Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1562 ggr
Lakritstroll
0

kissigt marsvinspojk

Hellu

Har en peruanhane som jag börjar tröttna på, ja kanske inte direkt på han men på hans snusk.. Han är alltid konstant dyngsur i rumpan pga av kiss. (hela insidan av låren och runt snoppen.. För att ha honom i famnen (jag kanske är kinkig) så måste jag tvätta och föna för att inte bli nerkletad om han inte har torkat sen senaste kiss.

Några tips på vad jag ska göra? För som det är nu så drar jag mig för att plocka ut honom, dessutom så är han panikrädd för att få vatten på sig och det krävs 2 för att få rent honom ordentligt, så gissa hur kul han tycke rdet är med pälstrimmern.. *suck* (han kämpar för hårt för att man ens ska våga ha sax i närheten av hans snopp..)

Vad ska jag göra? Hans kompisar har inte samma problem utan städar sig så fint så.

Tips?

Fridaaaa
0

Enda jag kan komma på är att klippa/raka där bak, mycket mer finns inte att göra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

HannaVastervik
0

Klipp bort pälsen som blir kissig??

[Jessica-B]
0

#0 Jag skulle trimma bort det värsta av håret med en hederlig sax, eftersom att motorn i en trimmer lätt blir skrämmande. Du skulle kunna rulla in honom i en handduk, som någon håller honom i. Du låter då underkroppen sticka ut ur handduken, och klipper pälsen med en sax som näst intill är "barnvänlig". Köp en sax som har så avrundande kanter som möjligt. Det gör inget om de inte är en frisörsax så att säga… sax som sax i det här fallet. :)

Exempel på en sax som inte är överdrivet vass i kanterna
(jag klipper med en sådan)

En frisörsax har ju till exempel väldigt vassa kanter

En liten sax är att föredra, jag skulle verkligen inte klippt med en stor a'la "textilsax".

Nu blev det mycket saxtjat, jag vet ;) Men jag tror att det underlättar väldigt om man har rätt sax. :)

Lakritstroll
0

tack för svaren. Tyvärr så hjälper inte handduk då hans framben inte är ivägen för saxen ;)
att klippa bort allt på bakbenen är inte helt lätt och för att få honom kladdfri behövs det att man rakar ner till skinnet i stort sett, å då han är peruan så blir ju inte bara baken blöt när man tvättar å raka ner hela honom känns meningslöst, då han blir rädd. Räcker med att han redan är skeptisk varje gång man tar honom..

AJa får se vad vi gör med honom hans snuskande.. Blir väl inte bättre när han är vuxen och könsmogen gissar jag. :)

Sen kan jag tipsa om en sax som är perfekt att klippa päls med och det är nagelsax för barn. Supervass, liten och smidig som attans med en plupp på spetsen så man inte kan sticka dom. :)  Trimmar pälsar med den. Finns bla på apoteket. :)

[Jessica-B]
0

#4 Nu blev jag intresserad… ska leta apotekarsax nu! ;)

Lakritstroll
0

finns på mataffärena också oftast i liten ask med nagelfil (perfekt att jämna till vassa klokanter på bäbisar med) och en nageltång, perfekt att klippa små pyttiga klor med …. ;)  och praktisk förvaringsask.. :D

[Jessica-B]
0

#7 Tack för tipset och länken :)
Trodde jag redan satt på den "bästa" sortens sax ;)

Mari
0

Jag har en sheltiehona som gärna kissar ner sig på samma sätt, speciellt om hon ha lite längre päls där bak.

Har löst det genom att klippa ner pälsen så långt det bara går på baken, hon ser inte direkt jättesnygg ut men det är funktionellt!

Även fast hon inte är jättelånghårig på magen och bakbenen så finns där mycket som man kan klippa bort ändå, hon är håröm (man får ej borsta på baken) så jag klipper henne i omgångar för att det inte ska bli så påfrestande.

