Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 1885 ggr
esvard
0

Gå över till bokhylla

Hej!

Funderar på att leta efter en bra bokhylla som fungerar bra som "bur" till mina grisar. Eftersom att jag ska ha tillökning av två,kanske tre, grisar så vill jag att de ska få bra med plats.

Ägaren till hanen som ska flytta in senare, kanske har en bur som är tillräckligt stor. Men hade ju varit lite roligare med b-hylla. Vad tycker ni är mer praktiskt eller bäst för grisarna?

mvh emilie

Fridaaaa
0

Bokhyllebur är praktiskt om man har många grisar, får då kan man ha många våningar istället för att behöva stapla inneburar på varandra:)

Jag ska få hit en bokhyllebur (om vi lyckas få hit den)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

esvard
0

aah! Ja, en våning till eller två hade nog varit bra i mitt fall.  Bor i en liten lägenhet så har inte så jättestort golvutrymme för bara en våning.

Gott att ni ska få en bokhyllebur, hoppas att det blir bra när den har kommit fram!

Royalz
0

#2 Nu tror jag #1 menade att man kan ha flera olika burar på varandra. Marsvin vill inte ha våningsburar.

Fridaaaa
0

#3 Ja det var så jag menade:)

esvard
0

#3 jag uppfattade det som att man kunde ha en våning över och ha en gångbräda mellan våningarna. men det är inget som de tycker om?

Annars så kan jag ju lika gärna ha burar på varann i så fall köpa en så stor bokhyllebur som går plats här, så de har bara en våning.

[Alexis78]
0

#3# Vill de inte? Oj, det är det ingen som talat om för mina, de tycker det är jättekul med en ramp som de kan ha race upp och nerför , samt den avskildheten det blir med våningar.

dumlekola
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den stora fördelen med bokhyllebur enligt mig (förutom det uppenbara med större utrymme) är att man har lättare för att umgås med sina marsvin.

Istället för att behöva forcera ett galler, som kan ha en hel del obehagliga ljud för sig, så är det bara till att sätta sig på huk och kela! Glad

FruJohansson
0

Klart de kan ha våningar!! Annars kan man göra som vi; riva ut sätena i bastun och göra om hela den till en marsvinsbur ;-P

Royalz
0

Självklart kan man ha våning om man vill sålänge dom fortfarande har stor yta att springa på. Men jag anser inte att man ska bygga buren i våningar bara för att spara plats.

[Aquelegia]
0

Annars kan man be en byggvaruhandel såga iordning brädor till en grisbur man bara lämnar in sina mått och hämtar färdiga brädorna dagen efter. Sedan skruvar man ihop och sätter silikon i Skarvarna. Kostade mig knappa 600-700, buren är byggd i formplyfa som redan är vätetålig så man slipper krångla med plastmatta etc. Superlätt att sanera om dem får ngn sjukdom etc. Plus att du själv kan anpassa måttena efter hur dina utrymmen ser ut :) Klart man kan ha våningar finns många som har.

chickwheels
0

jag har bokhyllebur (liggande billy bookhylla) och det är underbart :D

Lätt att städa, mycket plats och mycket finare än vanlig bur.

Jag har även burskåpi 5 våningar  till hanarna och de som går med partner. Smidigt som attan det med, men lite trångt med utrymme för de små :(

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Pallas2
0

Jag funderar också på bokhyllebur.

Hoppar de över kanterna på en Billyhylla?

Tänkte ha buren på "ben" med förvaringsutrymme under.

Hur höga behöver sidorna vara?

thildatessie
0

#12 dem kan inte hoppa över :) ev om du har ett hus som står mot ytterkanten. Men tror inte att dem gör det :)

[Alexis78]
0

#13# Dom kan enkelt hoppa över, men de flesta vågar inte/vill inte/vet inte om att de kan, men komemr de på det så gör de det hela tiden sen. Har ett par hoppare här hemma Glad

thildatessie
0

#14 oj det visste jag inte! har bara hört att dem inte kan :o sorry ;)

chickwheels
0

ingen av mina 10 tjejer har hoppat ut trotts att jag har alla huset utmed kanten. de sitter på husen men hoppar inte. Dock kan jag tänka mig att hanar är mer rymmningsbenägna. bygg bara upp en högre kant med galler eller plexiglas så minimeras risken. det är värt det oavsett. man blir så glad av att se dem i den stora bokhyllan skuttandes omkring :D

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

[donkeyqueen]
0

Ursäkta att jag själ tråden lite, Men hur höga behöver kanterna vara för att man ska vara säker på att dom inte hoppar/klättrar ut?

Mvh Linnea. Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar glömde visst marsvinen! Skrattande

[Alexis78]
0

Mina har hoppat över en billyhyllkant, tror den är 40?

Kolla bland gamla trådar så finns det en, hette nåt med lyckan, där ett marsvin hoppat högre än så och brutit tänderna.

[charm76]
0

Jag har nyligen gått över till bokhylleburar. Är jättenöjd, så nöjd att jag ska byta till bokhylleburar till alla mina. Jag har lite ont om golvyta så jag har löst det genom att ha 2 st små Billy (80x106) i botten och sedan en Flärke ståendes i ytterkant ovanpå dessa. Då tjänstgör överhyllan även som "hus" i underhyllorna. I överhyllan har jag tagit hyllplan o lagt över, så blev det "hus" där med. Var på IKEA igår o köpte en Kilby bokhylla för 199 kr. Den ska jag ha i köket, det blev 2 burar i en hylla, då jag har en som sitter själv o sedan var det lagom med plats över åt småpojkarna i andra ändan. I botten har jag lagt silikon i kanterna/skarvarna samt en tjock vaxduk.

Mina här inte gjort nåt försök att hoppa ut än, men jag har en reservplan ifall nån skulle få för sig att göra det.. lägga ett kompostgaller över när man inte är hemma! För säkerhets skull liksom… Jag har haft en "hoppare" tidigare, och de kan hoppa HÖGT om de bara vill. Han kunde hoppa ut genom lilla luckan i taket på en gallerbur om man inte stängde, tog ett jämfotahopp rätt upp bara. Så vill de så kan de, absolut..

Lexxi
0

Jag har bara 15 cm hög kant på mina burar. Ingen hoppar över :P

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Fridaaaa
0

Jag hade inte vågat ha en kant bara till mina, då dem älskar att klättra överrallt (i alla fall Blixten och Lotus) ^^,

[Alexis78]
0

#20# Än Glad Mina hoppade inte heller förän de kom på att de kunde, nu hoppar de 40 cm med lätthet.

Man kanske inte bör ha buren en bit upp och så bara 15 cm kant, det är att tigga om skador på dem.

esvard
0

Tack för era svar! Det gav mig många ideer! Glad Billy bokhyllorna har jag hört att de är poppis att ha som "burar" Ska kolla upp de som du sa #19 som är 80x106 + vaxduk..

Även det som du sa, #10 verkar vara en bra ide, om att be en bygghandel att bygga en bur som är lätt att sköta osv. Ska kolla upp detta!

#8 häftigt att ni gjorde om bastun för marsvinens skull. När jag bodde hos mina föräldrar så hade vi ett tomt stall, där hade jag mina grisar i en box som sommaren och de älskade det! Mycket snatter och utrymme för deras små glädjeskutt!Tungan ute