Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 3064 ggr
Mojma
0

När brukar ni börja ta ut i lekhage?

När ni fått nya grisar när brukar ni börja vänja dem vid att få komma ut på golvet/i lekhage? Jag var ju lite försiktig & feg med mina första & väntade nog ett helt år, för jag ville få dem tama innan så de skulle vara vana vid att jag tog upp dem osv innan "utsläpp". Allt för att minska stress med infångandet. Men samtidigt är det nog kul för dem att få vänjas lite tidigare så de kan börja få komma ut i lekhage.

Så vad tycker ni? Tar ni ut även om det är bebisar / ungdjur även om de kan bli svåra att få upp? När brukar ni börja?

elsasputte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En grej som jag gör ibland när jag ska "fånga dom på golvet" är att ställa ner kattburen de ibland får vara i tex när jag gör rent åt dem kanske.. eller ska förflytta dem nånstans.

De hoppas glatt in i den oftast på en gång.. fast de kanske bara är mina :D

Sorry.. kan inte ge dej nått vettigt svar på din fråga… men JAG skulle nog ha släpt ut dem tidigare innan de blivit helt tama om man säger så..

Fridaaaa
0

Jag brukar sätta dem i hage redan efter några få dagar hos mig :)
Dem vänjer sig snabbt vid att bli hanterade :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sanni
0

Jag brukar bara fortsätta att hantera nya marsvinen som jag gjort med de gamla, så de slipper ut redan nästa dag :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

godisgrisen
0

Mina marsvin är ute på golvet varje gång jag städar deras burar. Så första gången buren är smutsig har de fått gått ut. I början korta pass.

Mina bebisar som föds här kommer ut första gången när de är ca. en vecka.

flocken
0

När jag haft kullar har de fått komma ut vid 1 veckas ålder. Nya grisar kommer ner med de andra. Flocken är ett stort stöd. Men nu har jag varit slarvig med golv tid.De är ute i rasthagarna från morgon- kväll ist. Även små bebbar

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[linneasandberg]
0

När mitt marsvin är ute fritt på mitt golv springer den bara och gömmer sig..

:( hon är 4mån hon kanske blir lite mer nyfiknare senare

Fridaaaa
0

#6 Har den ingen kompis? För det måste den ha :)

[linneasandberg]
0

#7, jo det har hon :) en liten kanin :D

Fridaaaa
0

#8 Kanin räknas inte som sällskap, måste vara ett annat marsvin :)

[linneasandberg]
0

#9, måste hon? men dem bor i samma bur och tvättar varandra nästan hela tiden! jag trodde att en "kompis" kunde vara både och! :o nu blev jag lite chockad… :(

Fridaaaa
0

#10 Ja det är lag på att dem måste vara med en artfrände (utantag finns om t.ex marsvinet hatar andra marsvin). Men annars måste dem det ja.
Kaniner och marsvin ska inte leva ihop eftersom dem inte äter samma mat (marsvin ska ju ha massa grönsaker som inte kaniner kan äta så mkt av) osv.
Så jag rekommenderar att du har dem i separata burar och skaffar en kompis till ditt marsvin.

[linneasandberg]
0

jag har ingen plats för fler djur :( jag vet inte vad jag ska göra!! åhh vad jobbigt allt blir :(

flocken
0

Det stämmer som frida säger. Är lag på att marsvin ska ha en kompis. Om man inte kan köpa en kompis så är det bättre att omplacera till någon som kan. Vad jag tycker iaf.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lixim
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att ha marsvinen på golvet är ett jättebra sätt att umgås :)

Gör en liten hage så dom inte springer iväg o gnager på sladdar. sätt dig sen där inne o ha med dig lite gurka :)

När du ska fånga in dom så sätt in en transportbur eller liknande som dom kan gå in i om dom inte kommer fram själva.

Kom ihåg att ha ett gömställe när dom är ute så dom känner sig trygga.

Skickar med en bild på när våra busar är på godis jakt på golvet. Sätter man sig därinne kommer dom fram o ska mysa,smaka på kläder och titta efter godis.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Mojma
0

#12 - Hoppas du löser detta på ett bra sätt för marsvin måste verkligen få leva med minst en kompis som utgörs av ett annat MARSVIN. Blir så ledsen när vissa inte verkar ha fått rätt info, & så sitter marsvinen ensamma ist. Ett marsvin till tar ju ingen plats!:)

[linneasandberg]
0

jag har 2burar i mitt rum, 1 kanin bor i en bur och 1kanin med marsvin bor i den andra. Men jag får väl ta och skaffa en till bur som marsvinen får vara i då :) dock blir väl mina föräldrar inte glada … hehe, dem gick knappt med på att jag skulle skaffa ett marsvin :P men det ska nog bli bra! får väl rensa rummet lite..

Fridaaaa
0

#16 Ja du har inte mycket till val :) Skaffa en bur till med kompis till marsvinet eller då sälja marsvinet eller en kanin :) Lycka till!:)

[Sandi92]
0

Vår nya gris, som vi fick hem i söndags fick komma ut redan första dagen, eftersom det är bättre att de träffas på en stor och mer neutral yta de första gångerna.

Mojma
0

Tog ut dem igårkväll, fungerade helt ok måste jag säga med själva utevistelsen. Naturligtvis lite småskrajsna för rörese omkring & de nya sakerna osv men annars ok. Däremot det som blev svårt var det jag misstänkte; de gillade inte att fångas! Tar ni alltså ut era även om de ej gillar att fångas efter utevistelsen? Mycket spring kan det ju orsaka. Jag e nog lite blödig eftersom mina äldre är tama & lätta att ta osv… Tycker lite synd om dem när de blir rädda!  Men som sagt ni tar ändå ut på golvet i lekhage? De vänjer sig nog men ändå., de var räddare även i buren dagen efter pga att jag tagit ut dem.

FruJohansson
0

#19 om man tar ut en tunnel eller hus så springer de in där och då är det lättare att bara lyfta in dem :-)

VilmaKristina
0

Mina grisar tog jag ut ganska direkt efter dom blivit tama

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Mojma
0

#20 - Tack det är ju jättesmart! Det måste jag fixa. Att jag inte tänkt på det!