Ihopsättning, hjälp!
förut var jag borta och köpte en till marsvin till min lilla som är 4mån och den jag köpte är 1år, vi hade dem tillsammans i badrummet för första gången och den stora (låt oss kalla henne för cheri o den minsta för Pyret) stog helt stelt som en varning eller nått och den lilla sprang till hon och ville leka men helt plötsligt nafsa/bet cheri pyret och fortsatte så fats hon verka inte aggresiv mer nervös. nu är dem i buren och ligger i var sitt hus och jag vågar inte att dem ska komma nära varandra så jag vågar inte ha dem tillsammans över natten! är detta normalt? SNÄLLA HJÄLP!!!!!!!
Rubrik redigerad av moderator för att främja sökfunktionen.
Ja dem brukar "tjabba" i början i regel :) Så länge dem inte slåss är det ingen fara:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hur slåss dem?
#2 Dem blir som små "bollar" eller vad man ska säga. Man ser skillnaden på att slåss och "smågnabba" :)
okej, ska jag låta dem vara över natten? eller ska jag dela upp dem?
Se till o ha en stor bur med två hus, två hö högar m.m så dom inte bråkar över det. Skilj dom åt ifall de får sår.
Så länge det inte är slagsmål är det nog ingen fara för lite gnabb blir det som sagt alltid i början för att de ska bestämma hierarkin.
Introducering bör ske gradvis, först ha djuren i varsin bur brevid varandra så de får lukta på varandra och vänja sig vid varandras dofter. Sen släppa ut dem tillsammans på neutralt område för att se hur det går, om det är rent slagsmål bör man vänta ytterligare med att ha dem i samma bur och sen försöka på nytt på neutralt område. När det är sen dags att sätta dem i samma bur bör man rengöra buren noggrannt för att minimera revirmarkeringar. Marsvinsburar brukar generellt vara ganska små dessutom och då ökar risken för att djuren bråkar, de har ingen möjlighet att komma undan varnadra och fly från konflikter så har du inte det redan skulle jag rekommendera en stor bur (ju större desto bättre såklart) som har lite nivåskillnader. flera ställen att gömma sig på samt två matskålar en bit ifrån varandra så det inte blir bråk om resurserna i buren.
Lycka till!
okej tack! jag delar nog av över natten. Cheri är väldigt stor o kraftig. och jag är väldigt orolig så jag skulle nog inte kunna somna ifall dem var tsm. men ni vet bäst! :) tack för hjälpen!
#7 Slåss dem inte är det inte bra att dela på dem, då blir det mer stressigt för dem att träffas igen imorgon, eftersom dem blir ny "hälsningsritual" igen :)
jaha oj, jag har redan delat på dem :S såg svaret nu!