Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1201 ggr
[freijo]
0

Sjukdoms råd - orolig ägare :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag ber lite om ursäkt att jag inte är så aktiv med att skriva här på forumet, men jag läser och och tittar in här nästan varje dag! Detta forumet är en glädje att kika in på :) Har ADD och har svårt att koncenrera mig länge nog att skriva… Men försöker bättra mig.

Nu till mitt dilemma. Mitt 1½ åriga marsvin har haft diarré sedan i söndags. Hon har haft det en gång innan men då blev hon bättre redan dagen efter. Men när jag såg på måndag kväll att hon inte verkade bättre fick jag en tid hos veterinären på tisdagen.

Jag fick utskrivet baytril och fibreplex som hon har fått två ggr om dan. Hon verkar lite bättre, hon dricker och äter lite hö. Det verkar som om hon har väldigt känslig mage eftersom detta hände båda ggr efter att hon ätit gräs.

Jag ska till veterinär igen på måndag men en annan eftersom jag skulle in till vet med alla tre marsvin på hälsokontroll till en rekomenderad marsvinsälskande veterinär då. Jag undrar bara lite vad ni tror? Det känns inte som om hon blir bättre snabbt nog, finns det något jag kan göra? Jag är rädd för att ge henne något som gör henne värre men vill ändå inte att hon ska tappa mer i vikt. Jag har provat ge henne lite fortimel, men då blir hon pluttig i magen… Jag har också morotspure. På måndag ska jag be om Critical Care. Kan det vara något annat än "känslig mage"?

Det började med (i söndags-måndag) att hon får kramper och bajsar väldigt löst i flera omgångar. Sedan rann det imellan kramperna. Sedan hon fått medicin har hon inga kramper och det börjar bli lite normalare pluttar, men så fort hon får något i magen som medicinen bajsar hon löst en omgång. Just nu är hon trött, men hon äter hö och dricker, plus leker lite i höet. Låter det som om hon klarar sig? Som ni förstår är jag orolig :/

Oj, långt pladder. Hoppas ni förstår nåt av det jag undrar över. Tack på förhand!

(bilden är från när jag precis fått henne)

Lixim
0

Tycker det låter väldigt bra att hon dricker och äter hö. Hö är väldigt viktigt för en marsvins mage.

Men jag rekomenderar starkt att söka vetrinärvård så fort som möjligt.

Vid diaree förlorar man mycket vätska.

Hö vatten är väldigt bra (lägg hö i vatten och låt stå ett par timmar) häll det sedan i vattenflaskan.

Vi hade en kille här hemma som hade diaree efter sin kastrering, vi gav honom hövatten,grönsaker och försökte få honom att äta hö, vi pillade även i honom lite Critical Care.

När man ska ge marsvin gräs är det viktigt att vänja in dom sakta.

Ge dom kanske en liten näve första dagarna och öka sedan utefter.

Blev kanske lite virrigt Skäms

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Arinah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När någon av mina grisar blir lösa i magen har det hittils ordnat sig med Proviva. Jag gör kligröt på Proviva nypon, väldigt uppskattat av alla och gott om C-vitamin på köpet:-)

Jag tror det går bra för ditt marsvin om hon får i sig hö och vätska. Det har varit väldigt varmt, och bakterier frodas. Även människor drabbas av dålig mage under "rötmånaden". Viktigt att skölja grönsaker och kanske även gräs. Även kolla att det inte är angripet eller legat och jäst.

Hoppas hon snart mår ännu bättre.

[freijo]
0

#1 - Har satt in en flaska med hövatten nu så får vi se. Hon äter fortfarande lite hö men inte så mycket som vanligt. Hon har smakat på några pellets så att jag kunde få se att hon kunde tugga (kan ju va nåt med tänderna) men märkte inget fel där. Plus så glupskade hon i sig pelletserna - så det var gott!

Hon har varit ute och lekt på golvet en timme med de andra, och hon sprang och gjorde glädjeskutt. Hon bajsade lite imellan men hon verkade sprallig! :)

Ska till veterinären på måndag och jag har medicin kvar. Vill bara måndag ska vara nu.

2# - Mina marsvin är konstiga, de gillar inte kligröt! Försökt flera ggr men nepp. Kanske kan prova proviva imorgon när jag ska till affären. Tack för tipset!

Ja det kan ju vara så, för om hon var jätte sjuk skulle hon väl inte gå på äventyr och skutta på golvet? hoppas i alla fall :)

Tack för råden än så länge. Ibland känns det som om jag oroar mig för mycket!

