Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 3922 ggr
Fiona
0

Diabetes, vattenfrågor med mera

Hej, är orolig för mina små grisar nu. Dom tjuter när dom kissar & bajsar, är inte helt säker på att båda gör det men helt säker på Kålan. Dom har även druckit mycket mer än vanligt dom senaste dagarna, särade på dom igår för att se vem av dom de är som dricker så mycket, visade sig vara Kålan. Så lite frågor, numrera gärna svaren också!

1. Kan marsvin ha diabetes? Mamma säger att man dricker mycket då, men jag är inte säker på om marsvin kan få det Obestämd

2. Hur mycket dricker era marsvin dagligen ungefär? Kålan drack upp cirka 150 ml på 12 timmar.

3. Vad finns det mer för symptom för urinvägsinfektion än att dom tjuter när dom kissar & bajsar?

4. Hur behandlas urinvägsinfektion? Av veterinären

5. vad kan det vara för sjukdomar/fel med dessa symptom?

Veterinären ska komma hit på måndag och kika på dom. Men är tacksam för snabba svar. Kålan är 4 är nu i februrai om det kan hjälpa.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
0

1. Jag antar att de borde kunna ha det, men jag tror faktiskt inte det är vad som hänt med Kålan/dina marsvin. Läs här :)

2. Oj… Svårt att svara på, men någon msk/marsvin och dag. Inte mer. Men mina marsvin får rätt rikligt med grönsaker, och även fast de äter hö i mängder går det inte åt så mycket vatten. 150 ml på 12 timmar låter mycket. Du är säker på att vattenflaskan inte läcker något (måste bara försäkra mig)?

3. Marsvinet kan kissa mer än normalt också, annars är det de symptomen du nämnt.

4. Antibiotika tror jag.

5. Hinner tyvärr inte svara på det nu ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Diabetes har jag aldrig hört talas om på marsvin men enligt Felicias länk så kan dom tydligen ha det ^^'
Jag har en liten lunkaflicka här hemma som dricker en hel del, det går 300ml/24h i hennes och Wilmas bur, Irma dricker minst 2/3 av det.. Och sedan kissar hon floder *s* I länken står det att tecken på diabetes skulle vara just att dom dricker en hel del och kissar en hel del, men det är väl inte så konstigt? ;) Jag kissar också en hel del när jag dricker mängder..

Att dom låter när dom kissar och bajsar låter ju mer som urinvägsinfektion än som diabetes som snarare visar sig genom trötthet och viktminskning förutom ökat vätskeintag.

Tranbärsjuice används i förebyggande syfte mot urinvägsinfektion hos människor och kan ges även som behandling av vad jag förstått.
Det gäller bara att hitta en osockrad sort, kolla upp kiviks.

Hanna 

Fiona
0

#1 Att vattenflaskan skulle läcka var min första tanke med men det är inte vått i spånet under, så det är uteslutet. Jag har inte märkt att hon har kissat mer, ska kolla i buren nu med när hon har druckit så mycket. Väntar spänt till du har tid Flört

#2 Okej, hon har inte druckit så här mycket förut, det är därför jag bli lite fundersam Obestämd Hon är heller inte slö eller har tappat i vikt. Men kan jag börja ge henne tranbärsjuice redan nu innan veterinären har varit här eller bör jag vänta? Man ger det genom spruta ,stödmatning, då eller?

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Abico
0

#3 - Men det kan ju variera lite också hur mycket dom dricker, ju mer hö hon äter desto mer borde hon ju dricka och om hon inte varit förtjust i grönsakerna det senaste så kan ju det också vara en anledning till att hon måste få i sig vätska på annan väg.
Jag har ingen erfarenhet av att mata med tranbärsjuice men jag skulle nog börjat ge direkt, det känns inte som om det finns mycket att förlora på det liksom.

Hanna 

Fiona
0

#4 Jo hon äter ju mycket både hö & pellets och det blir dom ju törstiga av. Men det har hon alltid gjort, ätit mycket alltså. Men dom senaste dagarna har dom fått perislija, vet inte om dom blir extra törstiga av det… Ska försöka köpa i morgon om jag hittar ^^

Tack för snabba svar!

Jenny

[findusen]
0

ger du dom mycket grönsaker? har ju ett par avelsdjur på jobb och dom får lika mycket grönsaker, hö, pellets, vatten osv. vissa av dom dricker määängder med vatten. minst en mellanstor flaska (har inte riktigt koll på vad där går i en sådan) och vissa dricker ungefär en cm av flaskan..! mina grisar här hemma får mer grönsaker än de på jobb och dricker inte alls så mycket.. de två som dricker mest hör hemma  kissar oxå mest.. jag fick baytril mot urinvägsinfektion.. men vet inte om det var det så jag vet inteom det hjälpte….

Fiona
0

Dom får en sorts grönsak dagligen, varieras men för det mesta bara en sort åt gången. Jag tycker bara att det är konstigt att dom har börjat dricka mer så fort, bara dom senaste dagarna.

