Det var INTE bättre förr...
Sitter och tänker på alla marsvin som far illa i vårt land. MEN, och det är ett stort men, det har hänt mycket i marsvinsvärlden på bara några år och om vi är många som kämpar för våra små marsvin, kan det hända mycket mer!
Kläck ur er alla positiva förändringar eller nyheter ni kan komma på som har skett i marsvinsvärlden sedan "gårdagen"!
1. Allt fler väljer att köpa/bygga större och mer rymliga bostäder! De allra minsta gallerburarna blir allt mer ovanligare.
Många vet att de ska gå minst två tillsammans! Det var det knappt någon som visste när jag fick mitt första marsvin 7 år gammal
2. Fler vet nu att marsvin är flockdjur och ska vara minst två.
Det visste inte våran familj när jag var barn…då hade min syster ett ensamt marsvin i en liten bur.
3 Fler verkar veta att marsvin behöver färska c-vitaminrika grönsaker istället för dessa droppar och piller som finns/fanns.
(iaf jag tycker fler verkar veta om det, dock inte alla..)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
4. Allt fler veterinärer verkar marsvinskunniga & tar ävern pigvård seriöst
Fler vet att två hanar kan gå tillsammans
en fråga bara, behöver dem inte c-vit i vattnet?
Att fler vet att man inte skall ha saltsten
#7 Nej! Deras dagliga c-vitamin ska komma ifrån grönsaker, inte sallad och gurka.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Bara en fråga, går det bra om man har marsvinet med en kanin istället för ett till marsvin?
#10 Nej marsvin ska bo tillsammans med minst ett marsvin. En kanin kan aldrig ersätta ett annat marsvin då dom inte pratar samma språk så det är helt onödigt att ha dom ihop.
Finns en lag på att marsvin ska bo minst 2 och 2.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11 Ok, bara undrade…
Så roligt att se hur marsvinssverige har utvecklats! :-)**
Fler är medvetna om satinsjukans existens och färre avlar på satiner.**
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.