Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 5731 ggr
Michaela-N
0

Marsvin med sprucken knöl

Mitt marsvin har haft väldigt många fettknölar, alla har blivit stora, spruckit upp och läkt ihop. När de spruckit upp har det blivit en vit sörja (alltså av fettet) på såret. Nu såg jag att en annan fettknöl spruckit upp och det är inget vitt utan det är liksom bara kött. Ser ut som ett gigantiskt sår. Är det farligt tror ni?

imoon
0

Som du beskriver det skulle jag bli orolig. Att ringa veterinär vore nog en god idé.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Michaela-N
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh :( Så här ser det ut.

Praktiskt också att vi märkte det en halvtimme innan vi skulle lämna honom hos en marsvinsvakt i en vecka :(

imoon
0

#2 Oj, jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om det där. Ser inte riktigt så hemskt ut som jag tänkte mig men trevligt ser det ju inte ut. Det allra rödaste, är det öppet?

Allra viktigast är att det hålls rent. Jag skulle tvätta såret ordentligt med alsolsprit (eller vatten om spriten verkar svida) och smörja med aloe vera.

Be vakterna hålla koll och hålla rent. Se om de har möjlighet att åka till vet om såret ändras men understryk att ni står för kostnaden för ert djur, såklart.

Det är vad jag kan rekommendera nu. Förhoppningsvis skriver fler här och ger fler tips!

Michaela-N
0

#3 Ja, vi ska ringa och höra med vet vad de säger.

Öppet, hur menar du? Nu har mamma och syster åkt till marsvinsvakten så jag har ingen möjlighet längre att se såret men ni får gärna fortsätta komma med tips eftersom jag ringer och säger till vad som sägs här.

imoon
0

#4 Öppet som ett öppet sår, alltså varken läkt eller koagulerat.

Michaela-N
0

#5 Läkt är det ju förstås inte, men det blöder inte därifrån.

imoon
0

#6 Bra! Extra noga hygien på denna gris!

Michaela-N
0

#7 Ska bli! =)

[Strawberi]
0

Säker på det inte är en varböld då?

Michaela-N
0

Såg ut som en fettknöl

[charm76]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är inflammerade talgkörtlar. Har haft totalt 3 st med såna, inkl han som faktiskt är nyopererad för just en sådan.

Det är alltså körtlar som överproducerar talg, därav att de spricker. De kommer att komma tillbaka sålänge själva körteln finns kvar.

Jag lät därför operera bort en stor inflammerad talgkörtel på min ena hane den 26 juli. Själva körteln var som en enkrona i omkrets, men operationssåret är sytt med 12 stygn och ca 7-8 cm långt. Det säger en del om hur stora dessa körtlar kan vara. Det var ett dyrt ingrepp, totalt med medicin o ett återbesök pga att han lyckades få upp såret, ligger kostnaden på ca 4600 kr. Han är tack o lov försäkrad, men semestertider gör att jag ligger ute med pengarna just nu.

Hoppas ni blev lite klokare!

Michaela-N
0

#11 Ja, det var ju det jag trodde det var. Eller visste.

Men någon operation blir det inte, han har fyllt sex år nu.

imoon
0

#11 Alla knölar som uppstår i/under huden på marsvin är inte inflammerade talgkörtlar. Inget av mina djur har haft några inflammerade talgkörtlar men jag kan tänka mig att dessa sitter mer I huden snarare än UNDER, stämmer det?

Fettknölar är godartade tumörer, de sitter under huden och ger ett mjukt motstånd då man trycker på dem, de är tämligen rörliga. Dessa kan man öppna upp och klämma ur fettet men min erfarenhet av det är ytterst negativ (har ej gjort så på mina egna marsvin men på mitt gymnasium gjordes så på en hanne vilket fick förödande konsekvenser), de kan även spricka upp av sig själva och man brukar då klämma ur innehållet och göra rent. Dessa återkommer gärna.

