Marsvin o guldhamster;)
Okej Hej!
Jag undrar ifall guldhamstern o marsvinet är släkt? O kan man ha dom i samma bur? Kan dom träffa spå golvet o kela med varandra lite ?
Kmr dom bråka, bli rädda? Para sig ifall marsvinen är hanar o guldhamstern hona? 
Konstiga frågor men bara undrar lite!
Guldhamstrar är solitärlevande och ska inte leva ihop med varken artfränder eller andra djur.
Marsvin och guldhamstrar är inte mer besläktade än att de båda är gnagare. Jag skulle inte låta de träffas ens på golvet med tanke på att marsvin är betydligt större än hamstrar och kan av misstag skada hamstern. De skulle heller inte ha något utbyte av varandra såsom kel i och med att de ej talar samma språk. Marsvin och hamstrar kan inte få ungar ihop och skulle inte prova på att para sig. Däremot kan dominansbeteenden förekomma vilket skulle vara direkt skadligt för hamstern med tanke på storleksskillanden.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#1 AHaa tack för svaret!
Då vet jag det.
Nej dem är inte släkt. Och dem kan inte para sig med varandra.
Gukdhamster är ensamlevande, marsvin är flockdjur, marsvin måste bo dessutom med en artfrände :) Dem talar inte samma språk, äter inte samma saker osv. Nej helt olika helt enkelt :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När mitt ena marsvin var litet fick den träffa sin "kusin" som var en hamster. Vi var jätteförsiktiga i början eftersom hamstrar kan vara aggressiva och marsvin är så mycket större (trots att mitt marsvin bara var någon månad gammal).
Det som hände var att hamstern inte brydde sig ett dugg om marsvinet och sprang runt som vanligt och sötte sitt, medan marsvinet tyckte det var jättespännande att träffa en ny kompis och följde efter den stackars hamstern vart den än gick. Han började till och med skrika när vi separerade på dem.
Ett halvår senare hade vi våra två marsvin ute i trädgården och då kom hamstern och dess ägare förbi på besök så vi släppte hamstern i hagen så att den också fick leka i gräset. Då sprang hamstern som vanligt runt och brydde sig inte om något. Marsvinet som träffat hamstern förr blev glad för att träffa sin gamla vän, men marsvinet som inte träffat hamstern blev rädd för den och höll sig gärna på andra sidan hagen, så då fick vi ta bort hamstern så att stackaren kunde koppla av igen.
Så om man ska introducera marsvin och hamster måste man vara försiktig i början, men tror ingenting händer. Men ha dem inte i samma bur för de fungerar inte särskilt bra ihop och de kommer inte bli vänner. Så hamster kan man inte ha som vän till ett marsvin.
#4 Det var nog bara mest tur, finns få guldhamstrar som gillar sällskap av andra djur. Man ska inte chansa tycker jag då det finns risk att dem biter varandra.
#6 En hamster tror jag definitivt inte dödar ett marsvin, dock skada men inte döda.
Jag vet inte om ni har sett denna: http://www.youtube.com/watch?v=pUV1oTciznE
men man ska inte säga att olika arter inte kan vara vänner eller inte känna sig trygga med varandra =)
jag säger dock inte att man ska ha olika arter i samma bur. det tycker jag absolut inte att man ska men man ska inte heller säga att dom absolut inte kan umgås med andra arter än sina egna.
#8 Fast hamster och marsvin t.ex, äter ju inte samma mat, dem förstår inte varandra osv. Sedan ä guldhamster inte flockdjur heller:)
Kollade du på länken jag skickade?
hundar och katter äter nog inte riktigt samma sak som marsvin heller :D
#8 Vad underbart! Jag vart tårögd av videon, så himla gulligt!
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Det var inget otrevligt jag menade utan det var mest en kul grej =)
#11 ja tokigt sött! det finns jättemånga videos med den där hunden och den är väldigt slickglad på det mesta haha
#13 Hihi, ja, har sett några. Han är ju bedårande söt!
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