marsvin från djuraffärer
Varför har nästan alla marvsin ifrån djuraffärer lång, spetsig nos och uppåtstående öron?? Alla renrasiga har ju "hängande" öron, och är nästan runda över nosen?
Det ser nästan ut som två olika djur ju :-p Förstår inte hur de kan bli så.. haha, nån som vet ?
Ett bra exempel på detta är min nya lilla hona från en djuraffär som jag hittade ensam i ett hörn i går.. Vet att man inte ska men det bara blev så, tyckte så synd om henne. Kan hon vara en silveragouti/white?
Lite bilder på henne (har ej namn än, förslag?) :
men vilken söt! speciellt bild 2,
Det där är ju en Grållan! Va fin hon va :-)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gud vad fin hon är! Grattis ändå till ditt fina tillskott. Hon var verkligen SUPERsöt. :) Hon är väl bara en unge? Hennes öron kommer nog att lägga sig mer med tiden då ju äldre hon blir. Kanske inte kommer att hänga helt ner men falla ner mer borde de allt göra. Hur gammal är hon? Hon kan ju vara från en uppfödare, finns många som lämnar överblivna ungar där som de inte orkar vänta på att de ska säljas.
Färgerna stämmer bra, hon är silveragouti/white :)
#3, Ja visst är hon! :)
#4, nja tänkte med på det men har haft 2 kaniner som har hetat det, känns lite tråkigt med ett marsvin nu oxå haha, men jag håller med, hon ser ut som en Grållan! ;-)
#5 Tackar! ja jättesöt är hon:-) Hon är 7 veckor. Jaha så dom brukar lägga sig ner? Jo det kan nog stämma, hon är ovanligt fin för att komma från en djuraffär tycker jag iaf, eller ja grossist. Det brukar oftast va virvelblandisar med halvlångt hår :-) Iaf här i Karlstad 
#6 Åh gud vad söt!! Nej han var verkligen jättefin! Ser ju renrasig ut oxå, eng crested cream? :-)
#7 stämmer bra det :) Han är en riktig sötpropp men full av bus :)
#0 Söt hon är :)
Man avlar inte likadant på djuraffärsdjur/grossistdjur. Där är meningen att få fram många marsvin för att säljas. Uppfödaren vill ha fram marsvin som följer bl.a. standarden och därför är de "finare" i typen :)
#6 Nej, så söt han är! Som en miniatyr av min Kille :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#9 Jo jag vet, men fortfarande konstigt tycker jag att dom kan bli så olika!
Marsvin som avlas för utställning har en standard som de ska liknas. Jag upplever att den runda nosen bara har blivit rundare och rundare genom åren, framförallt bland vissa raser och färger. Kolla exempelvis på rasavlade nonself Tort ´n whites, de har fortfarande en längre nos. Även abys har ofta en lite längre nos än exempelvis selfar.
Jag har faktiskt hört domare påpeka nosen på djur som är väldigt runda i ansiktet, alltså att uppfödaren inte ska avla på ännu rundare nosar. Vi vet ju hur det har gått bland hundar och katter… Samma sak, bara i ett längre skede. Personligen föredrar jag lite "längre" nos.
Öronen fäller sig ofta något med åldern, dock spelar ofta rasen in. Jag har nog aldrig sett en aby med lika fällda öron som släthår t.ex.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
jo det är ju sant, endel raser ser olika ut :) dom kan även ha olika öron! Tack för svaret :)
TS: Min Stella är precis likadan! Hon hade stora mussepigg öron jättelänge, men så blev hon lite äldre och lade sig lite över bara en dag, kändes det som.
haha, va roligt :-) Får hoppas dom lägger sig ner lite :D
Fin tjej :) Härlig färg!
Charlotta-B
Min Lisa har pyttesmå öron som står upp, men jag tycker att det är finare, och ser naturligare ut…
Fin tjej 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad fin hon var! För mig såg hon ut som en Silver 
Jätte söt!
Åh, vilken sötnos! =)
Det spelar väl ingen roll hur öronen ser ut??
#20, nej klart inte jag bara undrade hur det kunde bli så.
#21, ja det förstår väl jag med att det är, åh jag vet inte hur jag ska förklara -.- men det är samma djur lixom. Det är ju inte direkt som hundar som en schäfer har lång nos och en pekinese har kort och trubbig hah
Hon skulle passa att heta Tjorven
(Ingen aning varför, men det var det som ploppade upp i huvet på mig när jag såg bilden)
Supersött marsvin förresten :) <3
Mvh Linnea. Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar glömde visst marsvinen! 
Jag skulle valt något på K eller I:)
Eftersom dom där färgena påminner mig alltid om en IgelKotte
:D
Super söt:)
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
Siri eller Iris! :)
#22 Jaha nu fattar jag ja håller med att det är skumt ^^
#23, ja håller verkligen med det med lycka!! Ja hon är gudomlig :)
#24, ja jag tycker oxå hon esr ut som en liten igelkott haha :)
#25 Tack för namnen! :)
#26 ja det är faktist lite skumt :)
#27 Tack!:D jättesött marsvin du har!