Vill dem så väl!
Hej, för några månader sedan när jag inte haft mina fina grisar så länge så skrev jag många inlägg här. De var då sjuka och tänderna gick av och de tappade päls. Nu har det gått några månader och de får paprika och vitkål vajre dag, de älskar paprika och vitkål äter dem när de inte finns något annat. Pälsen har kommit tillbaka på lilla Pärlan och hon har gått upp i vikt. Pärlan som då vägde för lite väger nu 700 gram och är över 7 månader och Pyret väger över 800 gram och är lika gammal.
När jag köpte dem så sa de att jag inte skulle ha något bo de första halvåret för då skulle de inte bli tama, men ni sa att man måste ha bo så jag skaffade det med en gång. Men jag tycker att de har blivit så skygga sedan de fick boet, de vill inte komma upp till mig upplever jag. Jag vill dem så väl och jag får så dåligt samvete om jag inte tar upp dem varje dag så det gör jag. Men särskilt Pärlan skriker av rädsla så fort jag tar upp henne utan Pyret och har jag de båda uppe samtidigt så kissar bara pyret på Pärlan och över allt…När jag ska ta upp dem så springer de och gömmer sig, men jag tar upp dem änså…? Gör jag rätt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
dem får vänja sig. får dem springa på golvet? Sitt jämte buren med något gott så att dem kommer fram och tar det, då kopplar dem det till något gott och vänjer sig mer vid dig :) Mina vill inte heller alltid ut, men när dem väl är ute på golvet är dem glada!
Mina marsvin kutar fortfarande in i huset när vi ska ta upp dem, det är något som marsvin bara gör. Men fortsätt att ha dem uppe, de är fortfarande unga och då är det mycket roligare att springa iväg och kolla på annat. Kissa på sin kompis gör marsvin när de blir irriterade.
Det blir säkert bättre med tiden. Bebisåldern och det första året har alltid varit det stökigaste för mig, men jag har bara struntat i det och fortsatt att gosa med dem och då har de blivit tama med tiden.
Men de springer alltid in i huset och tjattrar lite surt när vi tar upp dem, men sen när de väl är i knät är de inte sura längre
Okej vad skönt att höra att detta är normalt! När jag försöker få dem springa på golvet sitter de bara stilla i ett hörn eller springer och gömmer sig under någon hylla så att jag inte får fram dem och så kissar de där. Så hur ska de få motion om de inte vill springa på golvet?
Prova med att göra mycket tunnlar, fungerar bra med tomma makaronpaket, flingpaket och liknande. Lägg fleecefiltar eller liknande över så att de kan ta sig runt och samtidigt känna sig skyddade. Spärra av "dåliga" gömställen. Vi har kartonger med tidning i ett par hörn av rummet där de gärna får gå undan och kissa. Bakom soffan är också ett favoritställe så den brukar jag dra ut några dm från väggen ibland då väljer de hellre buren eller de "skyddade" kartongerna. Bakom buren gjorde de sig också en toalett så där har jag spärrat av med en liten kartong.
I början när vi hade tjejerna på golvet spärrade vi av en del av hallen där det inte fanns några möbler att krypa under, filt på golvet för att göra det tryggare och mycket tunnlar så kunde man ligga där bredvid dem långa stunder, en filt över mina ben var ett uppskattat gömställe.
Nu när de är lite tuffare skär jag favoritmaten, gurka och morötter i små, små bitar så de får komma fram till mig på golvet och hämta en bit i taget. Efter en stund tröttnar de på att springa undan med varje bit och blir kvar framme på golvet och äter.
Efter att jag gett dem små gurkbitar från burdörren flera gånger blev de frimodigare. Men marsvin ÄR ganska springiga av sig.
Hur är huset utformat? Jag tycker att det är mest praktiskt med hus som bara har tre väggar och tak. Det ger skydd, samtidigt som det inte blir för svårt(och läskigt för marsvinen) när man ska plocka upp dem.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Nu har jag med gjot så de har tre väggar jag hoppas de duger för dem!
#7 - Det gör det :)
skönt vill ju att de ska trivas :)