[charm76]
0

Själva körteln ska tydligen sitta under huden fick jag förklarat för mig på Blå Stjärnan. "Hud, underhud" står det på fakturaspecen… Jag är glad att jag opererade min kille här hemma, för jag tror den spände o gjorde ont när den var som störst. Han är i vilket fall sig själv igen, vilket han inte varit på ett tag. Men varje fall är ju unikt, liksom varje marsvin! :)

Moa-16
0

Varför har du inte varit oss veterinären med marsvinet? Om han haft väldigt många knölar? Det gör ju ont när dom blir så stora att dom spricker.

ponytails
0

Detta ser ut som en basalcells tumör. En godartad hudtumör som massproducerar talgsekret. En del är mindre, som din på bilden, och vissa blir så stora och omfattande att de måste opereras bort.

De små tumörerna brukar spricka och sedan kvarstår en krater (din bild). Jag brukar pensla på Blåspray (finns till häst) ett par gånger. Kratern brukar krympa med tiden men det kan fortsätta att bildas talgsekter i kanterna, så då får man rensa lite försiktigt med en tops ibland. T ex när man har badat marsvinet.

Oftast får de bara en sån här mindre tumör i hela sitt liv. Jag upplever dem som vanliga. Ditt marsvin har otur som drabbats av så många.

Konstigt nog verkar de inta besvärade av dessa tumörer. Det gör inte ont när veterinären tar hål på dem som inte spruckit själv. När man klämmer ut talgsekretet så kan de ibland gnälla lite på slutet.

Michaela-N
0

#15 Det har vi. Då fick vi förklarat för oss att det inte var något att göra åt, att hans ras är sådan som ofta får dessa knölar.

Fridaaaa
0

#17 Finns ingen speciell marsvinsras som får mer knölar än andra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
0

#18 Var i alla fall vad de sa på marsvinshjälpen, där han kommer ifrån

Moa-16
0

#17  Låter inte logiskt alls, varför skulle vissa raser få mer knölar än andra? Och varför skulle man strunta i att göra något åt det om det nu var så? Då får man ju avliva, att låta honom få knölar som växer & spricker till & från är enligt mig på gränsen till djurplågeri.

Michaela-N
0

#20 Jag vet inte riktigt hur många gånger jag bett dig och din bitska attityd vara någon annan stans än i trådar jag skapat. Men det har jag i alla fall sagt ett flertal gånger, och jag upprepar det igen. Du är välkommen att diskutera om du kan hålla en god ton. Men det har du inte lyckats med de tidigare gångerna du haft något att säga angående min djurhållning.

Moa-16
0

#21 Vad vill du ha för svar? Låt marsvinet gå med knölar, låt marsvinet ha ont?

Om du inte vill ha svar/åsikter så skriv inte på ett forum :)

Fridaaaa
0

#19 Då har marsvinshjälpen fel, för det finns inga specifika sjukdomar på olika marsvinsraser :)
Men jag hade tagit marsvinet till veterinär för länge sedan :)

imoon
0

För det första känner jag igen det att vissa raser är mer benägna att få fettknölar än andra.
För det andra, tänk på er ton mot varandra! Vi alla vill våra djur väl och gör vad vi kan för de. Bara för att en knöl spricker betyder det INTE att det gjort ont, det kan likaväl vara en por som öppnat sig och givit intrycket av en spricka. Michaela har skrivit att grisen varit hos vet. Så har vi gjort det klart.

Var snälla mot varandra!

Moa-16
0

#24 Det kan betyda det, jag tycker man ska ta det säkra före det osäkra när det kommer till djur som kan ha ont. Som hon skriver så har ju marsvinet haft väldigt många knölar som spruckit. Om hon varit oss vet så förstår jag inte varför dom inte gjorde något åt det, väldigt dåligt av veterinären.

imoon
0

#25 Ja, det KAN göra ont på marsvinet men det vet ägaren bäst. Och vanliga fettknölar är inte farliga, sålänge de inte sitter på en plats där de stör eller riskerar att störa är det nästan bättre att låta dem vara kvar än att ta bort dem. Att ta bort en knöl är inte alltid positivt utan kan ge skador och sämre hälsa.

Framförallt ska vi aldrig anklaga någon för att utstätta sitt djur för smärta och vi ska hålla god ton mot varandra. Vi ska även vara mycket försiktiga med att slänga djurplågerianklagelser omkring oss, vilket jag är övertygad om att du vet.