Jag tackar också för tipset! ska se om jag hittar detta kit någonstans!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

isblixt
0

Grejen är att han antagligen inte trivs så bra med att vara kissig i baken hela tiden och urinet irriterar hans hud. Min peruanhona hatar också klipp och trim men jag gör det för hennes eget bästa och hon får helt enkelt hata mig i några dagar efter klippningen. Jag klipper henne ända ner till huden runt kön, upp på magen, på sidan av benen och vid spenarna.

Prova att vara mer än en person när du klipper :) Lycka till!

FruJohansson
0

Ett litet latmanstips från mig; ha en handduk i knät. Kanske till och med blaska av rumpan lite med tvättlappar (såna man blöter med vatten). Bara så att du kan ta upp honom oftare utan att bada honom helt. Då kanske han blir mindre skeptisk också och så småningom lättare att klippa.

FeliciaS
0

Jag skulle hållit honom ordentligt nerklippt på halva bakkroppen så att han slipper vara fuktig (urin är inte bra att ha mot huden utan kan ge upphov till väldigt fula sår). Han kommer vänja sig vid den hanteringen om du gör det regelbundet så det är ingen fara. Använd en liten trimmer för hundar så finns det inte någon risk att du klipper i honom. Hoppas det löser sig :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Strawberi]
0

Ärsh tar en hårklippningsmaskin och rakar bort allt, har en som är väldigt tyst. Så gör jag på alla mina som inte är rullade. Enkelt och lätt

Lakritstroll
0

fast han är ju köpt just för sin päls, hålla honom helt nerrakad så kan jag ju lika gärna köpa ett korthår?

Får kolla på någon pyttetrimmer som får plats på rumpan helt enkelt.

Å som svar till en del andra, det krävs 3 för att bada honom i rumpan och klippa.
Hans släpp är inte utvecklat nog än, och det är en sak, problemet är att hela bakbenen och halva magen är nerpissad också . Tvättlapp ska testas, fast för att få bort det så blir han ju blöt och måste torkas. men han slipper en del av ryggläget

Inte lätt med snuskiga rumpor. :D

Linnet
0

Men är det inte bäst att klippa ner långhåren baktill just för att undvika att dom blir kissiga, vilket dom ju ofta blir om dom har päls som släpar i kisset, det är ju inte alls konstigt, snarare konstigt om dom inte blir kissiga.

[elley]
0

Har du honom på rygg när du badar honom? Då är det nog därför han tycker det är så leskigt .. Ta en balja med lite vatten i botten, ca 3-4 cm.. och töm och bytt vattnet istället oftare under badningen. Tvåla in ordentligt vid rumpan och under magen. Du behöver ju inte tvåla in där han inte är nerkissad, då kan han bara bli uttorkad. Gör en svampfrisyr vid rumpan så de blir lättare att bada honom, plus att de blir lättare att hålla efter med kammen.

När du klipper en svampfrisyr så klipper du upp pälsen en bit, ungefär till halva rumpan bak. sen klipper du bort det övriga håret neranför kortare. och lämna det långa håret längre fram. Du får vara lite envis.

Va har du för botten material? Ha ett bra spån som suger upp kisset bra. Du ska ha minst en dm spån i buren. Sen kan man ta mer om de är så att marsvinet kissar extra mycket, eller bytta oftare.

[Strawberi]
0

Jag har 21 stycken långhår. Och inte ett enda av dom blir kissiga, för anterligen ställer jag ut dom i ras, och då är dom rullade, dom som går i avel eller är kelgrisar är aldrig rullade. Dom är kortklippta i rumpan sedan lång päls övrigt.

