Kaninskutt = alltid satinsjukan?
Hej,
min Polly har börjat skutta som en kanin. Hon gör det bara ibland, t ex när hon ska förflytta sig något steg. När hon springer längre sträckor springer hon som vanligt. Hon är runt 2 år nu och köpt i affär. Tycker inte hon ser överdrivet blank ut i pälsen men har iofs aldrig sett ett satinmarsvin irl. Men hon har blankare päls än Doris.
Har en bild på Polly och Molly när dom sitter ihop som bakgrund på datorn och där syns det en blankhet i pälsen som inte finns hos Molly.
Kan hon vara satin som börjar visa av sin sjukdom?
*Hoppas, hoppas att jag oroar mig i onödan!!*
Laddar upp bilden när jag kommer hem, hinner inte nu.
Under tiden finns samma bild på min sida. Den är liten där så det kanske inte syns så bra…

Jag läste om kaninskutt någonstans och att det tillhörde någon sjukdom undra om inte det var på Lyans hemsida om satinsjukan!?
Men är det bara någon skutt så tror inte jag att det är något att oroa sig för, våran hane Samson kan också skutta sådär ibland och han har inget Satin alls i sin släkt linje.
Annars så tror jag att det går att ta något sorts blodprov för att se om det finns satin. rätta mig gärna om jag har fel, är inte helt insatt i det. 
#3 Jo, har också läst att kaninskutt kan vara symptom på satinsjukan. Därför jag blev orolig…
Kan tänka mig att testa henne men vill gärna veta vad andra satinsjuke-kunniga anser. Jag har aldrig trott att hon är satin men det vore ju bra att veta ifall jag ska testa henne.
Tack iaf, och jag hoppas du har rätt : )
Några av mina grisar skuttar också som kaniner emellanåt, men bara ett fåtal skutt åt gången och mestadels så springer de vanligt. Så de kan absolut göra det utan att vara satiner, men skuttar de så väldigt ofta och mycket bör man nog reagera.
Visserligen glänser Polly, men det gör de flesta icke strävhåriga marsvin som är friska. Hon har inte den satinglans man ser på Satiner. Så Satin är hon inte.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
kan någon förklara vad satin är? och vad som händer?
#5 Åhh, tack för ditt svar!! : ) Då kan jag pusta ut!
#6 Jag kan inte själv förklara riktigt vad det innebär. Satin är iaf en marsvinsras (?) med extrem glansig päls som kan råka ut för satinsjukan vilket är en läskig sjukdom. Sök på sajten så får du upp en del bra trådar om satinsjukan.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tyvärr kan alla marsvin drabbas av satinsjukan. Det är en ärftlig sjukdom. Inom marsvinsrasen satin är denna sjukdom så vanlig att man har registreringsförbud på ungar efter satinföräldrar.
Kaninskutt hit och dit gör alla marsvin. Satinsjuka marsvin rör sig ogärna och när de måste så blir det med skutt. De kan inte springa normalt.
Jag tror absolut att du kan pust ut!!!
#7 & #6 http://www.lyans-marsvin.se/13457271
Satin är ingen ras, utan ett hårlag som gör pälsen extra glansig osv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8, 9 Tack för att ni rättade mig : ) Har inte så stor koll på vilka som kan få och vad det innebär mm.
: )
#9 Fast det är visst en egen godkänd ras, både Satin, Satincrested och Satinsheltie.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#11 Ok? Trodde det bara var hårlag eftersom Emmy hade skrivit det på sin sida:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#12 Satin är både ett hårlag och en ras men jag har inte tagit upp det på min sida eftersom den handlar om själva satinsjukan, kanske ska lägga till att det finns en ras som heter bara rätt och slätt satin också för att undvika missförstånd
Ahh.. lärt mig nå nytt igen : )