Moa-16
0

#26 Det tror jag faktiskt inte ägaren vet bäst alla gånger :) Marsvin visar inte alla gånger att/om dom har ont/mår dåligt. Om någon av mina marsvin skulle ha återkommande knölar så skulle jag avliva, då jag faktiskt inte vet om marsvinet har ont.

Klart att TS inte vill utsätta sitt marsvin för smärta och jag har inte anklagat TS för att vara en djurplågare. Men enligt mig så är det på gränsen till djurplågeri att låta ett marsvin gå med knölar tills dom spricker, då marsvinet kan haft ont varje gång.

imoon
0

#27 Ägaren vet självklart betydligt bättre ifall marsvinet har ont eller mår dåligt än vad varken du eller jag kan veta. Vi har aldrig ens sett marsvinet och varken kan eller bör uttala oss som att vi VET att det gör ont eller inte.

Jag anser att du har uttryckt dig anklagande och olämpligt flera gånger nu. Du bör förbättra din ton mot andra. Upplever ägaren att marsvinet mår bra och inte har ont finns ingen anledning att börja prata om avlivning. Det är fruktansvärt otrevligt att moralisera på ett sådant sätt. Det spelar överhuvudtaget ingen roll vad du skulle gjort och inte gjort. TS har agerat som hon tyckt varit passande och det får vi alla respektera.

NU avslutas denna diskussion och du förbättrar din ton mot TS.

Moa-16
0

#28  Snacka om att vilja få det jag skriver till en dålig ton. Tråkigt.

imoon
0

#29 Skärp dig.

Moa-16
0

#30 Ursäkta? Jag kan bara tolka & svara på det jag läser. Om du läser mina svar igen, så kanske du kan försöka förstå hur jag menar istället för att tolka allt som om jag vill illa, det är otroligt tråkigt.

imoon
0

#31 Tänk på hur du uttrycker dig.

Moa-16
0

#32 Nu förstår jag faktiskt inte vad du syftar på…

Michaela-N
0

Det var ju lite det här jag inte ville skulle hända…

#33 Väldigt tråkigt att du inte bara köper att alla inte förstår att du inte är lika trevlig som du vill vara och lämnar det. Att ha en sådan extra diskussion angående om jag är djurplågare eller ej anser jag inte hör hemma här alls.

Fridaaaa
0

Jag hade åkt in till veterinär och få det uppkollat, för det är inte normalt för ett marsvin att få så många bölder som spricker

Michaela-N
0

#35 Ja alltså han har redan varit hos vet och då vart det sagt att han helt enkelt har mycket fettknölar, och det verkar han inte bry sig om speciellt mycket.

Men nu är det en annan som spruckit upp på ett nytt sätt, alltså att det bivit köttigt…

Moa-16
0

#34 Jaaa, det är ju verkligen det jag skrivit också. Suck :)

#36 Men det är ju inget något marsvin ska behöva gå med, enligt mig.

FruJohansson
0

Folk är verkligen snabba att skrika om avlivning. Visst ska inte djur ha ont i onödan, men om det handlar om nånting som händer nån gång då och då, och som inte ens verkar påverka djuret (ganska lätt att bedöma: skriker djuret när du tar på det), ska man då ta livet av det? Beröva det alla dee fina stunderna, som faktiskt verkar vara större delen av dess tid? Helt befängt. Men iofs, man ska kanske kolla åldern på de som skriver innan man bryr sig så värst om deras åsikter… alla blir vi äldre och visare med tiden ;P

VilmaKristina
0

Jag kan inte sånt där, ring veterinären!

mitt marsvin har haft en böld, det kom vitt var och inte någor rött :o

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Moa-16
0

#38 Jag kan bara tolka det som TS skriver, jag tänker på marsvinet i första hand. Nu får ju alla göra som dom vill med sina djur, så därför kan jag bara gå till mig själv, jag skulle inte låta något av mina marsvin få stora knölar som spricker gång på gång, nu är det ju dessutom blivit ett sår. Jag är ganska övertygad om att marsvinet har ont av det.

Michaela-N
0

Han verkar inte speciellt berörd av sitt sår, som dessutom nu läkt ganska fint :)