Man kan alltså inte ge tranbärsjuice med socker i? Den osockrade kostade 80 kr…

Jenny

Fiona
0

*putt*

Jenny

Fiona
0

Veterinären var här och kikade på Kålan idag. Hon trodde att det var urinvägsinfektion, men var inte helt säker. Det kan vara urinsten men hon sa att hon kändes väldigt mjuk när hon klämde på henne och så kissar hon inte blod, så i nuläget är det större chans att det är urinvägsinfektion. Det kunde även vara så att njurarna börjar krångla då hon dricker så mycket och börjar bli gammal. Men vi ska i alla fall behandla henne med antibiotika i 10 dagar så får vi se om det blir bättre. Hoppas Hoppas att det "bara" är urinvägsinfektion, annars är det över Gråter

Jenny

emelie92
0

Vi håller tummarna för att det ska gå bra!

Abico
0

#9 - Jag håller tummarna stenhårt för att det snart är över så att hon kan få vara frisk!

Hanna 

Fiona
0

Tack!

Jenny

FeliciaS
0

Håller också tummarna - marsvinen tassarna - för att det löser sig! :)

Mvh Felicia

Fiona
0

Börjar bli orolig igen för henne. Dom sitter i varsin bur nu för att jag ska kunna ha koll på om Kålan kissar blod. Så dom får vara ute och springa på golvet cirka en timma ihop, blev minst två timmar idag. Medans dom var ute på golvet städade jag, och släppte sedan in dom igen. Senare vid 10 tiden gick jag och hämtade nytt hö åt dem, och så har jag gett Kålan antibiotika (hon har fått det sen i tisdags kväll). Men nu så har hon suttit i buren i över en timma i sitt hus och har inte rört höet än. Och hon brukar alltid rusa direkt till höet och mysa ner sig, nu har hon suttit still i huste i cirka en timma. Kan även tillägga att hon bajsade när jag hade henne i knät och då var pluttarna delade, inte så att dom hade gått av men det var en större del & en liten del till som satt ihop. Dom brukara alltid vara hela och inte se ut som dom gjorde idag. Ska jag vara orlolig eller är det bara en slump att hon sitter still nu? Obestämd Något jag kan ge henneså att hon "piggnar" till lite?

Jenny

Creation
0

Om de får träffas en liten kort stund till kanske hon blir lite gladare? :)

Det låter lite konstigt om hon inte beter sig som vanligt och äter höet? Håll lite koll på henne så att hon äter bra och inte alltid sitter stilla hela tiden. Du kan ge henne något som hon tycker är extra gott, t.ex. gurka kanske, för att se att aptiten fortfarande finns där.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fiona
0

#15 dom har sprungit ihop på golvet varje dag sen dom sattes isär, och hn har vart percis som vanligt dom andra dagarna utan kompisen. Jag lade fram hö vid huset och då åt hon men hon flyttar sig ogärna ur huset. Vet inte om hon har vart ute och druckit i natt Obestämd ytterst lite i sådanan fall. Jag gav henne morot idag och det mumsar hon i sig för fullt.

Jenny

Fiona
0

Kålan kom igång och åt senare på dagen den 31/1. Sista behandlingen ga jag henne i fredags morse. Jag har inte hört henne pipa någt den senaste veckan, men i morse pep hon lite. Om det är urinvägsinfektion hur länge tar det för antibiotikan att verka? Borde det ske direkt mednas behandlingen eller kan det ta några dagar efter?

Jenny

FeliciaS
0

#16 Hon kanske var trött efter att ha motionerat minst två timmar? Mina grisar däckar pladask i buren när de varit ute och sprungit ^^

Det låter som om hon mår bra i alla fall, om hon äter :) För hon sitter inte enbart i huset längre?

Mvh Felicia

Fiona
0

#18 Jo det va antagligen så att hon var trött. Men hon kom igång senare på dagen den 31 och har vart som vanligt sen dess. Dock har hon inte vart ute och sprungit på golvet sen dess :P

Jenny

FeliciaS
0

#19 Okej ;) Men det är nog bra om hon får bo ihop med sin kompis, nu vet du ju ändå att det är Kålan som har problem.

Mvh Felicia

Fiona
0

Kålan tjuter fortfarnde då & då, inte ofta men det händer. Inte ofta men ett tjut någon dag då & då. Sweet dreams här inne hade haft urinproblem med sin grisar för länge sen när hon fodrade med Carrier, vilket jag också fodrar med i nuläget. Så tänkte byta till Lottie och se om det blir bättre. Annars vet jag inte riktigt vad jag ska göra…

Men när man byter pelletssort måste man blanda ihop dom innan då eller gäller det bara om man byter foderslag?

Jag har ju anmält Kålan till Mölndal nästa lördag men funderar på om jag ska stryka mig… Känns inte bra att hon fortfarande piper ibland, eller vad tycker ni, kan jag ställa henne ändå eller är det dumt?

Jenny

Fiona
0

putt

Jenny

Fiona
0

Puttar igen!

Jenny

Sara()
0

Mitt marsvin dricker jätte mycket går ner i vikt och han dricker upp ca hela vatten flaskan på tre dagar+Han är väldigt gammalRynkar på näsan

mjuhm
0

Ett av mina marsvin Rufus dricker otroligt mycket. En tredjedels flaska per dag.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