrer som hjälper marsvinets mage att fungera.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

kantarellstuvning
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han väger nu 800g, tidigare 1200-1300 i sina glans dagar! Han har aldrig någonsin varit överviktig, bara fin och go. Fortfarande ser han inte allt för tanig ut, men det finns ingen kramgo mage kvar, men musklerna är kvar, han har alltid varit vältränad :)

Tänderna är det inget fel på, de kontrollerades hos Blå Stjärnan i Göteborg under våren. Han äter redan mängder av rotfrukter och kål, men det slinker bara rätt igenom hans kropp, utan att fastna. Det fastnar på burkompisen istället…! :@ Men jag har koll på att han äter med, så det är inte så att kompisen äter upp all mat.

Jo det vet jag om CC, men eftersom att det innehåller massa nyttigheter kanske det kan vara bra för en äldre man i sina bästa år! Havremustblandningen står redan på schemat, likaså smaskigt godis som de ska bli feta av ;)

Tänkte skicka in höet på analys och se vad det står i näringsvärden med. Vet inte hur påverkade marsvin är av det, men hästar är ju det :P

thildatessie
0

det kan inte vara åldern då?

kantarellstuvning
0

Det är klart att det beror på åldern!

Vill bara ha tips på energirik mat så han kan få behålla hullet, han är trots allt inte jättegammal, än :)