Marsvinet äter eller dricker ej!
Hej! Jag köpte 2 marsvin i förrgår, men jag har ett problem. När de är inne i buren så ligger det bara under halmen och gömmer sig, de varken äter eller dricker. Men när jag tog ut de för att ge c-vitamin så gick det jätte bra.
Och när vi tog ut dom i buren där ute så åt de gräs och hö och sånt. Det kanske är norlmalt att dom inte äter och dricker så mycket i början men det konstiga var att dom gjorde det när dom kom ut! Det kanske var så att dom kände sig trygga ute.
Det är ju rätt vanligt att djur inte äter eller dricker de första dagarna men kommer detta att försvinna eller kommer dom äta och dricka när dom känner sig trygga? Eller kan det vara så att dom inte förstår hur man dricker ur vatten flaska?
Behöver gärna svar för jag är orolig för att dom inte får i sig nåt!
Det kan ta några dagar innan dem vågar sig fram och äta.
Ge c-vitamin? Det får dem via grönsaker ingenting annat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej :) Ja, Vetrinären sa att man kunde ge marsvin en sån där c-vitamin som löser sig i vattnet ( altså sån till människor) ja,veterinären sa detta och det litar jag på ;)
Prova att hänga en handduk över den delen av buren var vattenflaskan ligger! Om du är säker på att de inte dricker så ge vattenrika grönsaker som gurka och melon! Du kan även ta en spruta (utan nål såklart) eller pipett och ge vatten direkt genom munnen.
C-vitamin… Är det något flytande preparat som djuraffären menat att de behöver? Tyvärr måste jag då säga att du blivit utsatt för ett säljknep. Alla vitaminer och mineraler skall komma till marsvinet genom grönsaker, hö och pellets (om man väljer att ge det). Jag är dock övertygad om att c-vitaminen som affärerna säljer inte är skadlig, men onödig rent ekonomiskt. Marsvin ska heller inte ha varken mineralsten eller saltsten.
Fråga gärna om alla funderingar du har! Alla har vi en gång varit nybörjare.
Och GRATTIS till grisarna!
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#2 Fast marsvin ska inte ha c-vitamin i varken vatten eller i munnen. Den lilla mängd c-vitamin marsvinen behöver dagligen ska komma ifrån c-vitaminrika grönsaker, t.ex vitkål, paprika, broccoli m.m.
#2 Det behöver man absolut inte göra, dem får i sig tillräckligt via grönsaker :=)
Lyssna ej på den veterinären. Allt ett marsvin behöver äta är: Bra hö, ev pellets och så grönsaker och annat gott utifrån :=)
#6 Nej det är bara onödigt, och tar man det i deras vattenflaska håller det högt 30 min sedan är det i princip borta ifrån vattnet :)
Haha, jag kännde igen det här när jag läste det men sen såg jag ditt namn ah… xd haha jag skulle insett att det var du elin xd jaag sa ju till dig att de inte behövde C-vit!! :D men du kanske kan testa vattenskål också?
Och elin dem drack ju ur vattenflaska hos uppfödarn så dem borde veta men dem kanske inte vet var den är än. testa att ge dem vanligt vatten i en sån dör spruta så dem inte får vätskebrist eller nått !
#9 Fick du hem dem igår? Då kan det ta tid innan dem börjar äta och dricka och dem dricker kanske när du sover?
Lägg in en gurskiva till dom, det är inte många marsvin som kan motstå det har jag märkt 
Tänkte bara säga att båda har börjat äta och dricka till och med när jag är i rummet! :)
Härligt!