Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 919 ggr
Mojma
0

Satinsjukan trots ej satin?

Från det ena till det andra måste fråga om det här.

Även om ens eget marsvin INTE är satin, kan det alltså ändå bli sjukt i satinsjukan? Hur kommer det sig i så fall? Isf går ju inget marsvin säkert känns det som?

Och hur vet man om marsvinet är satinbärare om marsvinet självt inte är satin? Är det om man tar en kull & ovetandes får se att marsvinet bar på satingener då det uppkom ungar i kullen som är satin?

Man blir ju orolig när man läser om sådant här. Man vill ju kunna känna sig trygg med sina icke satin marsvin. :S Eller går inte det?

Mojma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

(Ursäkta snurrigt & grötigt inlägg)

Lyan
0

Ja, det finns ickesatiner som blir sjuka men det är extremt ovanligt. Man vet inte om det endast¨gäller bärare eller alla marsvin. Man kan aldrig vara säker på att djuren håller sig friska men jag är räddare för lunginflammation, UVI eller urinsten än satinsjukan på en ickesatin.

Av de 23 marsvinen jag äger nu är 2 satin, 10 garanterade bärare, 3 har bärarförälder och av dem är jag 99% säker på att 1 är bärare, hon i sin tur har 3 ungar där jag är 99% säker på 1.

Jag vet en som blev bekräftad med sjukdomen genom röntgen, flocken hade en hona häromveckan som blev sjuk men där är oklart om Whinter var satinbärare eller inte även om det lutar åt att hon var det, dock finns inga plåtar eller blodprov som bekräftar. Sedan kom jag på att jag har haft en med liknande symtom förra året (mitt huvud funkar inte som det ska, jag var inte medveten om detta när jag skrev att jag aldrig sett någon). Ingen vet om Perry var satin eftersom han var strävhårig och enfärgat svart. Längst ner finns hela förloppet för Perrys sjukdom. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag sett till att få honom röntgad trots att det var helg och jag ångrar verkligen att jag inte gjorde det!

Detta är de enda jag har hört talas om och jag har ägt/haft kontakt med väldigt många bärare.

Enda sättet att veta om marsvinet är bärare är genom att minst en förälder är satin eller om marsvinet gett satinunge. Man kan ibland känna på pälsen, vissa bärare är väldigt mjuka, men det är ändå rena gissningsleken i de fallen.

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk inte är tillåtet på sajten.

flocken
0

Hej. Min Whinter hade Satiner väldigt nära. Tror det var morfar som var närmast. Hon slutade gå. Så hon fick somna in pga trolig Satin sjuka.  Som Lyan säger, vissa kan vara väldigt mjuka. Whinter var otroligt mjuk, men inte blank. Alla fastnade för henne just för hon var så mjuk & len.

Jag har aldrig hört talas om "vanliga" svin som fått det. Men är inte heller så insatt. De jag har hemma som är släkt med Whinter ( har en dotter son) är det avels förbud på. För säkerhet

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Mojma
0

Men det borde väl stå i stamtavlorna om släkting/släktingar är satin?

Binajis
0

Fast måste satinsjukan på ickesatiner ha något samband med satinerna? Haha, det blev mycket satiner där… vet inte hur jag ska formulera mig, men kanske kan det vara så att satinsjukan också kan drabba marsvin som defintivt inte är satinbärare? Det kan ju ha varit en slump att Whinter hade satin i stammen, det finns ju ändå lite här och var.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

flocken
0

I Whinters stam stod det Satin. Hade inte haft henne länge. Fick hem henne dräktig. Så en slump tror jag inte.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Binajis
0

#6 Varför inte?

Eftersom det händer så oerhört sällan att ickesatiner drabbas tror iaf inte jag att det faktiskt har något samband.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Mojma
0

Så man behöver inte oroa sig?

Menar ni att det i stamtavlorna alltid står satin om det är en satin i stammen? Kan uppfödaren inte hoppa över att nämna satin? (Eller, det kanske inte anses som dåligt sådär i alla uppfödares ögon?)

Lyan
0

#6 Så länge satinen inte ligger som mamma eller pappa, eller marsvinet har fått satinunge vet man inte om de bär på det. Om satinet ligger som tex mormor kan marsvinet vara helt fri från satin trots att det finns i tavlan. Har sett på en hemsida där det står att Whinter gett satin, på en annan står samma kull men då utan satin.

Även om det endast skulle drabba bärare är risken fortfarande minimal

#8 Jag har tyvärr sett uppfödare/ägare som mörkat satin men där det varit reggade djur så har det stått i stamtavlan, problemet är i så fall att man inte alltid får stamtavlan innan köpet är gjort, eller att halva stammen fattas pga tex utländska släktingar. På oreggade djur utan stam är det betydligt svårare eftersom det inte finns någon dokumentation.

Om man ska ha marsvinet till avel kan det vara bra att kräva att få se stammen innan köp, en uppfödare med rent mjöl i påsen kommer inte ha något problem med detta :-)

marsvin-90
0

#9 Den kullen du syftar på så parades Whinter med en Satin hane o de blev 4 i kullen o ja va osäker på om en av dem va satin eller ej så frågade här på mif o vi kom fram till att han va inte Satin, då han inte alls glänste som sin far. Ju äldre han blev desstu mer såg man att han inte va satin. Så hon har inte gett någon satin.

Mojma
0

Kan satin förekomma på alla raser? Har mest sett coronet & sheltie satiner.

Jag kan bara inte förstå att det inte kan förbjudas att avla på satiner! Det är ju helt absurt om folk vill ta fram fler med flit.

Lyan
0

#10 Ok, blev lite förvirrad när det stod olika :-P

#11 Satin finns inom alla raser, alla blandraser och hos djuraffärer, men är vanligare inom vissa raser och färger.

Det finns ett förbud inom SMF som säger att man inte får regga satiner efter satinförälder och Sveriges djursskyddslag förbjuder att para djur som bär på defekter. Tyvärr kan man komma runt SMFs genom att para bärare och på så sätt kunna regga ungarna.

Det finns tyvärr fortfarande gott om folk som anser att satinerna inte blir sjuka (har tex fått höra att de dör inte av sjukdom utan av ålder vid 2-3år) och eftersom det måste vara en majoritet som röstar för ett totalförbud måste man ta lite i taget