Gissa rasen (blandning)!
Teddy/rex? :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag gör så att jag inte avslöjar blandningen förrän flera fått chansen att gissa, varför jag inte heller kommer att varken bekräfta eller dementera någon ras alls! Säger nu endast rätt eller fel på blandningen så avslöjar jag det korrekta imorgon eller så.
#1 Bra gissat, men inte rätt.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har för mig att du nämnt det någon gång, minns inte helt men nästan tror jag. Ska inte avslöja vore ju fusk 
Men måste få säga att hon är helt otroligt vacker!
#3 Jo, det stod förut på min profil men tog bort det alldeles nyss, tror jag nämnt i någon tråd också. Illa :P Men så är det. :)
Tack, säger Moa ;)
Ett tips: hon liknar varken den ena eller den andra rasen.
#4 Hehe
Tror det var på profilen jag såg det! Spännande om nån lyckas klura ut det :p
#6 Ja, det vore skickligt! :P
#7 Yes 
Jag tror dock inte att de flesta sitter inne på MiF kl. halv ett på natten, haha. Men imorrn *idag* så!
Nonself lakeland ;)
aby och nån lång hår kanske? hihi gissa på de då hon inte ser ut som något utav de haha
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Nionself och rex kanske? söt var hon i alla fall 
Nu blev det ett stavfel… Nonself så klart…
Texel+teddy? eller sheltie+rex?
Jättevacker dam!
Roliga gissningar! Än har ingen haft rätt, men en ras har nämnts! ;)
#13 Tack!
Lakeland och skinny?
Det här är ju ursvårt, kan ju vara vad som helst som ger det där resultatet.. :p Men jag gissar på rex och crested?
Men det är ett resultat av två olika raser alltså? Inga blandraser? För är blandraser inblandade också, blir det nog ännu svårare.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Sheltie + self kanske
Det är två rasrena föräldrar med stamtavla! Ska jag avslöja den ena rasen som redan nämnts?
#18 Gör så :)
#19 Rex, är den ena rasen!
Jag kommer lägga in ledtrådar på den andra rasen så småningom.
Rex+peruan? Rex+aby?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Eller rex och lunkarya kanske :)
#21 Icke!
Tusan! Vad spännande att se vad som är rätt :)
#22 Korrekt!
Himla roligt att se alla gissningar! Och skickligt, Binajis! 
Tycker ni inte att Moa är en snygg lunka?

#26 Hon kan ju inte bära på lunkaryaanlag i alla fall, det är ju ett dominant anlag, så bär hon på lunkaanlag skulle hon ha varit lockig. I så fall måste lunkaryaföräldern ha haft bara ett lunkaanlag och då har hon inte ärvt det.
Nämen, jag missade att jag lyckades gissa rätt! :D
#28 Grattis Binajis! Det skulle jag aldrig trott/kommit på 

Det var ju inget som syntes på marsvinet i alla fall.
#30 Fast jag har faktiskt sett 2 andra marsvin som ska ha varit rex+lunkablandisar som var släthåriga. Är det inte lite som att para rex+teddy?

#31 Nej lunkaanlaget är dominant, så det syns även om marsvinet bara har ett anlag. Ett släthårigt marsvin kan inte bära på lunkaryaanlag, vilket betyder att marsvinet som frågades rasen på inte alls kan vara rex-lunka. Ena förälders kan visserligen vara lunka med bara ett anlag, men ungen har ärvt det andra anlaget, som troligen är peruan då, eftersom man ibland brukar korsa lunkor med peruan. Så jag skulle tippa på rex-peruan då.
#32 Jag hänger inte med riktigt, genetik är inte riktigt min grej på det viset. Kan ena föräldern ha varit lunka? Då är väl marsvinet på bilden visst rex+lunka? Sen att marsvinet ärvde ett annat anlag spelar väl ingen roll, det är ju föräldrarnas raser som räknas.

#33 Nja jag ser det inte så, det är ju egentligen ena föräldern som är blandras då, fast ändå inte. Låt oss säga att det är så att ena föräldern är en blandning mellan peruan och lunkarya, men har ärvt lunkaryaanlaget, så räknas den ju ändå som renrasig lunkarya eftersom den ser ut som en sån. Men om ungen inte har ärvt lunkaanlaget kan man ju inte säga att det är en lunkarya/rexblandras heller, eftersom det inte finns lunkarya i henne. Jag kan ju få en rexunge mellan två släthåriga marsvin om båda bär på rexanlag och då är det ju en renrasig rex. Ett marsvin får man ju ta stamtavla på efter den ras det liknar. Får jag en peruanunge efter två lunkaryaföräldrar, som vardera bär på ett lunka och ett peruananlag, så kan ju inte ungen kallas lunkarya, då är det ju en peruan.
Blir lite tjorvigt detta med dominanta och reccesiva anlag. Sen kan det bli väldigt tjorvigt om man blandar rex/teddy och lunka i flera led för då vet man till slut inte om det är rex eller lunka, så därför ska man aldrig blanda dessa raser.
Låt oss säga att du parar en rex och en lunka, det blir lockiga ungar, som bär på ett lunka och ett rexanlag men pälsen är lunka eftersom den är dominant. Parar du sen den ungen med en annan rex så blir alla ungar lockiga, men du vet inte om det är rex eller lunkapäls, rex+rex blir lockig rexpälsade, rex+ lunkaanlaget blir också lockigt men med lunkapäls.
Moas pappa är lunka, flera uppfödare menar att det syns på bla kinderna då man ser henne irl.

#35 Jo jag tror absolut på att hennes pappa är lunka, men han kan ju bara ha ett lunkaanlag och är troligen en lunkarya/peruan, eftersom inte Moa har lockig päls så har hon inte fått nåt lunkaanlag, så då kan jag ju inte se henne som nån rex-lunkarya i alla fall.
Har pappan stamtavla och vad är det i så fall för raser bakåt i stammen. En lunkarya som bär på två lunkaryaanlag kan bara få lockiga ungar.
#24 Jag förstår hur du menar nu. Marsvin är riktigt krångliga när det kommer till raser och renras vs. blandras.

#37 Fast det är ju likadant med hundar t.ex. vissa raser kan man ju korsa långhår med korthår eller strävhår osv. Ex. taxar som vi har, finns ju i både kort, lång och strävhår och där är det tillåtet att korsa olika pälstyper med varann och valparna registreras sen efter den pälstyp det blir, vilket kan vara flera olika i samma kull. Tror att strävhår är dominant över både kort och lång, korthår är dominant över långhår som behöver dubbla anlag. Vi parade vår korthåriga tax med en långhårig hane och fick där både kort och långhår eftersom den korthåriga även bär på långhårsanlag.
#38 Det har du rätt i, fast själv tycker jag ändå att marsvinen är lite mer komplicerade än hundarna :-)

#38 Jo det är dom förvisso, finns ju väldigt många olika pälstyper där.