Början till varböld ??
För en vecka sedan ungefär rök mina hanar ihop. Den ena fick ett bett över ryggen som såg ut som ett litet hål ungefär.
Tvättade detta några ggr sen igår när jag tog upp honom och skulle kolla hur det såg ut kände jag en hemsk lukt. Trodde först det var dags för ett bad bara men sen när jag hittade (Det är ganska litet) såret så förstod jag att det var det som luktade.
Det hade bildats var som satt brevid den lilla sårskorpan. Tvättade honom först med bomull men kom på att det gick lättare att sätta honom direkt under kranen.
Tröck lite runt om då jag kände att det var lite spänt under huden och ut kom var. Försökte trycka ut allting tills det bara "bubblade" (luft) vid öppningen till hålet. Är detta början till en varböld ?
Finns det något jag kan göra för att förhindra att det blir det isåfall? Är lite vilsen kring detta då det är första gången någon av dem får ett sår.
Mvh Linda
Man kan spruta in väteperoxid i varbölder, då det är viktigt att man gör rent dem inifrån. Väteperoxiden skummar och renar bölden. Dock svider väteperoxid en del.
Så vill man vara lite "snällare" så spruta in vanlig koksaltlösning i hålet några ggr per dag.
Använd en vanlig plastspruta du kan få på apoteket, sätt in den i hålet där varet kom ut och skölj.
Utspädd Jodopax går bra också, men även det svider.
Men det är som sagt viktig att bölden/såret läker inifrån.
/Elisa
Ok.. det räcker inte med att spola under rinnande vatten från kranen ?
Är inte bakteriedödande. Men du kan koka vattnet och spola med det (när det svalnat). Men tar inte bort bakterierna lika bra.
Du har inte någon typ av sårtvätt hemma?
Desivon eller liknade?
/Elisa
#3 Jo vi har klorhexidin som vi hade till ena katten förut. Det är bakteriedödande. Men tanken på att ta en spruta och sätta vid hålet och spola rent är inte så lockande.. Är lite blödig av mej…
Klorhexidin fungerar bra. Bättre att spruta in det, än åka till veterinären då bölden blir större och sätta drenage..;-)
/Elisa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ok.. ja det är klart. Ska ta upp han och göra rent nu innan jag åker och jobbar.
Jag gjorde nyss rent de, spolade under kranen för att "blöta upp" det lite, sen sprutade jag klorhexidin på de. Men han har en hård kula under huden…
Kan vara ännu en böld som inte är "mogen".
Kan du känna om den verkar vätskefylld?
/Elisa
#8 Nej den känns hård.. han reagerar när jag trycker på den att det gör ont eller är obehagligt. Skulle tippa på ont, ser så ut. Först när jag trycker kommer det liiite lite var ut sen ingenting… Det sitter lixom en "var-skorpa" brev den vanliga sårskorpan som dock inte är så stor längre…
Kan vara en vanlig svullnad pga såret. Då går den ner om ett tag.
/Elisa
ja.. det är ungefär som när katterna får en fästing och man tar bort den, då blir det som en liten bula under huden, bara det att denna är större.
Köpte en doseringsspruta idag, och det funkade väldigt bra..
Som sagt, det är viktigt att hålla rent och skölja ur allt var varje dag, men inte outspädd väteperoxid in i en sårficka på ett vaket djur! Det gör fruktansvärt ont när det expanderar och inte har mer än ett litet hål att ta sig ut genom. Vet av egen erfarenhet, trodde fingret skulle explodera och då var det ändå en rätt stor öppning! (uppskuret kattbett)
Lycka till med lillkillen!
Nej klorhexidin svider inte, har använt det till katten och provat på mej själv. Det finns dock inget "hål" längre utan blötte upp själva såret och spolade sedan med klorhexidinet i sårkaterna.
Försökte trycka ut varet med det kom inget denna gång. Men bulan under hudan oroar lite.. jag vet inte brukar de få bulor under huden när de fått ett sår av något slag eller..?
Det var ju ett bett han fick så det var ju ett fint litet hål ner i ryggen..
#13 Nej, klorhexidin är bra, tänkte mer på tipset om väteperoxid du fick.
Bulan kan vara antingen en svullnad eller en mindre böld som ännu inte mognat, troligen det sistnämnda om den som bet satte både över- och undertänder i honom
Kan hända man använder det på sövda djur. Vet bara att det rengör bra.
Den väteperoxid vi använder på kornas bölder är 3% och den jag tänkte på.

/Elisa
#14 OK, men jag har bara hittat ett hål.. letade efter ett till för jag tänkte på över OCH under tänderna men hittade inget.. men kankse det inte behöver gå hål..
Tiden får visa vad det blir av bölden, fortsätter rengöra som jag gör morgon och kväll tills såret läkt iaf. Det kan ju inte skada :)
#15 Tror knappt det finns något som rengör bättre men som sagt gör det ont om det inte finns gott om plats för bubblorna
#16 Hålen läker väldigt fort så det är inte säkert att det syns, men vi får hoppas att det bara är en svullnad :-)