Sårig nos!! Slåss dom?
Jag har min första kull ungar o de e 5 veckor igår. Upptäckte igår att den ena va sårig på nosen. Kan de va så att de slåss lr va tror ni?
Tar tacksamt emot tips!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja har ingen aning alls..Helt ny på detta med både marsvin o ungar. De e 4 hanungar som går ihop o bara denna killen har fått, synns inget på de andra. Sitter på nosryggen.
Eller ringorm…

Ska ta kort så ni får se hurde ser ut.
Återkommer om en stund med bilder.
ok

Tat några bilder. Gaaa va svårt de va…

En bild till

O en till.
Vill oxå tillägga att jag e mycke tacksam för er hjälp! 
Jag tycker tyvärr det ser ut som Ringorm.. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71503ab9cb4622330623d4-ringorm#articles-1
Det kan vara annan svamp också, men det brukar inte sitta i ansiktet. Ringorm kan lixsom "ploppa upp" på en natt eller så.
Så unga marsvin slåss inte med varandra, framförallt inte om de kommer från samma kull. Jag tror tyvärr att det är Ringorm och då behöver du ta prover hos veterinären och sedan få medicin utskrivet till samtliga marsvin samt sanera. Mer att läsa finns i vår ringormsartikel.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Finns de nåt annat de kan va? Tycker inte alls att de ser ut som på bilderna.

Okej. Måste ju fråga om de nu visar sej vara Ringorm, måste ja då behandla alla marsvin? Har oxå x antal kaniner, ska även dom behandlas isåfall?
Är inte Ringorm någonting som finns naturligt på marsvin?
#15 Ja du måste behandla alla marsvinen.För dem kan vara bärare utan att få symtom.
Är kaninerna i samma rum eller nära? Annars är det enbart marsvinen, och så måste du byta kläder när du ska vidare till t.ex kaninerna, tvätta dig meganoga osv.
#16 Nej det är det inte.
Katter däremot kan bära på det naturligt och smitta utan att själva få det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du bör även behandla kaninerna. Är nog ingen idé att försöka vara nogrann med att byta kläder & tvätta dig mellan djuren/rummen då sporerna är helt otroligt duktiga på att överleva och att spridas. Räcker med att du får några sporer i håret som sen flyger vidare till kaninerna t.ex. Har själv haft Ringorm 2 ggr på marsvinen.
Säger bara roligt med Ringorm. Jag har precis fått tillbaka det behandlat och sanerat allt igen. Hoppas på vara av med det nu!

Har Ida skickat prov till sva. Hoppas på att de inte e Ringorm. Vet säkert om 1-3 veckor.
#17 Inga djur bär på Ringorm naturligt, inte katter inte marsvin inga… Katter OCH marsvin kan vara symptomfria bärare däremot men de har i sin tur någongång blivit smittade.
#21 Kanske var så veterinärerna menade då, missuppfattat det i så fall.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.