[freijo]
0

Snabb fråga jag tänkte på. Läste lite om baytil och att marsvin kan bli dåliga i magen av det, men nu fick jag ju utskrivet det FÖR/mot diaree (?) jag tycker även att hon bajsar mer och krystar efter att hon fått baytrilen… jag blir knäpp, vill bara att hon ska bli frisk! …

Sandra-B
0

Jag tycker att du har fått en några bra råd ovan, men det är ju jättesvårt (för att int säga i princip omöjligt) att veta vad det är som orsakar diarrén hos ditt marsvin, tyvärr.

De andra marsvinen har inte blivit dåliga i magen någonting?
Du har inte gett henne någonting "konstigt" under den här tiden?

Jag antar att du fick flytande baytril, jag har ingen egen erfarenhet av det men en mycket erfaren uppfödare som jag känner har slutat att ge det till sina marsvine ftersom hon tycker att de blir extremt dåliga i magen av den flytande varianten. När hennes behöver baytril ber hon att få det i tablettform istället och det fungerar nästan alltid utan nnågon magpåverkan hos henne, därav har jag också bett om att få det i tablettform när jag behövt det till mina. Tänkte att baytrilen i sig kanske har gjort att magproblemet inte blivit bättre.

I övrigt vill jag bara säga att du verkligen inte behöver be om ursäkt för att du inte är en medlem som är aktiv genom att skriva på sajten, det är absolut inget krav utan det är helt okej att bara titta in och läsa också :-)

Hoppas att går bra för din lilla gris!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[freijo]
0

#5 -Jo absolut bra råd :) Jag fick en liten freak out. Jag känner mig så hjälplös när de är sjuka, för de betyder mycket för mig.

De andra marsvinen är inte sjuka alls. De bara piper efter grönsaker eftersom de inte får äta det i buren just nu pga alva (sjuklingen).

Flytande baytril ja, jag tänker nog på att hoppa över baytril imorgon… Men ändå är jag kinkig över att då kanske det blir värre för det. Men ska kolla hur hon mår imorgon utan på morgonen kanske? åh, jag vet inte.

Sedan i tisdags har hon fått baytril och fibreplex morgon och kväll. Också bara hö och vatten. Sedan har hon ätit några Cavia complete pellets som jag inte kunde neka henne när dem andra fick (det gick bra). Hon är ju pigg annars när hon är på golvet och leker, äter hö och dricker vatten och har fått hö vatten. Vet ej riktigt vad mer jag kan göra än att vänta tills veterinärsbesök på måndag?

Det känns som om baytrilen skulle ha klarat upp om det var någon infektion redan men nu känns det som om magen inte blir bra pga baytrilen… Hon blev lös i magen efter att ha ätit för mycket gräs på en gång tror jag…

Tack för svaret :)

[freijo]
0

Alva fick ingen baytril i morse och hon verkar bättre i magen nu! Nu får hon fibreplex , hö vatten och proviva nypon som var helt godkänt av alva. Hon har nu get av en "normal" plutt så det är nog på rätt väg nu. Tack till er som svarade med råd :)

Lixim
0

Toppen! vad skönt att hon mår bättre Glad

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

FeliciaS
0

Hur gammal är hon?

Nu verkar det som om hon är mycket bättre, men se till att ge henne mycket fiberrika grönsaker (och alltid mycket hö, givetvis) när hon får det och undvik sallad, gurka, tomat och frukt. Kålsorter, broccoli och rotfrukter (rotselleri, palsternacka, rotpersilja, kålrot och mer sällan morot) är bra. Vänj henne vid gräs långsamt, ge lite i taget (kanske en lillfingertjock bunt) och öka mängden succesivt.

Baytril brukar man få utskrivet i samband med infektioner och då jag har fått det har jag alltid gett proviva samtidigt vilket gör att magen håller sig bra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[freijo]
0

Alva är ett och ett halvt.

Tack för tipsen, men hon är inte helt frisk än. Hon är mycket bättre men inte helt. Ska till veterinär imorgon igen så vi får se.

SKa gå och ge henne lite proviva nu :)

dumlekola
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När min kille blev riktigt dålig i magen (han fick läggas in och få dropp) så rekommenderade veterinären hö- och vattendiet i en vecka. Fibreplex fick han i tre dagar.

Efter den första veckan så fick vi försiktigt introducera grönsaker igen och då lite "snälla" saker som t.ex. morot i början.

Hoppas din tjej blir bra snart. Det är oroligt när de är dåliga de små…

[freijo]
0

Veterinären friskförklarade Alva idag :) Men ska vara lite försiktiga och mata med lite Critical Care kanske som vi fick av veterinären. Vet nu lite bättre vad jag ska göra nu om det händer igen, tack för alla råd allihop :)