Lakritstroll
0

vet inte om jag varit otydlig.. Hans släp är inte problemet. Utan mage och insidan bakben. :)

Men efter att ha tagit bort allt som har en botten (tunnlar, sovsäck osv osv) så har det blivit lite bättre men längt ifrån bra..  men men. Han är en snusk helt enkelt :)

FeliciaS
0

#14 Men det viktigaste är väl att han mår bra? Då borde hans hälsa komma före att "han är köpt för sin päls". De är ju framavlade för att ha lång päls som växer ständigt, det är inte konstigt att de blir nerkissade och äckliga om man inte håller efter pälsen. Har man inte långhår till utställning måste de klippas.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[elley]
0

#19 instämmer helt! hälsan kommer alltid först. Är marsvinet nerkissat på magen med urin så ska de hållas efter annars kan marsvinet få sår av det starka urinet. Så du får helt enkelt vara lite bestämd och klippa ändå fast han är spratlig. Träna så lär du dig snart bästa metoden hur du ska hålla osv. Träning ger färdighet.

isblixt
0

#18 Men bara för att "han är en snusk" så ska han inte behöva gå med urin i pälsen/på huden :( Jag håller med de andra, ställer du inte ut honom är det bästa för honom att hålla honom kortklippt på gump, ben och mage.

Jag klipper hela min peruan med jämna mellanrum då jag tycker att det borde vara bekvämare för henne att inte ha massa päls överallt :) Hon är sällskapsgris och behöver inte visa hur "fin" hon är med all päls, jag älskar henne ändå och ännu mer när jag ser att hon mår bra! :)

Creation
0

Är det bara jag som tycker att det är lite konstigt att han blir så blöt över halva magen och insidan av låren? Jag klipper i princip aldrig mina långhår i de områdena och har ändå aldrig upplevt det här problemet. Det känns inte som att pälsens längd borde vara problemet i den här situationen.

Men det kanske inte är så blött som jag föreställer mig? Jag reagerade mest på att det beskrivs som konstant dyngsurt.

Jag skulle vilja undersöka om det finns andra möjliga orsaker. Är buren tillräckligt ren? Innehåller den tillräckligt med bottenmaterial? Finns det någon risk att han har urinvägsinfektion? Revirmarkerar han kanske ovanligt mycket jämfört med andra hanar?

Hur gammal är han förresten?
#19 Jag tror att hon i #14 menade att hon inte ville trimma hela honom, inte att hon inte ville klippa honom.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lakritstroll
0

Som Louise trodde så menar jag att jag inte tänker trimma ner hela honom. Han kommer hållas som "Klippt" men inte 17 tänker jag raka ner hela honom.

Det finns gott om bottenmaterial, inga "icke sugande" underlag annat än höhögen.
Uppfödaren säger bara att han är en sån hane osv. Den andra långhåriga är torr och fin i rumpan, möjligtvis att stråna som fastnat i snoppen blir lite kissiga men det gör han rent så fint sen.

Ingen påverkan på huden heller kan jag meddela, för jag tvättar å försöker klippa ner. MEN som ni säger "bara att" jo då.. förutsätt inte att ni känner denna linjen, för alla marsvin är olika och en del uppfödare bryr sig inte om marsvinen är mer svårhanterliga än andra.

Jag har 2 hanar som båda kommer från "trista" linjer för att uppfödarena inte helt brytt sig om att jag ville ha sällskapsdjur som ska tålas att hanteras och inte bara rullas osv.

Men vi jobbar stenhårt på att få dom mer hanterbara. Men några gosegrisar får jag aldrig i dessa två. Trist men uppfödare resonerar olika och jag har nog haft lite otur. :) Kanske att de lugnar ner sig med åren. :)

LisenN
0

Var bor du? Kanske du kan få hjälp med att klippa ner det som behövs av någon här?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

[Strawberi]
0

När jag menar raka, då rakar du ENDAST magen, allt annat kan vara långt, för oftast är det magen som blir kissig på hanar.

Lakritstroll
0

Kan meddela att han är avlivad pga sjukdom, kisseriet var inte normalt.

FruJohansson
0

Oj! stackare. Vad var det för något?

luneas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#26 Oj, tråkigt. :-( Tänkte precis gå på samma spår som creation tidigare skrev - det låter inte normalt att vara så kissig i baken. Jag hade tippat på urinvägsinfektion eller urinsten, eller helt enkelt inkontinens. Vad var det för fel?

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

så tråkigt :(